سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 28597
  سلامت نیوز : سلول های بنیادی مزانشیمی یکی از شناخته شده ترین جمعیت های سلول های بنیادی هستند که در سالهای اخیر جهت درمان اختلالات اسکلتی در طب ترمیمی مورد توجه قرار گرفته اند.
 
به گزارش ایرنا ،‌این سلول ها از بافتهای مختلفی مانند مغز استخوان ، عضلات اسکلتی ،‌درم ،بافت چربی ،‌خون بند ناف ،‌پالپ دندان و لیگامان اطراف دندان جدا سازی می شوند.
این تحقیق توسط دکتر رقیه فاضلی ،عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان انجام شده است و خلاصه آن در کتابچه مقالات پنجاه و یکمین کنگره بین المللی سالانه انجمن دندانپزشکی ایران به چاپ رسیده است .
نواقص ساختمانی و عملکرد بافت های ناحیه صورت به دلایل مختلف مانند تروما ،‌ مشکلات مادرزادی ،‌جراحی و بیماریهای استکلتال پیشرونده ،‌اثرات وسیعی روی زندگی بیمار دارد .
بنابراین این بازسازی آسیب های بافتی در این ناحیه صورت پیشرفت های قابل توجهی در تکنیکهای جراحی و گرافت استخوان بوده است و همچنین محدودیت های بسیاری در توانایی درمان این ضایعات وجود دارد و بهبود بیشتر این روش های درمانی مستلزم ادغام علوم پایه ،‌بالینی و مهندسی بافت است .
اگر چه به این نکته نیز باید توجه داشت که منبعی که سلول های بنیادی مزانشیمی از آن استخراج می شوند روی رفتارهای سلولی در محیط آزمایشگاهی و بدن انسان تاثیر گذار است به عنوان مثال سلول های بنیادی مزانشیمی که از مغز استخوانهای ناحیه صورت و دهان جدا می شوند سرعت تکثیر و تشکیل بافت استخوانی بیشتری نسبت به سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان های بلند نشان می دهند.
از طرفی محدودیت های بسیاری در جمع آوری تعداد مناسب سلول جهت درمان از مغز استخوانهای ناحیه صورت وجود دارد .بنابراین یافتن بهترین منبع سلولی یکی از اهداف سلول درمانی در این زمینه بوده است .
در مهندسی بافت نیز به عنوان روش درمانی جایگزین بعد از جراحی کلاسیک از داربست های Biomaterial و فاکتورهای رشد سلولی جهت بازسازی نواقص استخوانی استفاده شده است .
فواید این روش شامل نبود عوارض محل دهنده گرافت استخوانی ،‌کاهش حساسیت تکنیکال ترمیم و مهمتر از همه توانایی تقلید ریز محیط بدن انسان در جهت رشد نرمال بافتهای صورت و جمجمه است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha