پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2858

امروز پنجشنبه،ششم اردیبهشت برابر با ‪ ۲۶‬آوریل ‪ ۲۰۰۷‬است . ‪ ۵۳‬سال پیش در چنین روزی، آزمایش گسترده واكسن فلج‌اطفال سالك بر روی حدود هشت میلیون كودك آغاز شد.

در سال ‪ ۱۹۵۳‬دكتر "یوناس سالك" از تولید واكسنی جدید برای ایجاد ایمنی علیه فلج اطفال خبر داد.

سالك بابت این كشف مهم خود پولی نگرفت ، امتیاز آن را به ثبت نداد و تلاش خود را به عنوان هدیه‌ای به بشریت اعلام داشت.

فلج اطفال یك بیماری حاد ویروسی است كه دامنه آن می‌تواند از عفونت بدون علامت تا فلج و مرگ متغیر باشد.

بیماری توسط ویروس‌های وحشی پولیو كه در سه تیپ یك ، دو و سه وجود دارد ایجاد می‌شود و بیشتر در فصل تابستان و پاییز رخ می‌دهد.

فلج اطفال در هر سنی ممكن است اتفاق بیفتد، ولی بیشتر بیماری كودكان و نوجوانان است.

بهبود استانداردهای زندگی می‌تواند موجب بروز بیماری در سنین بالاتر و در افرادی شود كه در كودكی به ایمنی ناشی از عفونت دست نیافته‌اند.

متعاقب ابتلا به یك نوع ویروس فلج اطفال ، ایمنی نسبت به آن برای تمام عمر كسب می‌شود، ولی مصونیت متقاطع بین سه نوع ویروس فلج اطفال وجود ندارد و به همین علت فرد مبتلا به فلج اطفال را بهنگام ابتلا به بیماری باید واكسینه نمود.

تنها مخزن ویروس ، انسان است . ویروس‌های پولیو در محیط غیرزنده در مدت كوتاهی از بین می‌روند.

راه‌های انتقال ویروس در مناطقی كه وضعیت بهداشتی آنها در سطح پایینی است از طریق مدفوعی - دهانی می‌باشد و در جاهایی كه وضعیت بهداشتی مطلوبی دارند انتشار از طریق تنفسی است .

ممكن است تعداد زیادی از افراد آلوده به ویروس شده وبیماری آنها بصورت عفونت بدون علامت باشد كه این افراد علائمی از بیماری نشان نمی‌دهند و برای درمان مراجعه نمی‌كنند، ولی می‌توانند ویروس پولیو را به‌دیگران انتقال‌دهند.

تنها سه درصد از افراد آلوده شده به فرم فلجی بیماری مبتلا می‌شوند.

تاكنون داروی اختصاصی مناسبی برای درمان فلج اطفال پیدا نشده‌است.ریشه - كنی بیماری فلج اطفال از سال ‪ ۱۹۸۸‬در دنیا آغاز شده است و از آن زمان تاكنون این بیماری مهلك در بعضی از كشورهای جهان ریشه كن شده است.

سه منطقه در جهان كه شامل كشورهای آمریكایی (در سال ‪ ۱۹۹۴‬میلادی )، غرب اقیانوس آرام (در سال ‪ ۲۰۰۰‬میلادی ) و اروپا ( در سال ‪ ۲۰۰۲‬میلادی ) كه ‪۵۵‬ درصد جمعیت كل دنیا را تشكیل می‌دهند گواهینامه منطقه عاری از پولیو را دریافت كرده‌اند.

در چنین روزی در سال ‪ ۱۹۳۲‬نیز "مایكل اسمیت " بیوشیمیدان انگلیسی الاصل كانادایی و برنده جایزه نوبل شیمی در سال ‪ ۱۹۹۳‬به دنیا آمد.

اسمیت این جایزه را به همراه "كری بی‌مولیس" به خاطر ابداع روش جهش- زایی مبتنی بر الیگونوكلئوتیدها در یك محل دلخواه كه امكان ایجاد و مطالعه جهش‌های ژنی مختلف را فراهم می‌كرد، كسب كرد.

‪ ۴۴۹‬سال پیش در چنین روزی، "ژان فرانسوا فرنل" پزشك فرانسوی و مخترع كلمات "فیزیولوژی" و "پاتولوژی" نیز درگذشت.

فرنل نخستین فردی‌بود كه تشریح را جزیی از طبابت دانست و همچنین نخستین تشریح‌دهنده آپاندیسیت ، پرستالتیسم، سیستول و دیاستول قلب، آندوكاردیت و كانال نخاعی بشمار می‌رود.

در چنین روزی در سال ‪ " ۱۸۲۹‬كریستین آلبرت تئودور بیلروت" جراح اتریشی و بنیانگذار جراحی شكم نیز متولد شد.

او روش‌های جراحی مختلفی را از جمله برداشتن قسمتی از معده ابداع كرد كه تعدادی از آنها به نام وی نامگذاری شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha