جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 285972

واژینیسموس یک مشکل جنسی در بین خانم هاست که بر اثر آن در هنگام برقراری رابطه جنسی عضلات واژن خانم سفت و منقبض می شود. این مشکل با میزان میل جنسی فرد ارتباطی ندارد. در این مقاله واژینیسموس را بیشتر خواهید شناخت.

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس منقبض یا کشش غیرارادی عضلات اطراف واژن است. واژن بخشی از دستگاه تناسلی زنان است . قسمت پایینی رحم (دهانه رحم) را به قسمت بیرونی بدن متصل می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مای کلیولندکلینیک، انجام تمرینات کگل ها، گشادکننده های واژن و درمان شناختی رفتاری (CBT) می توانند به شل شدن عضلات و توقف اسپاسم کمک کنند.

این اسپاسم‌های عضلانی ناخواسته زمانی اتفاق می‌افتند که آلت تناسلی، تامپون یا ابزار پزشکی سعی می‌کند به واژن نفوذ کند. اسپاسم ممکن است خفیف ناراحت کننده یا بسیار دردناک باشد.

واژینیسموس چقدر شایع است؟

کارشناسان نمی دانند چند نفر مبتلا به واژینیسموس هستند. بسیاری از زنان ممکن است از صحبت کردن در مورد مشکل با پزشک خود خجالت بکشند.

چه کسانی ممکن است به واژینیسموس مبتلا شوند؟

علائم واژینیسموس ممکن است در اواخر سالهای نوجوانی یا اوایل بزرگسالی زمانی که فرد برای اولین بار رابطه جنسی برقرار می کند ظاهر شود. این وضعیت همچنین می تواند اولین باری که فرد سعی می کند از تامپون استفاده کند یا تحت معاینه لگن در مطب پزشک قرار گیرد تجربه کند.

برخی از زنان در اواخر زندگی دچار واژینیسموس می شوند. ممکن است بعد از سال ها بدون هیچ مشکلی اتفاق بیفتد. این اسپاسم یا ناراحتی ممکن است هر زمان که چیزی وارد واژن شود رخ دهد. یا ممکن است آنها را فقط در زمان های خاصی مانند معاینه زنان یا لگن داشته باشید.

علت واژینیسموس چیست؟

پزشکان مطمئن نیستند که چرا برخی افراد واژینیسموس را تجربه می کنند. این اختلال می تواند باعث مشکلات جسمی، روانی و جنسی شود. عفونت های مثانه، عفونت های ادراری و عفونت های مخمری می توانند درد واژینیسموس را بدتر کنند.

عواملی که ممکن است به واژینیسموس کمک کنند عبارتند از:

  • اختلالات اضطرابی
  • آسیب های زایمان، مانند پارگی واژن
  • جراحی قبلی
  • ترس از رابطه جنسی یا احساسات منفی در مورد رابطه جنسی، شاید به دلیل سوء استفاده جنسی در گذشته، تجاوز جنسی یا تروما

چه شرایطی شبیه واژینیسموس است؟

این مشکلات می توانند علائمی مشابه واژینیسموس ایجاد کنند:

  • آتروفی واژن: کمبود استروژن پس از یائسگی باعث نازک شدن و خشک شدن پوشش واژن می شود ( آتروفی واژن )
  • وستیبولیت ولوار (ویستیبولودینیا تحریک شده): این وضعیت باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک (دیسپارونی) می شود. افراد ممکن است در تمام طول تجربه در اثر دخول اولیه درد داشته باشند.

علائم واژینیسموس چیست؟

علائم واژینیسموس عبارتند از:

  • ناراحتی یا درد در هنگام دخول به واژن
  • ناتوانی در رابطه جنسی یا معاینه لگن به دلیل اسپاسم یا درد عضلانی واژن
  • مقاربت دردناک

در صورت داشتن رابطه جنسی دردناک یا درد هنگام قرار دادن تامپون، باید به پزشک مراجعه کنید. این احساسات طبیعی نیستند.

واژینیسموس چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما در مورد علائم و سابقه پزشکی و جنسی شما می پرسد. معاینه لگن می تواند به رد سایر مشکلات یا تایید وجود اسپاسم عضلانی کمک کند. پزشک ممکن است قبل از معاینه از یک کرم بی حس کننده موضعی در قسمت بیرونی واژن استفاده کند تا این روند برای شما راحت تر شود.

واژینیسموس چگونه مدیریت یا درمان می شود؟

درمان‌های واژینیسموس بر کاهش رفلکس ماهیچه‌های شما تمرکز دارد که باعث کشش آنها می‌شود. درمان‌ها همچنین اضطراب یا ترس‌هایی را که به واژینیسموس کمک می‌کنند، برطرف می‌کنند.

پزشک شما ممکن است یک یا چند مورد از این درمان ها را توصیه کند:

  • درمان موضعی: لیدوکائین موضعی یا کرم های ترکیبی ممکن است به کاهش درد مرتبط با این بیماری کمک کند.
  • فیزیوتراپی کف لگن
  • درمان گشادکننده واژن: گشادکننده‌های واژن دستگاه‌هایی لوله‌ای شکل هستند که در اندازه‌های مختلف وجود دارند. هدف اصلی آنها کشش واژن است.
  • درمان شناختی رفتاری
  • سکس درمانی

عوارض واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس می تواند بر زندگی جنسی و روابط شما با همسرتان تأثیر بگذارد. می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و منجر به افزایش اضطراب شود. اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، واژینیسموس ممکن است باردار شدن را دشوارتر کند.

چگونه می توانم از واژینیسموس جلوگیری کنم؟

دلیل ایجاد واژینیسموس شناخته شده نیست. همچنین هیچ راه شناخته شده ای برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

پیش آگهی برای افراد مبتلا به واژینیسموس چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به واژینیسموس پس از درمان دیگر این مشکل را تجربه نمی کنند. اما درمان موفقیت آمیز زمان می برد، بنابراین باید صبور باشید. به یاد داشته باشید که با انجام فعالیت های جنسی دیگری که باعث تحریک واژینیسموس نمی شوند، می توان تعاملات جنسی رضایت بخش و لذت بخشی داشت.

چه زمانی باید با دکتر تماس بگیرم؟

  • تحریک یا خارش ناحیه تناسلی
  • مقاربت دردناک
  • ادرار دردناک (دیسوریا)
  • ترشحات غیرمعمول یا بدبوی واژن
  • قرمزی، درد یا تورم واژن

آیا حمایت از سلامت روان، مانند مشاوره، به من کمک خواهد کرد؟

اگر دچار اسپاسم عضلانی یا درد می‌شوید که رابطه جنسی را ناخوشایند یا غیرممکن می‌کند، خجالت نکشید که با پزشک خود صحبت کنید. مجبور نیستید به رنج ادامه بدهید بسیاری از مشکلات، از جمله واژینیسموس، می تواند باعث مقاربت دردناک شود. تقریباً همه این مشکلات قابل درمان هستند. بسیاری از افراد پس از درمان واژینیسموس، بهبود قابل توجهی در زندگی جنسی و سلامت روان خود مشاهده می کنند.

درمان واژینیسموس

خانم های مبتلا به واژینیسموس می توانند در خانه تمرین هایی انجام دهند تا یاد بگیرند که عضلات اطراف واژن را کنترل و شل کنند.
این رویکرد "کاهش حساسیت پیشرونده" نامیده می شود و هدف آن راحتی فرد در زمان دخول است.

ابتدا تمرینات کگل را انجام دهید، به این صورت که همان عضله ای را که برای متوقف کردن جریان ادرار در هنگام ادرار کردن به کار می برید را منقبض کنید:

• عضله کنترل کننده ادرار را منقبض کنید
• به مدت 2 تا 10 ثانیه خود را به همین حالت نگه دارید
• عضله را شل کنید

هر زمانی که شروع می کنید، 20 مرتبه این کار را انجام دهید. در طول روز می توانید هر تعداد دفعه که خواستید این تمرین را انجام دهید. بعد از چند روز، زمانی که در حال انجام تمرین کگل هستید، یک انگشت را تا اولین مفصل آن وارد واژن کنید. بهتر است قبل از انجام این کار ناخن انگشت خود را کوتاه کرده و از ژل روان کننده واژن استفاده کنید. یا می توانید این کار را در وان حمام انجام دهید که یک روان کننده طبیعی است.

کار را با یک انگشت شروع کنید و تا سه انگشت ادامه دهید. احساس می کنید عضلات واژن در اطراف انگشت های شما منقبض می شوند و اگر ناراحت هستید، می توانید انگشت های خود را خارج کنید.

در مورد خانم هایی که واژینیسموس مربوط به ترس یا اضطراب است، روان درمانی موثر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha