با وجود آنکه یک‌سال و اندی از زمان تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گذشته است اما هنوز تخصیص بودجه‌ای به‌درستی صورت نگرفته و با آنکه هر روز وعده‌های بسیاری برای مناسب‌سازی مسیرها، ساختمان‌ها و پارک‌ها داده می‌شود، آنچه معلولان در واقعیت با آن روبه‌رو می‌شوند نبود امکانات مناسب است.

مسیر ناهموار در راه اجرای قانون معلولان

سلامت نیوز: با وجود آنکه یک‌سال و اندی از زمان تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گذشته است اما هنوز تخصیص بودجه‌ای به‌درستی صورت نگرفته و با آنکه هر روز وعده‌های بسیاری برای مناسب‌سازی مسیرها، ساختمان‌ها و پارک‌ها داده می‌شود، آنچه معلولان در واقعیت با آن روبه‌رو می‌شوند نبود امکانات مناسب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،مناسب‌سازی مکان‌های عمومی برای معلولان که بخشی از جامعه هستند بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. حالا بعد از چندین سال پیگیری رسانه‌ها و فعالان حوزه بهزیستی، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به تصویب رسیده و دولت موظف است براساس این قانون جامع، زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم و حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آورد اما هنوز تأثیر این قانون در زندگی معلولان مشاهده نمی‌شود.

یکی از اولین و مشهودترین نیازهای معلولان، مناسب‌سازی مسیرها، وسایل نقلیه عمومی و همچنین مراکز خدماتی و تفریحی است؛ نیاز اولیه‌ای که کمبود آن در شهرها و روستاها به‌شدت مشهود است و هرازگاهی با وقوع یک حادثه، زخم این کمبود سر باز می‌کند.با وجود همه این کاستی‌ها هر روز خبرهایی مبنی بر مناسب‌سازی زیرساخت‌های شهری در رسانه‌ها منتشر می‌شود. در همین یکی دو هفته گذشته چندین خبر مرتبط منتشر شد؛

به طور مثال روز گذشته معاون خدمات شهری شهرداری تهران قول داد تا روند پیشرفت مناسب‌سازی بوستان‌ها در سطح مناطق 22گانه برای استفاده معلولان را با جدیت دنبال کرده تا در زمان مقرر به اتمام برسد.رییس هیات جانبازان و معلولان استان تهران نیز نابسامانی محیط و تجهیزات ورزشی را بزرگترین مشکل ورزش جانبازان و معلولان دانست و تاکید کرد که براساس دستورالعمل هیات دولت باید در تمامی مراکز ورزشی از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زمینه حضور ورزشکاران معلول و جانباز فراهم شود.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور نیز اعلام کرد که سال گذشته ۱۵ هزار واحد مسکونی افراد دارای معلولیت در کشور مناسب‌سازی شد و با برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان امسال ۲۰ هزار واحد دیگر برای گروه‌های هدف مناسب‌سازی خواهد شد اما با وجود تمام این گفته‌ها، معلولان از شرایط موجود ناراضی هستند.

برخی گمان می‌کنند که تخصیص نیافتن بودجه کافی برای اجرای قانون حمایت از معلولان یکی از موانع موجود برای مناسب‌سازی امکانات عمومی است و از همین رو اعضای کمپین حمایت از حقوق معلولان روز گذشته در نامه‌ای خطاب به سازمان برنامه و بودجه خواستار اختصاص کامل بودجه اجرای قانون حمایت از معلولان در لایحه بودجه سال آینده شدند.

آن‌ها در این نامه تاکید کردند که «سال‌ها طول کشید تا در اواخر سال ۹۶ مطالبات معلولان با تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوان معلولان سراسر کشور منجر به تصویب لایحه معلولان شد و زمزمه اجرای قانون معلولان، نور امیدی بر زندگی معلولان تاباند. در همان بحبوحه قبل از تصویب، نمایندگان مجلس ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای آماده‌سازی زمینه اجرای این قانون در سال ۹۷ اختصاص دادند اما در سال گذشته سازمان برنامه و بودجه آن‌قدر وقت‌کُشی کرد تا سال به آخر رسید و ریالی از اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی اجرای قانون معلولان پرداخت نشد.

در همان سال ۹۷ با مطالبه و پیگیری کمپین معلولان و اعتراضات آنان، سرانجام مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای قانون معلولان در سال ۹۸ اختصاص یافت اما تا امروز هنوز ریالی از این اعتبار به سازمان بهزیستی پرداخت نشده و نامه‌های ارسالی به حضرت‌عالی برای تسریع در این امر حیاتی بی‌پاسخ مانده است». با وجود تمام مواردی که اعضای کمپین حمایت از حقوق معلولان در ادامه نامه و درخصوص کمبودها، مشکلات و موانع پیش روی این قشر از جامعه ذکر کرده‌اند، به نظر می‌رسد که اختصاص بودجه برای مناسب‌سازی به‌تنهایی کافی نیست.


فرهنگ‌سازی مهم‌تر از بودجهآقای احمد فدایی، مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس در امور معلولان معتقد است بیشتر از آنکه مشکل کشور در حوزه معلولان معطوف به بودجه باشد، مربوط به فرهنگ‌سازی است. او که خود نیز عضوی از جامعه بزرگ معلولان کشور است در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» با تاکید بر اینکه با وجود مصوبات قانونی، هنوز بودجه مشخصی برای اجرای قانون معلولان در نظر گرفته نشده است، می‌گوید:

مشکلات فرهنگی ما درخصوص مواجهه با معلولان بسیار است و تا زمانی که ضرورت پیشگیری از معلولیت و بهسازی شرایط زندگی برای معلولان در جامعه احساس نشود، اتفاقی نمی‌افتد. به باور او تا زمانی که فرهنگ‌سازی صورت نگیرد، تخصیص بودجه نیز دردی را دوا نمی‌کند چرا که همان بودجه صرف مصارف دیگری می‌شود و کسی نیز بازخواست نمی‌کند. او می‌گوید:

به دلیل آنکه فرهنگ‌سازی صورت نگرفته است، مردم هنوز درک درستی از مکان‌های اختصاصی و مناسب‌سازی‌شده برای معلولان ندارند. همین ناآگاهی باعث شده که بسیاری از افراد در جاهایی هم که تابلوی پارک معلولان نصب شده، ماشین خود را پارک کرده یا مسیر عبور و مرور ویلچر و حتی روبه‌روی در بیمارستان‌ها را مسدود ‌کنند.


قانونی که درست شداین فعال حوزه حمایت از معلولان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر قدم‌های خوبی در حوزه معلولان در کشور ما برداشته شده است، می‌گوید: تا پیش از دهه 70 اصلاً حقی برای معلولان متصور نمی‌شدند و ادبیات غالب کشور نیز در راستای توجه و حمایت از این قشر گسترده نبود اما از سال 1383 قانونی تصویب شد که البته اجرایی نشد اما باعث شد تا به معلولان توجه بیشتری شود و در مورد حقوق آنها صحبت شده و ادبیات پیگیری از حقوق معلولان ایجاد شد و بستری را فراهم کرد تا امروز ما به قانون جامع حمایت از معلولان دست یابیم و ایرادهای قانون اولیه را بگیریم. به اعتقاد فدایی قدم‌های بزرگی در این چند سال برداشته شده اما هنوز هم جامعه و دولت به این باور نرسیده است که باید برای زندگی معلولان و جانبازان اقدامات زیرساختی انجام شود و آنچه اکنون بیش از پیش نیاز است، فرهنگ‌سازی و بیان ضرورت‌هاست.او می‌افزاید:

همه می‌دانند که‌ داشتن زندگی بهتر و شرایط مطلوب‌تر، حق همه شهروندان و به ویژه معلولان است اما زمانی که بودجه‌ای درنظر گرفته می‌شود چون باوری برای ضرورت اجرایی‌کردن طرح‌ها وجود ندارد، بودجه‌ها صرف مصارف دیگری می‌شود. از سوی دیگر نبود نظارت‌ها نیز باعث می‌شود تا این تخلفات ادامه یابد و بودجه به صورت مستقیم در راستای موضوع اصلی خرج نمی‌شود.

به اعتقاد دبیر سابق فراکسیون معلولان هر روز خبرهای خوبی در مورد مناسب‌سازی اماکن و اشتغال معلولان مطرح می‌شود اما در عمل می‌بینیم که تغییری ایجاد نشده و معلولان همچنان از شرایط موجود ناراضی هستند.

فدایی تاکید می‌کند: اکنون بیش از هر زمانی لازم است تا مراجعی مانند دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کشور به موضوع نظارت ورود پیدا کنند و مسوولانی که هر روز خبرهای خوشی در مورد اشتغالزایی معلولان و مناسب‌سازی معابر، اماکن و وسایل نقلیه عمومی منتشر می‌کنند به صورت شفاف اسامی این مکان‌ها یا مراکز را در سامانه‌ای عمومی منتشر کنند تا صحبت‌هایشان راستی‌آزمایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha