شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 284591

اوایل مهر 1398 خبری در رسانه‌های كشور منتشر شد مبنی بر آن كه در برخی از مرغداری‌های صنعتی كشور ماده مخدر تریاك را در آب حل كرده و به مرغ‌های گوشتی می‌خورانند تا از بروز بیماری‌های طیور پیشگیری كرده یا سبب درمان مرغ‌های بیمار شود.

ماجرای خوراندن تریاك به مرغ‌های گوشتی!

سلامت نیوز:اوایل مهر 1398 خبری در رسانه‌های كشور منتشر شد مبنی بر آن كه در برخی از مرغداری‌های صنعتی كشور ماده مخدر تریاك را در آب حل كرده و به مرغ‌های گوشتی می‌خورانند تا از بروز بیماری‌های طیور پیشگیری كرده یا سبب درمان مرغ‌های بیمار شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،متعاقباً رئیس سازمان دامپزشكی كل كشور طی مصاحبه‌ای اعلام كرد گرچه ممكن است به‌ندرت تریاك در برخی از مرغداری‌های كشور استفاده شود، اما عمومیت ندارد. به هر حال این موضوع به سرعت تاثیر منفی خود را بر افكار عمومی گذاشت و در عرض چند روز فضای مجازی مملو از بازنشر این ماجرا به همراه كاریكاتورهای مرتبط و طنازی‌های كاربران شد و البته عده زیادی از مردم نیز نگران سلامت و ایمنی گوشت مرغ مصرفی خود شدند.

ماده مخدر تریاك قیمت زیادی دارد و لذا استفاده از آن برای درمان یك مرغ كه قیمت چندانی ندارد، اساسا مقرون به صرفه نیست. از طرفی دامپزشكان شاغل در صنعت طیور چنین امری را محتمل نمی‌دانند گرچه به ندرت ممكن است اتفاق بیفتد.برخی به غلط خواص درمانی اعجاب انگیزی را به تریاك نسبت می‌دهند كه البته از نظر متخصصان صحت علمی ندارد.

حتی طبق اعلام دانشمندان، استعمال تریاك خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد كه این موضوع در آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان نیز به ثبت رسیده است. گفته شده در برخی از نواحی كشور گاهی تریاك را با هدف درمان اسهال به كودكان می‌خورانند كه كاری بسیار اشتباه و خطرناك است.ماده موثره تریاك از دسته اپیوئیدهاست كه در صنایع دارویی به‌عنوان آرامبخش كاربرد دارد و اثر درمانی مشخصی ندارد.

بنابراین استفاده از تریاك در مرغداری‌ها قادر به درمان بیماری نبوده و فقط شاید علائم بیماری را تا مدتی مخفی كند. در این رابطه ارائه آگاهی‌های لازم و آموزش صحیح به پرورش دهندگان مرغ‌های گوشتی ضروری است.به‌طور خلاصه می‌توان نتیجه گرفت، ماجرای استفاده از تریاك در مرغداری‌های گوشتی كشور چندان جدی نبوده و نمی‌تواند تهدیدی برای سلامت غذای مصرف‌كنندگان به‌شمار آید، زیرا بر فرض انجام این‌كار نیز باید دانست تریاك پس از ورود به بدن مرغ متابولیزه شده و بنابراین احتمال وجود باقیمانده تریاك در گوشت مرغ بسیار اندك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha