شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 285740

باورش كمی سخت است كه فقط در ایالات متحده سالانه تقریباً 76میلیون مورد مسمومیت غذایی رخ می‌دهد كه حدود 5000مورد آن منجر به مرگ می‌شود.

نشانه‌های مسمومیت غذایی

سلامت نیوز: باورش كمی سخت است كه فقط در ایالات متحده سالانه تقریباً 76میلیون مورد مسمومیت غذایی رخ می‌دهد كه حدود 5000مورد آن منجر به مرگ می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، طبیعتاً در كشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته بروز مسمومیت غذایی به نسبت جمعیت بسیار بیشتر از این ارقام است. باید دانست كه در صورت مراجعه به موقع به مراكز درمانی می‌توان از اكثر قریب به اتفاق موارد مرگ ناشی از مسمومیت غذایی پیشگیری كرد. اما گاهی فرد مبتلا علائم بیماری را جدی نمی‌گیرد و مراجعه دیرهنگام به مراكز درمانی سلامت وی را به خطر می‌اندازد.


دل‌درد، اسهال، تهوع و استفراغ شایع‌ترین علائم مسمومیت غذایی هستند كه معمولا طی یك یا حداكثر دو روز پس از مصرف غذای آلوده ظاهر می‌شوند. در اغلب افراد در صورتی كه علائم یادشده خفیف باشند می‌توان با دریافت مقادیر كافی مایعات نظیر آب، سوپ، و آب میوه علائم را كنترل كرد تا بهبود خودبخودی و بدون درمان دارویی حاصل شود، البته در صورت تداوم یا تشدید علائم پس از گذشت یك یا دو روز، باید به مراكز درمانی مراجعه كرد و از درمان دارویی به صورت خودسرانه پرهیز كرد.


سالمندان، كودكان، زنان باردار و افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی جزو گروه‌های آسیب‌پذیر بوده و لذا به محض مشاهده اولین علائم مسمومیت، باید بدون درنگ به مراكز درمانی مراجعه كنند. در اندكی از موارد، علائمی نظیر سرگیجه، تاری دید، عدم تعادل، عدم توانایی بلع غذا، ضعف عضلانی و... بروز می‌كنند كه بسیار خطرناك بوده و فرد مبتلا فوراً باید توسط پزشك درمان شود.

احتمال بروز مسمومیت غذایی در اثر مصرف مواد غذایی تازه كمتر است و اكثر موارد به دلیل مصرف غذاهای مانده از چند روز قبل رخ می‌دهد. به همین علت بهترین حالت آن است كه حتی‌المقدور كل یك وعده غذایی در یك روز طبخ و مصرف شود و چیزی از غذا باقی نماند؛ اما این‌كار اغلب امكان پذیر نبوده و بنابراین باید دقت كرد كه باقیمانده غذای پخته شده را حداكثر دو ساعت می‌توان خارج از یخچال نگهداری كرد و باید در اسرع وقت به یخچال منتقل شود.  همچنین گرم كردن باقیمانده غذا برای مصرف مجدد باید طوری باشد كه كل محتوای ظرف غذا به‌طور كافی داغ شده تا به دمای حداقل 75 درجه سانتیگراد برسد. گفتنی است معمولاً باقیمانده وعده‌های غذایی بسته به نوع غذا حداكثر 48 تا 72 ساعت در یخچال قابل نگهداری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha