برخی کسان تنها می‌خواهند از غذا لذت ببرند بنابراین باید گفت این نوشتار به درد آنان نمی‌خورد؛ این دسته کاری ندارند که مواد شکل‌دهنده یک خوراکی چه چیزهایی ‌است؛ برای نمونه اگر چند برش شیرینی به آنان داده شود، آن را خواهند ‌چشید و اگر پر چرب و پرشکر و خوشرنگ بود بسنده است به آن امتیاز درجه یک بدهند؛ در حالی که برخی دیگر که به کیفیت غذا می‌اندیشند آن شیرینی را می‌پسندند که برای نمونه با کمی انگبین، مغز گردو و اندکی کره تهیه شده باشد.

چگونه سیب‌‌زمینی را نابود کنیم؟

سلامت نیوز:برخی کسان تنها می‌خواهند از غذا لذت ببرند بنابراین باید گفت این نوشتار به درد آنان نمی‌خورد؛ این دسته کاری ندارند که مواد شکل‌دهنده یک خوراکی چه چیزهایی ‌است؛ برای نمونه اگر چند برش شیرینی به آنان داده شود، آن را خواهند ‌چشید و اگر پر چرب و پرشکر و خوشرنگ بود بسنده است به آن امتیاز درجه یک بدهند؛ در حالی که برخی دیگر که به کیفیت غذا می‌اندیشند آن شیرینی را می‌پسندند که برای نمونه با کمی انگبین، مغز گردو و اندکی کره تهیه شده باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات ،برای این دسته دوم، غذا نه برای پرکردن شکم بلکه برای استفاده از پروتئین سالم و ویتامین‌ وکانی‌هاست.پس جا دارد دگردیسی در الگوی غذایی را در یک بند برای همین دسته دوم برشمرد: گیاه و سبزی و نخود و تخم کتان و تخم‌مرغ به جای گوشت‌ها؛ میوه‌های شیرین آبدار و شیرین‌های طبیعی مانند توت‌خشک، اَنجیرخشک، کشمش، قیسی، خرما به جای شیرینی قنادی؛ تیره‌ها مانند نان سیاه، شکرسیاه، برنج تیره به جای سفیدها؛ استفاده از روغن زیتون به جای جامد ترانس، بخارپزکردن به جای سرخ‌کردن و خوردن آب یونیزه به میزان زیاد.


در عربستان بیشترین دیابتی‌های جهان زندگی می‌کنند؛ شکر سفید هم از دارامندان قربانی می‌گیرد هم از ندارها. همه شیرینی‌های قنادی‌های جهان و مشابه خانگی آن از سه ویژگی برخور دار است: چربی ترانس بالا، قندوشکر سفید فراوان و نشاسته سفید چند ستاره.


پس اگر در این دوران کمبود ‌غذایی، برنامه ما رساندن ویتامین بیش‌تر به بدن کودکان‌مان است باید از هم‌اینک الگوی غذایی‌شان را تغییر دهیم نه فردا که زندگی مستقلی می‌یابند؛ و راهکار همانا استفاده بیشتر از گیاهانی مانند سیب زمینی شیرین، سالادهای گرم، میوه شیرینِ آبدار، میوه خشک خیسیده شیرین و مغزها و خشکبار بی‌نمک است.


بیشتر گوشت‌ها هم آلوده‌ست و هم کم و هم گران؛ شیره اقیانوس‌ها را هم که انسان کشیده است و دیگر ماهی‌ای در آب‌های جهان نمانده، برای همین تورها بیش‌تر سنگ‌پشت و ستاره دریایی به دام می‌اندازند تا ماهی.


چگونه سیب‌‌زمینی را نابود کنیم؟
تولید سیب‌زمینی نجیب به نسبت صیفی‌های دیگر آسان‌تر است و به همان آسانی هم می‌‌توان نیست و نابودش کرد. سیب‌زمینی سرخ‌کرده رستورانی از آن‌دسته پیش‌غذاهایی است که هوش از سر همه می‌پراند. همه روش سیب‌زمینی سرخ‌کرده را می‌دانند اما کمتر کسی می‌تواند یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ‌کرده طلایی و ۱۸ عیار به شیوه رستوران‌های مشهور جهان یا به روش مک‌دونالد تهیه کند.


روش نابودکردن سیب‌زمینی کمی هزینه دارد و این هزینه را هم باید از کیف پول خود برای تهیه روغن فراوان و خرید سیب زمینی زیاد پرداخت و هم از تندرستی خود. دست به کار شوید؛ با یک کارد تیز نخست پوست کلفتی از سیب‌زمینی بردارید و به جایی بیندازید که عرب نی انداخت.

پس از نیست‌کردن ویتامین‌های سیب‌زمینی، نوبت به نابودی مغز سیب زمینی می‌رسد که باید خلال کنید که ویتامین c آن بپرد و پس از آن با بلانچ‌کردن، مانده ویتامین‌اش را به آب جوش انتقال دهید؛ آب را جوش آورده و خلال‌ها را در آن بیندازید و سپس درآورید و در آب سرد یخچالی بریزید، بعد آبکش کنید، آنگاه در روغن فراوان ـ هرچه سرریزتر بهتر ـ سرخ کنید. این پیش‌غذای لذیذ را باید با سس مایونز پرچرب و کچاپ دوآتشه و پنیر پارمزان خنگی‌آور، نوش جان کرد.


نابودی به روش دوم؛ دروغ است که می‌گویند مانند سیب درختی، بیش‌تر ویتامین‌ها و فیبر مفید در پوست سیب‌زمینی یافت می‌شود، شما باور نکنید. پس پوست سیب‌زمینی را غلفتی بگیرید به گونه‌ای ‌که یک لکه تیره هم بر جای نماند. پس از آن قاچ کنید و آنگاه بلانچ کنید و بعد رویش درست وحسابی روغن بریزید و زیر رو کنید که چرب چرب شود و در فر داغ داغ ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تا ۴۵ دقیقه تفاله… ببخشید بریان کنید و درآورید و رویش پنیر پارمزان سخت‌گوارش بپاشید و با سس کچاپ آتش‌زنه و مایونز پرکالری و گوشت و مرغ سرخ‌شده سنگین میل بفرمایید.


چیپس هم که حرف ندارد هم پیش‌غذای کامل سیرکننده و هم یک عصرانه شکم پرکن است. بیکینگ پودر نیاز دارید و نمک و یک خمره بزرگ روغن. سیب‌زمینی را اسلایس کنید و با آب زیاد بشویید تا نشاسته‌اش با کل ویتامین‌هایش از بین برود.

اینک سیب را در یک دیگ کوچک بگذارید و رویش آب بریزید و با یک تکه یخ و یک قاشق غذاخوری بیکینگ پودر شیمیایی و تا ۶۰ دقیقه به حال خود رها کنید. سپس آبکش کنید و آب و ویتامین‌های مزاحم را دور بریزید. درون دستگاه، روغن فراوان بریزید که داغ ‌داغ شود حالا نوبت ریختن تفاله ورقه‌های سیب زمینی است که طلای ۱۸ عیار شود. هنوز وظیفه نابودگری شما تمام نشده؛ باید یک بشقاب را با چیپسی که تهیه کرده‌اید پر کنید و رویش را با پنیر پارمزان حسابی برفی کنید و سه دقیقه دیگر در پرتو بی‌زیان مایکروفر با درجه ۱۸۰ قرار دهید که برف‌ها آب شود.


غذایی بسیار بی‌ارزش
از دخترم می‌پرسم شام چی‌داریم؟ می‌گوید هیچ‌ سیب‌زمینی. مردم اگر بخواهند یک غذای درویشانه نام ببرند، می‌گویند یک لقمه سیب‌زمینی ساده. سیب زمینی در نگاه بسیاری از مردم هیچ است و برنج و کباب گوساله همه‌چیز؛ اما امروز جا دارد در پیشخوان سلف‌سرویس‌، بشقاب پلوکباب خود را با یک پرس سیب‌زمینی بخارپز و پیازچه و کمی پنیر به اندازه قوتی‌کبریت جابه‌جا کنیم.

پلو سرد و دیابت‌آور، کباب‌گوساله سرد و اگر روی زغال بریان شده باشد چنگارزا و دوغ و ماست هم سرد است؛ این‌همه سردی برای ما مگر خستگی و کرختی و سستی چیز دیگری به همراه ندارد؛ ویتامین پیشکش، اگر بیمارمان نکند باید شال و کلاه خود به هوا پرتاب کنیم.

شاید باورش سخت باشد که پوست سیب‌زمینی، سرشار از فیبر و مواد مغذی و بدون کلسترول است. سیب‌زمینی غذای‌ست که چاشت، ناهار و شام نمی‌شناسد. کم‌کالری و سرشار از ویتامینC ـ آنتی‌اکسیدان ـ آهن، بتاکاروتنِ Aساز، پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم از ویژگی‌های این خوراکی نفرین‌شده است.


می‌گویند دارای‌کربوهیدرات زیاد است ولی از پاستا، نودل، ماکارونی، برنج و نان بسیار بهتر است و اگر از گونه شیرین باشد که جایی برای اما اگر نمی‌ماند. ناسالم‌بودن کربوهیدرات سیب‌زمینی دروغ است؛ برخی از سالم‌ترین خوراکی‌های جهان نیز دارای کربوهیدرات‌اند، پس مهم تعادل تغذیه‌ای است. بهترین کار این است که از کودک خود با کربوهیدرات مفید سیب‌زمینی بخارپز پذیرایی کنیم نه کربوهیدارت فرآوری ماکارونی، نان‌سفید، شکرسفید، آردسفید و برنج سفید.


در حالی برنج و نان چاق‌کننده است که کربوهیدرات سیب‌زمینی سالم و سرشار از فیبر است و اگر با کمی روعن زیتون خورده شود از چاقی می‌کاهد؛ به کودک خود در کنار سیب‌زمینی می‌توانید از کربوهیدارت‌های ارزان دیگر مانند نخود، موز، چغندرقند، پرتقال، گریپ‌فروت، سیب و لوبیاقرمز هم بدهید و اگر کمی امکانات مالی دارید کربوهیدرات‌هایی مانند دانه کینوا، جودوسر، گندم سیاه و بلوبری را نیز بگنجانید.


چرا ساده نیستیم
سیب‌زمینی پیش از پخت نباید حتی خش بردارد. ساده‌لوح بودن خوب نیست اما زیست‌ساده، آرامش‌بخش است؛ سرافکنده نباشیم اگر سیب‌زمینی را بدون هیچ‌گونه فرآوری، همان‌گونه می‌خوریم که ۷ هزار سال پیش مردم ـ پرو ـ کشت می‌کردند و می‌خوردند. پوست‌اش را با آب و صابون شستن و روی میله فر گذاشتن و پختن، بدون آب، بدون روغن و بدون حتی ظرف پخت.

پس از پختن هم مانند سیب‌درختی به دست‌گرفتن و گوشه‌ای نشستن و با پوست خوردن.دکتر ‌هاری‌بنجامین می‌گوید غذا نخورید مگر این‌که گشنه باشید. در پزشکی سنتی سینایی ایرانی ناهاری وجود ندارد؛ این‌همه پخت‌وپز پیچیده و آراستن و سفره‌انداختن و خوردن و برچیدن و دوباره ‌شستن و خشک‌کردن و بدن را موظف به پذیرش سه‌گانه غذایی‌کردن چرا؟


نمی‌شود هیچ ترتیب و آدابی نداشت و به وقت ناهار تنها به یک سیب‌زمینی سبک بسنده کرد؟ اگر انسان به راستی گشنه باشد نیازی به زینت غذا با چندین و چند سس زیان‌بار برای تحریک اشتها نیست؛ و می‌توان ساده‌ترین غذاها را با اشتها خورد.


پزشکی مدرن هم سفارش‌اش به خانواده‌ها در برخورد با کودک بی‌اشتها فشار و پذیراندن به اجبار برای غذاخوردن نیست. کودک بر پایه طبیعت خود هرگاه گشنه باشد بدون آداب، میوه‌ای بر می‌دارد و می‌خورد یا گشنگی‌ا‌ش را بر زبان می‌آ‌ورد یا مانند نوزاد شیرخوار با گریستن از نیاز خود می‌گوید.


طبیعت بدن ما بزرگ‌سالان نیز رژیم سبک‌بالی است ولی این ماییم که غذای اضافی بار بدن خود می‌کنیم و با تحمیل ناهار سنگین و پرنشاسته و غیرمغذی بدن را که در نیمروز گرم است و پرانرژی، به سردی و خواب آلودگی می‌کشانیم.


پوست سیب‌زمینی سبب کاهش قند خون می‌شود. سیب‌زمینی را به جای الیویه‌کردن و به سردی‌کشاندن و به سس آلودن، باید گرم‌گرم و با پیازچه و فلفل سبز خورد. به سبب نگهداری نادرست در جای گرم و روشن، پوست سیب‌زمینی ممکن‌است لک سبز بر دارد که پس از پخت و پیش از خوردن باید جدا کرد.


کشف سیرشدن
تمدن‌های آمریکای‌لاتین به گیاهی نیاز داشتند که سازگار با تپه‌های ‌سنگلاخی و کم‌باران آنان باشد و چیزی مگر کشف سیب‌زمینی نمی‌توانست آنان را آن‌همه به وجد آورد. سیب‌زمینی در کشورهای دیگر ناشناخته بود برای همین جهان‌گردان با ورود به امریکای‌لاتین و با خوردن سیب‌زمینی شگفت‌زده شدند و بذر آن را با خود به اروپا و سپس آسیا بردند. یک دستاورد کشاورزی با کشت و داشت و برداشت آسان‌تر از گندم و جو و مقاوم‌ به خشکسالی و سردی و گرمی هوا و بی‌نیاز به فرآوری و بسیار سیرکننده.


ورود سیب‌زمینی به خشکادهای اروپا و آسیا بسیار با شتاب، الگوی کشاورزی و همچنین الگوی تغذیه انسان‌ها را دست‌خوش تغییر کرد. این خوراکی نو سبب شد زمین‌هایی که پیش‌تر نازا بود به زیرکشت سیب‌زمینی برود. به پشتوانه همین خوراکی، مردم در جایی که پیش‌تر میلی به زندگی نداشتند، بی‌ترس از گرسنه‌ماندن، سرپناه ساختند و ساکن شدند.


گاه بی‌غذایی انسان‌ می‌کشد و گاه غذاهای بد. سوءتغذیه ـ تغذیه با غذاهای مرده از سبب‌های مرگ در سراسر جهان است. در حالی که میلیون‌ها انسان در ۲۴ ساعت تنها به یک نوبت غذا دسترسی دارند گروهی دیگر به سبب فقر، غذای‌شان تنها برنج سفید زیاد است و با بیماری چاقی و دیابت دست به گریبانند.
با استفاده از پروتئین گیاهی در برابر پروتئین حیوانی، احساس سیری درازمدت دست می‌دهد و زود به زود گرسنه نمی‌شویم.

فیبر پروتئین گیاهی مانند سیب‌زمینی ـ در احساس سیری انسان نقش دارد. فیبر و پروتئین با مکانیزم‌های متفاوتی در بدن کار می‌کنند بدین‌‌گونه که بدن توانا به تجزیه فیبر نیست از اینرو این ماده غذایی تا زمان بیرون‌رفتن از بدن در دستگاه گوارش می‌ماند و همزمان پروتئین گوارش‌شده آن جذب بدن می‌شود و مورد استفاده مغز و استخوان و سلول‌ها قرار می‌گیرد.


رفتاری که با زمین داشته‌ایم
فلزات سنگین ـ سرب و کادمیوم سمی و… در کودهای فسفاته و آب‌های آلوده به بافت گیاهان راه می‌یابد و چارپایان با تغذیه آن گیاهان، شیر آلوده تحویل ما می‌دهند و در یک چرخه غذایی، بدن کودکان‌مان انبار فلزات سنگین می‌شود و آنان را دچار نارسایی کلیه می‌کند.


تغذیه با مواد غذایی آلوده به آفلاتوکسین ـ گندم، آرد، پسته، بادام‌زمینی و شیر نیز سبب بروز چنگار کبد در انسان می‌شود. وجود دیگر سم‌ها مانند مالاریاکش‌ یا آفت‌‌کش و اسپری‌های سمی نیز به گونه‌ای در بیمار‌کردن کودکان‌مان نقش دارد؛ آز و سودجویی هرچه بیشتر سبب‌شده که نگرانی آلوده‌شدن مواد غذایی در بازه داشت غیربهداشتی در صنعت بسته‌بندی مثلا بهداشتی هم روز به روز فزونی گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha