عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی NGOها و سازمان‌های مردم نهاد بخش سلامت را پل ارتباطی بین مردم و تصمیم گیران بخش سلامت عنوان كرد و افزود: این گروه‌ها در جذب و ساماندهی كمك‌های مردمی، بخش سلامت را یاری می‌كنند.

دكتر مسعود امینی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: سال گذشته 80 میلیارد تومان از 224 میلیارد تومان یارانه دارو به گروه MS تعلق گرفت و علی رغم این‌كه بیش از 30 درصد از اعتبارات یارانه دارو به این گروه 15 هزار نفری رسیده‌، آنها ابراز نارضایتی می‌كنند.

نماینده استهبان و نیریز ادامه داد: افراد ذی نفع و تبلیغ كنندگان بر نامرغوب بودن داروهای ایرانی اصرار دارند چرا كه سود حاصل از ورود و فروش داروهای خارجی به جیب آنها می‌رود. به نظر می‌رسد این گروه‌ها در ساماندهی برخی نارضایتی‌ها دخیل هستند.

وی با بیان این‌كه چنانچه فرض كنیم نیاز بیماران MS بیش از اعتبار تخصیص یافته به آنها است، اظهار داشت: وقتی دولت بودجه‌ای نداشته باشد، نمی توان كاری از پیش برد.

امینی در خصوص مدیریت بهینه اعتبارات بیماران MS نیز گفت: سهم فرانشیز مردم در بیمه‌های مختلف متفاوت است و به همین دلیل ممكن است یك خانواده تحت پوشش چند بیمه متفاوت باشند؛ به همین ترتیب بسته به نوع بیمه خود سهم فرانشیز آنها در پرداخت دارو یكسان نیست و این ناهماهنگی باعث نارضایتی بیماران می‌شود.

وی ادامه داد: شورای عالی بیمه به عنوان نهاد هماهنگ كننده و وزارت رفاه به عنوان متولی برخی بیمه‌ها می‌توانند هماهنگی لازم در پرداخت فرانشیز بیمه‌ها را ایجاد و باعث وحدت رویه در این مورد شوند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ارائه گزارش انجمن MS ایران، عنوان كرد: اگر بیماران مطمئن شوند كه هر زمانی كه مراجعه كنند، دارو در دسترس است دیگر ولع و حرصی برای انبار آن نخواهند داشت.

وی افزود: در فروردین ماه امسال خرید داروی MS به 2 برابر سال گذشته رسید و دلیل این امر افزایش تعداد بیماران نبوده، بلكه بی‌ثباتی بازار و روش پرداخت یارانه دارو، زیاده‌روی افراد برای خرید دارو را افزایش داده است.

امینی با اشاره به عملی نشدن ارائه كارت هوشمند دارو، تصریح كرد: گزارشات نشان می‌دهد برخی داروهای گران قیمتی كه با اعتبار 224 میلیارد تومان (یارانه دارو) از خارج تهیه شده اكنون با قیمتی پایین‌تر از قیمت وارد شده، به بازار كشورهای همسایه منتقل می‌شود.

وی در پایان اظهار امیدواری كرد: مدیران و مسئولین ذیربط به این مسائل توجه و اقدامات لازم را به عمل آوردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha