بعضی از مادر و پدرها دلشان می‌خواهد فرزندان دوقلو آن هم دختر داشته باشند. اما می‌توان جنسیت دوقلوها را تعیین کرد؟چه روشهای بارداری می‌توانند در تعیین جنسیت جنین نقش داشته باشند؟ میزان موفقیت این روشها چند درصد است؟

چطور دوقلو دختردار شویم؟

سلامت نیوز:بعضی از مادر و پدرها دلشان می‌خواهد فرزندان دوقلو آن هم دختر داشته باشند. اما می‌توان جنسیت دوقلوها را تعیین کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نی نی سایت چه روشهای بارداری می‌توانند در تعیین جنسیت جنین نقش داشته باشند؟ میزان موفقیت این روشها چند درصد است؟

دو قلوها چطور به وجود می‌آیند؟

قبل از اینکه درباره تعیین جنسیت دوقلوها گفته شود بهتر است درباره انواع دوقلوها بدانید.
دو نوع دوقلو وجود دارد: دوقلوهای همسان و دوقلوهای غیرهمسان.

  • دوقلوهای همسان

این دوقلوها وقتی به وجود می‌آیند که یک تخمک توسط اسپرم بارور می‌شود و بعد به دو جنین تقسیم می‌شود. این دوقلوها شبیه هم هستند و ساختار ژنتیک و جفت‌شان هم مشترک است.

  • دوقلوهای غیرهمسان

وقتی دو تخمک جدا توسط دو اسپرم جداگانه بارور می‌شوند دو قلوی غیر همسان شکل می‌گیرد. این دو قلوها ساختار ژنتیک خاص خودشان را دارند و جفت جداگانه دارند. این نوع دوقلوها شایع‌تر هستند.

با چه روشهایی می‌توان جنسیت دوقلوها را مشخص کرد؟

  • آی وی اف

آی وی اف یک لقاح آزمایشگاهی است که در آن جنین در آزمایشگاه تشکیل می‌شود و بعد جنسیت مورد بررسی قرار می‌گیرد. بعد از آن جنسیت دلخواه زوج را منتقل می‌کنند که به ۱۰۰ درصد نزدیک است. یعنی اگر خطای آزمایشگاهی رخ ندهد که معمولا خیلی کم است این روش به۱۰۰ درصد نزدیک می‌شود. جالب است بدانید زنانی که از روش آی وی اف برای بارداری استفاده می‌کنند بیشتر صاحب نوزاد دختر می‌شوند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که جنین دختر قوی‌تر از جنین پسر است و در فرآیند انجماد قدرت حفظ و بقای بیشتری دارد. محققان کلینیک ناباروری در پراگ معتقدند نطفه جنین دختر در فرآیند انجماد بیشتر از نطفه جنین پسر زنده باقی می‌ماند.
 

  • روش آی یو آی

آی یو آی یا همان تلقیح داخل رحمی یکی از روش‌های مهم کمک باروری است. در روش آی یو آی، اسپرم مرد در دستگاه‌های مخصوص آزمایشگاهی، شسته می‌شوند و اسپرم‌های با تحرک و کیفیت بهتر جدا می‌شوند و سپس با یک لوله از طریق دهانه رحم در زمان تخمک گذاری، در رحم ریخته می‌شوند. در این روش می‌توان پیش از انتقال، اسپرم‌های دارای کرموزوم Y را از اسپرم‌های دارای کرموزوم X جدا کرد. یعنی می‌توان اسپرم‌های پسرساز و دخترساز را جدا کرد و فقط اسپرم‌هایی را منتقل کرد که جنسیت دلخواه زوج‌ را تشکیل می دهند.

  • روش PGD

تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی یا پی جی دی در صورت انجام IVF یا لقاح خارج رحمی برای بررسی جنین‌ها و انتخاب جنین‌های سالم برای انتقال به رحم استفاده می‌شود. یکی از روشهایی که درصد موفقیت زیادی در تعیین جنسیت جنینها دارد همین روش پی جی دی است، چون جنین قبل از کشت در رحم آزمایش می‌شود. بعد از اینکه جنین‌ها در آزمایشگاه با روش آی وی اف ایجاد شدند، پنج تا شش روز به رشدشان ادامه می‌دهند. در روز پنجم یا ششم، از همه جنین های در حال رشد برای PGD، بیوپسی انجام می‌شود. بیوپسی شامل گرفتن چند سلول از لایه سلولی جنین است. سپس جنین ها ذخیره می‌شوند .بعد از تعیین جنسیت جنین ها به رحم منتقل می‌شوند.

  • مرتب سازی اسپرم

همانطور که می‌دانید اسپرم مرد دارای کروموزم xyاست و تخمک زن حاوی کروموزوم xx است. معمولا نیمی از اسپرم تولید شده توسط مرد دارای کروموزوم Y است که باعث نوزاد پسر و نیمی دیگر دارای کروموزوم X است که باعث نوزاد دختر می‌شود. با تغییر تعداد کروموزوم‌ها و یا جداسازی لایه‌ها، احتمال تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری بیشتر می‌شود. در مرتب سازی اسپرم، سلول‌های اسپرم از مایع منی جدا می‌شوند، اسپرم‌‌های سالم و متحرک از اسپرم غیر طبیعی جدا می‌شوند و در نهایت هنگام جداسازی اسپرم X از اسپرم y می‌توان غلظت اسپرم را به نحوی انتخاب کرد که جنسیت مورد نظر به دست آید. بعد از مرتب سازی اسپرم، نمونه به دست آمده در رحم کشت می‌شود.

  • زمان تخمک گذاری

در این روش باید به زمان رابطه زناشویی و البته زمان تخمک گذاری توجه کنید. اگر پسر می‌خواهید، به دلیل سرعت اسپرم، لقاح باید نزدیک به زمان تخمک گذاری انجام شود. زمانی که تخمک آزاد شد، اسپرم مردانه که سریع‌تر حرکت می‌کند قبل از اسپرم زنانه که حرکت کندی دارد به تخم می‌رسد. اگر دختر می خواهید لقاح باید دو روز و نیم تا سه روز قبل از تخمک گذاری انجام شود.

احتمال دوقلوزایی شما چقدر است؟

این را نباید فراموش کنید که همه زوجها نمی‌توانند دوقلو دار شوند. محققان معتقدند از هر ۱۰۰ زن فقط ۳ زن می‌توانند دوقلو باردار شوند و آن هم اگر این شرایط را داشته باشند:

  • سابقه خانوادگی

اگر در خانواده زن یا مرد سابقه دوقلو زایی وجود داشته باشد این احتمال بالا می‌رود.

  • قومیت

آمارها نشان می‌دهد زنان نژاد آفریقایی بیشتر از بقیه نژادهای اروپایی و آسیایی می‌توانند دوقلو دار شوند.

  • قد بلند بودن

احتمال اینکه زنان بلندقد صاحب فرزند دوقلو شوند بیشتر است. زنان سنگین‌وزن هم نسبت به زنان لاغر، شانس بیشتری برای دوقلو زایی دارند.

  • سن بالای ۳۵ سال

افزایش سن، احتمال دوقلوزایی را بالا می‌برد. زنانی که سنشان از ۳۵ گذشته، نسبت به زنان جوانتر بیشتر شانس دوقلوزایی دارند.

  • بارداری اول نباشد

محققان معتقدند در بارداری‌های بعدی ، احتمال دوقلوزایی بیشتر از بارداری اول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha