دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲

معاون وزیر: هر سال ۶ ماه به امید به زندگی ایرانیان اضافه می‌شود و کیفیت زندگی هم بهتر شده است.

عمر ایرانی‌ها ربع قرن بیشتر شده است

سلامت نیوز: معاون وزیر: هر سال ۶ ماه به امید به زندگی ایرانیان اضافه می‌شود و کیفیت زندگی هم بهتر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان، تا همین ۴۰ سال پیش اغلب مردم کشورمان بیشتر از ۵۰ سال عمر نمی‌کردند، اما طی سال‌های بعد از انقلاب هر سال شش ماه به امید به زندگی مردم اضافه شده است؛ به گونه‌ای که حالا و در ۴۰ سالگی انقلاب طبق آمار ارائه شده از سوی معاون کل وزارت بهداشت چیزی نزدیک ربع قرن به سن امید به زندگی ایرانیان اضافه شده، اما این افزایش امید به زندگی و به عبارت بهتر طول عمر بیشتر ایرانیان، بار بیماری‌های غیرواگیر و دفعات مراجعه سالمندان به نظام سلامت را هم افزایش می‌دهد چراکه اغلب بیماری‌های غیرواگیر سراغ سالمندان می‌رود. از این رو با افزایش ۲۵ ساله امید به زندگی لازم است با اصلاح سبک زندگی، علاوه بر طول عمر و امید به زندگی، عرض و کیفیت عمر مردم را هم بهبود بخشید تا بیماری‌های غیرواگیر از کیفیت عمر افراد نکاهد.


طبق آمار‌های موجود، هر ایرانی به طور متوسط ۳/۱۰ بار در طول سال با نظام سلامت مواجهه است و سالانه حدود ۸۵۳ میلیون بار مردم ایران به سیستم سلامت، مراجعه می‌کنند و از هزار نفر ایرانی، سالانه ۱۴۰ نفر بستری می‌شوند. با وجود این ارتقای شرایط بهداشتی و درمانی از یک سو و بالا رفتن دانش و آگاهی مردم نسبت به سلامیت خودشان از سوی دیگر موجب شده تا در مجموع مردم زندگی سالم‌تری را تجربه کنند و در نتیجه با افزایش امید به زندگی یا همان طول عمر مردم کشورمان مواجه باشیم. بر این اساس اگر تا ۴۰ سال پیش افراد ۵۰- ۶۰ ساله در گروه سالمندان جای می‌گرفتند و مرگ یک فرد ۵۰ ساله هم چندان چیز غریبی نبود، اما حالا امید به زندگی به ٧٥ سال رسیده و حتی افراد ٨٠ ساله می‌توانند زندگی همراه با سلامتی را تجربه کنند. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره وضعیت امید به زندگی در کشور می‌گوید: «در ۴۰ سال گذشته ۲۵ سال به امید زندگی اضافه کردیم، یعنی هر سال، شش ماه به امید به زندگی ایرانیان هم در طول و هم در عرض زندگی آنان افزوده شده است.»

اهداف چهارگانه نظام سلامت
آن‌طور که معاون کل وزیر بهداشت می‌گوید، نظام سلامت چهار هدف اصلی دارد؛ افزایش سلامت مردم و امید به زندگی سالم، محافظت از مردم در برابر مخاطرات مالی بیماری‌ها و پیشگیری از فقر در حوزه سلامت، افزایش رضایتمندی مردم و همچنین ارتقای کارایی و ارائه خدمات سلامت بیشتر با منابع کمتر، اهداف نظام سلامت هستند. حالا نظام سلامت ما توانسته است هدف نخست را به ثمر برساند و با افزایش امید به زندگی مواجه هستیم، اما بنا به تأکید حریرچی هدف دوم نظام سلامت یعنی محافظت مالی از مخاطرات ناشی از بیماری کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که عرض هدف اول قرار دارد. این هدف هم به این دلیل حائز اهمیت است که مردم دچار هزینه کمرشکن سلامت نشوند.


هدف سوم و چهارم هم اگرچه مورد توجه نظام سلامت بوده، اما به نظر می‌رسد کمتر محقق شده باشد. تحقق هدف نخست یعنی همان افزایش امید به زندگی هم با تبعاتی همراه بوده که نیازمند تدابیر ویژه است که مهم‌ترین تبعات ناشی از افزایش امید به زندگی و پیری جمعیت هم افزایش باربیماری‌های غیرواگیر است. به گفته افشین استوار، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، ٨٥ درصد علت مرگ در کشور، بیماری‌های غیرواگیر است و این گروه از بیماری‌ها بیش از ٧٠ درصد بار بیماری‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهند.
وی تصریح می‌کند: «بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت از عوامل فزاینده مرگ و میر هستند که در این بین بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان شیوع بیشتری دارند و حجم بالاتری از مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌اند که ناشی از افزایش سن و امید به زندگی و بهبود وضعیت ثبت بیماری‌هاست و همین عوامل علت اصلی افزایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و به‌خصوص سرطان‌هاست.»
بنا به تأکید استوار، از حدود ٣٨٠ هزار مرگ در سال، تعداد ٣٠٠ هزار مرگ به علت بیماری‌های غیرواگیر رخ می‌دهد.
دبیر کمیته سرطان وزارت بهداشت مهم‌ترین عامل افزایش سرطان را بالا بودن عوامل خطر وقوع این بیماری می‌داند و خاطر نشان می‌کند: «در صورتی که این عوامل خطر کنترل نشوند، شاهد سالانه ٤٠٠ هزار مرگ در سال‌های آتی خواهیم بود.»


به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، کاهش ٢٥ درصدی مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، کاهش ٣٠درصدی شیوع مصرف دخانیات، کاهش ٢٥ درصدی شیوع فشار خون بالا و ثابت نگهداشتن میزان بیماری دیابت و چاقی تا سال ٢٠٢٥، از جمله اهداف این وزارتخانه است که در قالب سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر تدوین و برای آن برنامه‌ریزی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha