نماینده برنامه جهانی غذا در ایران با اشاره به اینکه این سازمان ۳۰ هزار پناهنده تحت پوشش دارد که نیمی از جمعیت آنان را زنان تشکیل می دهند، گفت: توانمندسازی این زنان برای تامین برنامه های معیشتی، هدف اصلی برنامه جهانی غذا در ایران است؛ چرا که بازگشتی پایدار است که فرد بتواند روی پای خود بایستد.

نیمی از جمعیت پناهجویان را زنان تشکیل می دهند

سلامت نیوز: نماینده برنامه جهانی غذا در ایران با اشاره به اینکه این سازمان ۳۰ هزار پناهنده تحت پوشش دارد که نیمی از جمعیت آنان را زنان تشکیل می دهند، گفت: توانمندسازی این زنان برای تامین برنامه های معیشتی، هدف اصلی برنامه جهانی غذا در ایران است؛ چرا که بازگشتی پایدار است که فرد بتواند روی پای خود بایستد.

نگار گرامی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که برنامه جهانی غذا در سال ۱۳۴۲ تاسیس شد و نخستین برنامه آن در زلزله بویین زهرا در ایران کلید خورد، افزود: برنامه جدی این سازمان امداد غذایی است. در ایران سبد غذایی که سی سال ارایه می کردیم، متشکل از آرد، برنج، روغن، شکر و حبوبات بود اما در مورد زنان پناهجو که در «میهمان شهرها» روزگار می گذرانند و بیشتر آنان سرپرست خانواده هستند، برنامه های معیشتی دیگری به صورت پیگیر دنبال می شود.

وی با تاکید بر این که اکثر ذینفعان پروژه های معیشتی ما زنان هستند چرا که امکان ارتزاق برایشان کم است، یادآور شد: در قالب کارگاه های خیاطی و کارهای دستی که بتوانند کار کنند و به معیشت خانواده کمک کنند ما این امکان را برایشان فراهم کردیم.

نماینده برنامه جهانی غذا در ایران، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که بتوانیم این مساله کار معیشتی را بیشتر بسط دهیم تا آن جا که دیگر به نیازمندان ماهی ندهیم بلکه ماهیگیری را به آنان یاد دهیم که تا زمانی که در ایران هستند بتوانند از پس مخارج خود برآیند و اگر زمانی توانستند به کشور خود بازگردند، توانایی لازم برای امرار معاش داشته باشند.  

وی با اشاره به این که هر کسی آواره هست امیدوار است روزی به وطن خود بازگردد و این پناهنده ها هم مستثنا نیستند حتی اگر دهه ها از پناهجویی آنان گذشته باشد، اذعان داشت: بازگشتی پایدار است که فرد بتواند روی پای خود بایستد و این توانمندسازی در درازمدت انجام می‌شود.

گرامی در بخشی دیگر از این گفت و گو، در پاسخ به نحوه رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان پناهجویان به خصوص زنان گفت: با وجود این که بهداشت و درمان در برنامه های سازمان جهانی غذا گنجانده نشده است اما ۳۰ هزار پناهنده تحت پوشش برنامه جهانی غذا هستند که نیمی از جمعیت آنان را زنان تشکیل می دهند و در میان آنان سه هزار دختر دانش آموز و سه هزار و ۲۰۰ پسر دانش آموز وجود دارد و داخل ۲۰ میهمان شهر روزگار می گذرانند، از جانب دولت امکانات بهداشتی برایشان فراهم شده است.

وی ادامه داد: خانه های بهداشت، بهیار و بهورز که جزیی از شبکه بهداشت کشوری محسوب می شوند هم در این راه ما را یاری می دهند و در حال حاضر با خیلی از این بهورزها در خصوص تغذیه سالم کار می کنیم. ضمن این که به آنان آموزش های لازم داده ایم تا داخل خانه های بهداشت، مسائل مختلف بهداشت باروری، عمومی، زایمان سالم و ایمن را آموزش دهند.

گرامی با بیان این مطلب که این کار در هشتاد کشور صورت می گیرد، درباره پایش و آمایش این افراد هم توضیح داد: برنامه جهانی غذا آژانسی است که در صورت نیاز به پناهندگان کمک و امدادرسانی می کند؛ پناهندگانی که تماما قانونی وارد کشور شده و کارت اقامت دارند. پذیرش آنان به این صورت است که شریک اجرایی ما که وزارت کشور و اداره اتباع و امور کشورهای خارجی هستند، آنان را معرفی می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha