سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 284408

یکی از بیماری‌ها شایع منتقله از راه تماس جنسی، بیماری تبخال تناسلی یا همان ابتلا به ویروس herpes است. همان‌طور که می‌دانید این ویروس دو نوع متفاوت دهانی و تناسلی دارد که به ترتیب منجر به تبخال دهانی و تناسلی می‌شود.

زندگی همیشگی با ویروس تبخال تناسلی

سلامت نیوز: یکی از بیماری‌ها شایع منتقله از راه تماس جنسی، بیماری تبخال تناسلی یا همان ابتلا به ویروس herpes است. همان‌طور که می‌دانید این ویروس دو نوع متفاوت دهانی و تناسلی دارد که به ترتیب منجر به تبخال دهانی و تناسلی می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ،اصلی‌ترین نکته در برخورد با این بیماری این است که در حال حاضر بعد از ابتلا به ویروس، به‌صورت مادام‌العمر بدن ما مبتلا به ویروس خواهد بود و ریشه‌کن نمی‌شود و به‌صورت دوره‌ای عود می‌کند، ولی نکته مهم این است که هر چه از زمان اولین ابتلا به بیماری بگذرد، شدت علائم عود بیماری و دفعات عود کمتر می‌شود. به گونه‌ای که معمولا دفعات عود بعد یک‌سال پس از ابتلا خیلی کاهش می‌یابد.

نکته مهم دیگر این است که بروز هرگونه استرس فیزیکی و روحی شامل خستگی شدید، کم خوابی، شنیدن خبر پراسترس و ابتلا به بیماری‌های دیگر مثلا آنفلوآنزای شدید، احتمال بروز عود را بالا می‌برد.


علائم:

اولین ابتلا، شدیدترین علائم را به همراه خواهد داشت.در آقایان شامل بروز ناگهانی تاول‌های آبکی پوستی کوچک در ناحیه تناسلی همراه تب و لرز، ضعف و بدن درد، درد موضعی، تورم غدد لنفاوی و سوزش و خارش است که در فرد عادی بدون درمان، ظرف دو هفته معمولا برطرف می‌شود.در بانوان، اولین ابتلا با درد شدید لگنی و گاهی احتباس ادرار، احساس سوزش و خارش شدید ناحیه تناسلی، تب و لرز ، بدن درد و تورم غدد لنفاوی همراه خواهد بود.
در ادامه سیر بیماری، شدت علائم در موارد عود به تدریج کم و کمتر می‌شود. مثلا علائمی چون تورم غدد لنفاوی، تب و لرز ، بدن درد و حال عمومی بد کمتر می‌شوند.

تبخال تناسلی را بهتر بشناسید.

درمان و پیشگیری:

تنها راه اصلی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس، عدم برقراری رابطه جنسی پر خطر است. حتی استفاده از کاندوم حین رابطه به طور کامل فرد را مصون نمی‌کند و نواحی که حین رابطه در معرض ترشحات آلوده قرار می‌گیرند، مستعد ابتلا هستند، مثلا نواحی قاعده آلت و کیسه بیضه‌ها و قسمت خارجی دستگاه تناسلی زنان.

شروع درمان به موقع ضد ویروس، از بروز حملات عود و شدت آنها می‌کاهد. در موارد ابتلای اولیه توصیه به درمان ده روزه و در موارد عود توصیه به درمان چهار روزه می‌شود.کاهش استرس روحی و جسمی، خستگی‌های شدید، مصرف نکردن دخانیت و مصرف داروهای تقویت‌کننده ایمنی، می‌تواند دفعات و شدت عود را بکاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha