تقریباً می‌شود گفت همه ما انسان‌ها در یک مرحله از زندگی عصبانیت را تجربه کرده‌ایم و کنترلمان را از دست‌ داده و مشکلات بیشتری را برای خود و اطرافیانمان به وجود آورده‌ایم و پس از فروکش کردن آن پشیمان شده و افسوس خورده‌ایم که‌ ای کاش می‌توانستیم به‌موقع خشم‌مان را کنترل کنیم.

سلامت نیوز: تقریباً می‌شود گفت همه ما انسان‌ها در یک مرحله از زندگی عصبانیت را تجربه کرده‌ایم و کنترلمان را از دست‌ داده و مشکلات بیشتری را برای خود و اطرافیانمان به وجود آورده‌ایم و پس از فروکش کردن آن پشیمان شده و افسوس خورده‌ایم که‌ ای کاش می‌توانستیم به‌موقع خشم‌مان را کنترل کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، یادگیری نحوه کنترل هیجانات می‌تواند ابزار قدرتمندی برای ما باشد. مدیریت عصبانیت نیاز به تمرین دارد و هر چه تمرین بیشتر شود کنترل آن آسان‌تر خواهد شد. با یادگیری هنر کنترل خشم به خود کمک می‌کنیم تا زندگی سالم و رضایت‌بخشی داشته باشیم و با انسان‌ها و محیط اطرافمان روابط بهتری برقرار کنیم.

چند پیشنهاد ساده که با عمل به آن راحت‌تر می‌توان خشم و عصبانیت را کنترل کرد:
1. اعتراف کنید
اولین قدم برای کنترل خشم، اعتراف به آن است. اگر اعتراف کردید که برای کنترل خشمتان مشکل دارید در واقع قدمی مثبت و رو به‌ جلو برداشته‌اید. برای این کار ابتدا باید علت عصبانیت مشخص شود و سپس با آگاهی از عوامل عصبانیت به دنبال راه‌حل‌هایی برای آرام کردن خودتان باشید.

2. توقعتان را پایین بیاورید
زمانی که توقع‌مان از شخصی زیاد است و مرتب در فکرمان چرا، چطور، درست و نادرست می‌کنیم پس به کوچک‌ترین رفتار و صحبت‌ها هم حساس می‌شویم و افکاری بی‌صدا در ذهنمان شکل می‌گیرد که با مسموم کردن ذهن باعث خشم ما خواهد شد.

3. در زمان حال متمرکز باشید
معمولاً همه ما زمانی‌ که در موقعیت بحث‌ و جدل قرار می‌گیرم شروع به پیش‌ کشیدن نارضایتی‌های گذشته می‌کنیم و همین باعث خشم و عصبانیت بیشتر می‌شود. به جای اینکه نگاهمان به گذشته باشد باید روی مشکلی که در زمان حال برایمان پیش آمده تمرکز کنیم و فقط و فقط درصدد حل آن باشیم نه اینکه آن را با نارضایتی‌های گذشته ادغام کنیم.

4. خوب بخوابید
کاهش خواب به افزایش خشم کمک می‌کند. کسانی که در طول شبانه‌روز کم می‌خوابند بیشتر به خشم و عصبانیت گرایش پیدا می‌کنند و بالعکس افرادی که خواب خوبی دارند توانایی زیادی برای مقابله با شرایط ناامیدکننده دارند.

5. پرهیز از اغراق‌
بعد از اینکه از موضوعی عصبانی شدید قبل از اینکه واکنشی نشان دهید و به بدترین وضعیت آن فکر کرده و سریع نتیجه‌گیری کنید، منطقی فکر کنید و از دراماتیک و اغراق‌آمیز کردن آن بپرهیزید. از خود بپرسید که آیا واقعاً ارزش ناراحتی دارد؟ آیا این موضوع در یک هفته، ماه یا سال بعد هم برایتان اهمیتی خواهد داشت؟

6. خودتان را به آرامش دعوت کنید
ناامیدی و استرس محصول خشم و عصبانیت شما است. در چنین شرایطی لازم است ذهن و بدن خود را به آرامش دعوت کرده و حواس خود را به حالت عادی برسانید. برای این کار از محیط دور شوید، موسیقی مورد علاقه‌تان را گوش کنید، یک فنجان چای با شکلات میل کنید، کودکتان را نوازش کنید، از رایحه‌های آرامش‌بخش استفاده کنید، به تابلوی ارزشمندی که در اتاقتان است نگاه کنید و یا حتی می‌توانید از ماساژ و ورزش‌هایی مثل یوگا، بوکس، پیاده‌روی و ... بهره ببرید تا خود را از وضعیت منفی دور کرده و به ذهنیت مثبت برسید.

7. در مواقع عصبانیت شوخ‌طبعی‌تان گل کند
شوخ‌طبعی و بازیگوشی به شما کمک می‌کند که ذهنتان را آرام‌تر کنید و اختلافات را از بین ببرید. به جای عصبانی شدن و دعوا کردن سعی کنید در مورد آن موضوع شوخی کنید. زمانی که از شوخ‌طبعی برای کاهش تنش و عصبانیت استفاده می‌کنید می‌توانید فرصتی برای ارتباط و صمیمیت ایجاد کنید.

8. تا می‌توانید بنویسید
یکی دیگر از کارآمدترین کارها برای کنترل خشم نوشتن است فرقی نمی‌کند با یک‌قلم، لپ‌تاپ یا تلفن همراه، شروع به نوشتن کنید. درباره هر چیزی که روح و روانتان را می‌آزارد و عصبانیتان می‌کند بنویسید. نوشتن در مواقع عصبانیت تأثیراتی شگرفی در فروکش کردن آن دارد.

9. نفس عمیق بکشید
نفس عمیق به‌ دلیل اینکه باعث کاهش ضربان قلب می‌شود و در نتیجه می‌تواند به کاهش فشارخون و کنترل خشم منجر شود و این یکی از قوی‌ترین مکانیسم‌های خوددرمانی بدن است.

10. عادت‌های بد را ترک کنید
فرقی نمی‌کند از کشیدن سیگار و اعتیاد به انواع مخدر گرفته تا تغذیه ناسالم و تمایل به مصرف گوشت‌های قرمز و غذاهای تند و روغنی و ... این عادات نه‌تنها تأثیر بدی بر سلامتی دارد بلکه باعث به‌هم‌ریختگی روانی هم می‌شوند و زودرنجی و عصبانیت را به دنبال دارند. با ترک این عادات قطعاً عصبانیت و پرخاشگری نیز کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha