پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 284518

چندی پیش یكی از فامیل‌هایمان پس از چند سال سكونت در كشور آلمان به ایران برگشته بود كه به دیدارش رفتیم. بسیار مایل بودم كه درخصوص صنعت غذای آن كشور اطلاعاتی كسب كنم. بحثی در‌خصوص محصولات غذایی پرطرفدار در كشور آلمان پیش كشیدم كه قرعه به نان روگن افتاد.

لزوم توجه به تولید نان‌های رژیمی روگن

سلامت نیوز: چندی پیش یكی از فامیل‌هایمان پس از چند سال سكونت در كشور آلمان به ایران برگشته بود كه به دیدارش رفتیم. بسیار مایل بودم كه درخصوص صنعت غذای آن كشور اطلاعاتی كسب كنم. بحثی در‌خصوص محصولات غذایی پرطرفدار در كشور آلمان پیش كشیدم كه قرعه به نان روگن افتاد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،او درخصوص این نان می‌گفت علاقه آلمانی‌ها و سایر كشورهای دیگر به روگن به‌دلیل ارزش غذایی و رژیمی بودنش به‌قدری زیاد است كه حتی بیشتر از نان گندم از آن استفاده می‌كنند. اما متاسفانه در ایران چاودار كه غله مصرفی این نان است كمتر تولید شده و نان‌هایی كه با نام روگن تهیه می‌شود، اصل نیست.

لازم است بدانید چاودار از خانواده غلات و مقاوم‌ترین گیاه به سرماست كه در خاك‌های ضعیفی كه گندم رشد نمی‌كند، قابلیت پرورش دارد. پروتئین چاودار كمتر از گندم ولی املاح معدنی آن به‌خصوص منیزیم و ویتامین‌هایگروه B به‌خصوص B1 و خواص آنتی‌اكسیدانی بیشتری دارد.

از چاودار اغلب در تولید غذاها و نان‌های رژیمی روگن استفاده می‌شود و چون نان روگن رنگ تیره، بافت خشن و خشك و طعم تلخی دارد با ذائقه ایرانی‌ها سازگار نبوده و كمتر تولید می‌شود و در صورت تهیه با 35-30 درصد آرد گندم مخلوط می‌شود تا مشتری‌پسند شود.از ویژگی‌های متمایز چاودار رژیمی بودن آن است.

این غله به دلیل دارا بودن تركیبی كربوهیدراتی به نام پنتوزان می‌تواند تا پنج برابر حجم خود آب جذب كند و با پر كردن معده، سبب سیری كاذب و كنترل اشتها و وزن شود. همچنین فیبر نامحلول چاودار می‌تواند با سهولت در روند خروج مواد زاید روده به كاهش اسیدهای صفراوی و كلسترول خون كمك كرده و سلول‌ها را نسبت به انسولین حساس و قند خون را تنظیم كند.

این ویژگی‌های خاص چاودار و كالری بسیار پایین آن می‌تواند برای مبتلایان به دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی و دچار افزایش چربی خون حائز اهمیت باشد. چاودار هضم سختی دارد و باید به‌خوبی پخته شود و می‌توان آن را در قالب بیسكوئیت و كراكرها و غلات صبحانه رژیمی نیز استفاده كرد اما به‌دلیل هضم پایین تزئین سطح نان‌ها با این غله توصیه نمی‌شود.

از ویژگی‌های نان‌های چاودار این است كه با جوش‌شیرین و حتی مخمر قابلیت تخمیر نداشته و فقط با خمیر ترش كه عطر و طعم دلپذیری به محصول می‌دهد، تهیه می‌شود. نگهداری این نان مشابه نان گندم است و در دمای یخچال به سرعت بیات می‌شود. برای كوتاه مدت می‌توانید آن را در محیط خشك و خنك به دور از رطوبت و در درازمدت در فریزر نگهداری كنید.

خوب است بدانید قارچ مستعد رشد و نمو بر روی دانه‌ها یا فرآورده‌های حاصل از چاودار ارگوت نام دارد كه زمینه را برای بروز بیماری ارگوتیسم كه نوعی حساسیت با علائم مختلف است، فراهم می‌كند. چاودار به‌دلیل دارا بودن تركیبات و مشتقات گلوتن مشابه گندم برای مبتلایان به سلیاك منع مصرف دارد.امید است با افزایش اطلاعات درخصوص چاودار و افزایش سطح زیر كشت آن بتوانیم ما نیز همچون سایر كشورها از خواص درمانی و مواد مغذی این نان بهرمند شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha