سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 285150

كشمش یكی از میوه‌های خشك پر طرفدار در كشور ماست و امروزه بسیاری از ما از آن به عنوان جایگزین قند به همراه چای، در طبخ برخی غذاهای ایرانی و نیز پخت انواع مختلفی از شیرینی‌جات و كیك‌ها استفاده می‌كنیم.

نكاتی برای نگهداری هر چه بهتر كشمش

سلامت نیوز:كشمش یكی از میوه‌های خشك پر طرفدار در كشور ماست و امروزه بسیاری از ما از آن به عنوان جایگزین قند به همراه چای، در طبخ برخی غذاهای ایرانی و نیز پخت انواع مختلفی از شیرینی‌جات و كیك‌ها استفاده می‌كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ،در این یادداشت راه‌های انتخاب كشمش خوب، بهترین روش‌های نگهداری و علائم افت كیفیت آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.انتخاب بهترین كشمش: در حال حاضر چهار نوع كشمش در بازار وجود دارد:

1) آفتاب‌خشك: در آفتاب خشك می‌شود و رنگ آن در اثر تخمیر و نیز واكنش‌های قهوه‌ای شدن آنزیمی تیره می‌شود (كشمش پلویی).

2) سایه خشك: كشمشی است كه در سایه خشك شده و رنگ آن سبز باقی می‌ماند؛ مثل كشمش حاصل از انگور عسگری.بر خلاف تصور عموم این انگورها فاقد مواد شیمیایی از قبیل گوگرد یا تیزاب هستند.

3) تیزابی: كشمشی است كه رنگ زرد مایل به قهوه‌ای خرمایی دارد و در تولید آن از ماده قلیایی به نام تیزاب (مخلوط كربنات پتاسیم و نوعی روغن) استفاده می‌شود. این كشمش‌ها با ظاهر براقی كه دارند قابل شناسایی هستند.

4) انگوری یا طلایی: این كشمش‌ها، هم با تیزاب آغشته می‌شوند و هم در معرض دود گوگرد قرار می‌گیرند و رنگ آنها زرد كهربایی تا قهوه‌ای روشن است.

این كشمش‌ها معمولا دارای مزه خاصی هستند و طعم طبیعی خود را از دست می‌دهند. تركیبات گوگردی به منظور جلوگیری از واكنش‌های قهوه‌ای شدن مورد استفاده قرار می‌گیرند تا رنگ طلایی و زرد حفظ شود.با توجه به این‌كه در تهیه كشمش تیزابی و كشمش انگوری از مواد شیمیایی خطرناك ـ یعنی تیزاب و گوگرد ـ استفاده می‌شود، بهتر است دو نوع اول را برای یك تغذیه سالم انتخاب كنید.

استفاده از گوگرد برخی ویتامین‌ها نظیر تیامین (ویتامین B1) و قندها و البته بسیاری از تركیبات عامل طعم طبیعی میوه را از بین می‌برد.نگهداری كشمشكشمش بایستی در مكان سرد، خشك و تاریك نگهداری شود. از نگهداری آن در مكان‌های مرطوب بپرهیزید، زیرا امكان رشد كپك‌ها وجود دارد. اگر فضای كافی در یخچال برای نگهداری كشمش ندارید، می‌توانید از كابینت‌های تاریك استفاده كنید.

فقط آنها را در نزدیكی گاز قرار ندهید. اگر كشمش را در دمای محیط نگهداری كنید، حداكثر تا شش ماه و اگر در یخچال و ظروف در بسته و غیر‌قابل نفوذ قرار داده‌اید می‌توانید زمان نگهداری را تا یك‌سال افزایش دهید. یكی دیگر از مشكلات، امكان حمله حشرات است پس قبل از نگهداری از نبود تخم حشرات یا خود حشرات مطمئن شوید.

سفت شدن یا خشك شدن بیش از حدنگهداری طولانی مدت كشمش در هوای آزاد یا حتی در یخچال باعث سفت‌شدن آن می‌شود. به همین دلیل گفته می‌شود كشمش حتما باید در ظروف در بسته نگهداری شود. در یخچال نیز به‌دلیل كریستالیزه شدن قند موجود در آن ممكن است رفته رفته كشمش‌های سفتی داشته باشید.

خشك یا سفت شدن كشمش به معنای فاسد شدن آن نیست، اما اگر هر‌گونه تغییر طعم، بو یا رنگ در آنها مشاهده كردید بهتر است آنها را دور بریزید. برای تازه‌سازی و گوشتی كردن مجدد كشمش می‌توانید از این روش‌ها استفاده كنید: 

ریختن كشمش‌ها در ظرف آب جوش و قرار دادن در ظرف تا زمانی كه نرمی مورد نظر شما حاصل شود (به مدت 10 ـ 5 دقیقه)، سپس آبكشی و گرفتن آب اضافی با دستمال تمیز. 

كشمش‌ها را در ظرف مناسب ماكروویو به صورت یك لایه پخش كنید. مقدار بسیار كمی آب (10 سی‌سی به ازای 250گرم كشمش) روی آنها ریخته و در ظرف را بگذارید. سپس به مدت 60- 30 ثانیه در ماكروویو قرار دهید. ظرف را خارج و محتویات آن را هم بزنید و اجازه دهید دو سه دقیقه در دمای محیط باقی بماند. در نهایت آب اضافی را با دستمال بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha