یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 285787

چه کسانی اجازه نمی دهند فارغ التحصیلان جوان دوره های تخصصی در دوران طرح مطب دایر کنند؟! چه کسانی باید بیمه تامین اجتماعی و مزایای حداقلی برای ترمیم حقوق دستیاران را پیگیری می کردند و به سرانجام می رساندند؟!

چه کسانی دوره ی دستیاری را به جهنم تبدیل کرده اند؟!

سلامت نیوز-مهدی اسفندیار: خبر استعفای ناگهانی همه ی رزیدنت های  سال اول رشته ی زنان و زایمان اگرچه به خاطر نوع استعفا و انجام دسته جمعی آن و لطماتی که به بیمارستان آموزشی وارد می کند با هیچ منطقی جور در نمی آید و حکایت از وجود زیرلایه هایی به جز نارضایتی ها دارد اما به نظر می رسد بحث دوره ی دستیاری و سختی های این دوران چیزی فراتر از کمبود اعتبارات و ... دارد. 

به گزارش سلامت نیوز  چندین بار با دستیاران پزشکی مواجه شدم که در کارهایی چون رانندگی تاکسی درگیر شده بودند ، دستیارانی که ناچار شدند به شکل غیرقانونی و اصطلاحا قاچاق در مراکز درمانی خصوصی یا خیریه کار کنند تا بتوانند حداقل های یک زندگی آبرومندانه را تامین کنند، چه بسیار شنیده ام که دستیاران در مراکز درمانی غیردولتی با دیدن بازرسان دانشگاه بیمار را بر روی یونیت های پزشکی گذاشته و پا به فرار گذاشته اند، در حالیکه می شد   مثل آب خوردن  و بنا بر ده ها قوانین و سند بالادستی بسیاری از مشکلات دستیاران را حل کرد.

قوانینی که تحکیم نهاد خانواده را توصیه می کنند و با اسناد بالادستی این موضوع، قوانین بیمه ی اجباری و ....  به راحتی می شد، برای کسانیکه دوره ی دستیاری رو طی می کنند بیمه ی تامین اجتماعی برقرار کرد یا حداقل به میزان ۷۵ ساعت در ماه اجازه داد که اینان بتوانند با مدر‌ک پزشکی عمومی کار کند.

می شود برای دستیاران در سال های بعد در حد دستیار برخی از جراحی ها حقوقی قائل شد و ....اما اکنون سوال اساسی این است که چه کسانی دوره ی دستیاری را به جهنمی برای دستیاران تبدیل کرده اند؟!

چه کسانی اجازه نمی دهند فارغ التحصیلان جوان دوره های تخصصی در دوران طرح مطب دایر کنند؟! چه کسانی باید بیمه تامین اجتماعی و مزایای حداقلی برای ترمیم حقوق دستیاران را پیگیری می کردند و به سرانجام می رساندند؟!


پاسخ هرچه باشد تامین این امور حداقلی به تصویب عده ای از پزشکان در کمیسیون بهداشت و درمان و یا امضای یک پزشک در وزارت بهداشت منوط است؟ اینکه چرا انجام نداده اند، معمایی است که نمود بیرونی آن می تواند من قربانی شدن پزشکان توسط پزشکان باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha