مشاور سلامت و پیوند اعضای شورای اسلامی شهر تبریز گفت: روزانه بین ۷ تا ۱۱ نفر از بیماران نیازمند پیوند عضو در منطقه شمال‌غرب کشور جان خود را از دست می‌دهند.

روزانه ۷ تا ۱۱ بیمار نیازمند پیوند عضو در شمال‌غرب کشور می‌میرند

سلامت نیوز: مشاور سلامت و پیوند اعضای شورای اسلامی شهر تبریز گفت: روزانه بین ۷ تا ۱۱ نفر از بیماران نیازمند پیوند عضو در منطقه شمال‌غرب کشور جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز، رسول زارع زاده در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز، مجموع بیماران نیازمند اهدای عضو در ایران را ۲۹ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: اما با انجام کارهای فرهنگی طی ماه های اخیر این رقم به ۲۵ هزار نفر کاهش پیدا کرده است که از این تعداد افزون بر ۳۰ درصد در استان های شمال غرب کشور زندگی می کنند.

وی اظهار داشت: در سال های اخیر با فرهنگ سازی های صورت گرفته توسط انجمن های تخصصی و رسانه ها، تعداد ۲۰ هزار شهروند تبریزی نسبت به دریافت کارت اهدای عضو به بیماران نیازمند پیوند اعضا، اقدام کرده اند.

زارع زاده ادامه داد: با توجه به اقدامات شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز در حوزه فرهنگ سازی برای همه گیر شدن اهدای عضو و پذیرش خانواده ها از این موضوع، تعداد ۲۰ هزار نفر شهروند تبریزی نسبت به دریافت کارت اهدای عضو اقدام کرده اند که این رقم موجب شده تا این کلان شهر رتبه الف را در کشور به دست آورد.

وی افزود: هم اینک بالای ۸۰ خانواده در آذربایجان شرقی نسبت به اهدای عضو عزیزان خود موافقت کرده اند و با افتتاح مرکز پیوند شمال غرب کشور در تبریز، تاکنون هشت پیوند قلب و ۱۰ پیوند کبد توسط پزشکان این استان انجام شده است.

زارع زاده به میانگین آمار سالانه ۸ هزار مرگ مغری در کشور اشاره و اضافه کرد: از این تعداد مرگ مغزی، ۴ هزار قابلیت برداشت عضو  را دارند و از این مقدار نیز ۷۰۰ تا یکهزار نفر برای اهدای اعضا آماده می شوند.

وی با اشاره به نامگذاری اهداکنندگان عضو با عنوان "واقفان جان" از سوی اوقاف و امور خیریه، گفت: افرادی هستند که در کنار وقف ملک خود، قلب خود را نیز وقف می کنند که از آنها به عنوان واقفان جان یاد می شود.

زارع زاده رایگان بودن کفن و دفن اهداکنندگان عضو در تبریز اشاره و یادآوری کرد: قطعه ای در مزارستان وادی رحمت این شهر ایجاد شده که مخصوص اهداکنندگان اعضا است و با توجه به هزینه های زیاد کفن و دفن، این مورد برای آنها رایگان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha