چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 286398

پایه قرص‌هایی مانند استامینوفن، کدئین، دیفنوکسیلات و شربت اکسپکتورانت، مخدر است. سعید صفاتیان مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روان‌شناسی ایرسا ضمن هشدار به مصرف قرص‌های مسکن گفت: درمان معتادان به قرص‌های مسکن از درمان معتادان به مواد مخدر، به شدت سخت‌تر است.

هشدار درباره مصرف مُسکن‌های مخدر

سلامت نیوز:پایه قرص‌هایی مانند استامینوفن، کدئین، دیفنوکسیلات و شربت اکسپکتورانت، مخدر است. سعید صفاتیان مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روان‌شناسی ایرسا ضمن هشدار به مصرف قرص‌های مسکن گفت: درمان معتادان به قرص‌های مسکن از درمان معتادان به مواد مخدر، به شدت سخت‌تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،اگرچه برخی قرص‌های مسکن مانند استامینوفن کدئین (تسکین‌دهنده درد)، دیفنوکسیلات (کنترل کننده اسهال و مشکلات گوارشی)، ترامادول (داروی ضد درد قوی) و شربت اکسپکتورانت بدون نسخه پزشکی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد اما دارای مصرف پزشکی است. مصرف مداوم قرص‌های مسکن مانند مورفین، موجب بی‌دردی، نشئگی و وابستگی جسمی شدید فرد به این داروها می‌شود و مانند تریاک عمل می کند.

وی یادآورشد: درمان معتادان به قرص‌های مسکن به ویژه مصرف کنندگان داروهایی مانند ترامادول، از درمان افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، به شدت سخت‌تر است. به طور مثال افرادی که روزانه ۱۰ قرص ترامادول مصرف می‌کنند، سخت‌تر از افرادی که روزانه ۲ گرم تریاک مصرف می‌کنند درمان خواهند شد. مصرف داروهای مسکن موجب کاهش فشار خون و ضربان قلب، تنگ شدن مردمک چشم، سیاه شدن دندان، تخریب کلیه و کبد، اختلال در گلبول‌های قرمز و... خواهد شد.

صفاتیان با اشاره به این که  زنانی که به طور مکرر از این قرص‌ها استفاده می‌کنند افزون بر عوارض ذکر شده، دچار نازایی و سقط جنین می‌شوند، افزود: ترک ناگهانی این داروها نیز موجب بدن درد شدید، تهوع، اسهال، استفراغ، مشکلات کلیوی، دردهای شدید کمری،‌ خشکی دهان و دندان، سیاه شدن دندان‌ها و... می‌شود.

باید فروش قرص‌های مسکن در داروخانه‌ها محدود شود. در واقع داروخانه‌ها باید از فروش داروهای مذکور به مشتری‌های ثابت این داروها خودداری کنند؛ زمانی که فروشندگان شاهد این موضوع هستند که شخصی یک روز در میان و بدون نسخه پزشک درخواست داروهایی مانند دیفنوکسیلات، استامینوفن، کدئین، ترامادول و ... را می‌کند باید از فروش آن به این فرد خودداری کنند. در این میان پزشکان نیز نباید بدون معاینه و تنها با استناد به گفته‌های بیمار برای آن ها داروهای مسکن تجویز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha