با نگاهی به شرایط دولت ها همه کشورها با واقعیت هایی همچون کسری بودجه،بیکاری گسترده به علت فناوری مدرن و طولانی شدن عمر بشر و تعدد دستگاه های حمایتی روبرو هستند.

پرونده الکترونیک رفاهی تصویری واضح از شناسنامه اقتصادی و اجتماعی شهروندان

سلامت نیوز-راحله مهربان:با نگاهی به شرایط دولت ها همه کشورها با واقعیت هایی همچون  کسری بودجه،بیکاری گسترده به علت فناوری مدرن و طولانی شدن عمر بشر و تعدد دستگاه های حمایتی روبرو هستند.


به گزارش سلامت نیوز، با توجه به چنین شرایطی سوال مهم این است که ارایه خدمات رفاهی را چگونه بهبود بخشیم بدون اینکه پول بیشتری هزینه کنیم؟

در جواب به راه حلی میرسیم که بسیاری از دولت ها برای کاهش فقر و افزایش رفاه اجتماعی به عنوان یک ضرورت به آن رسیده اند.


به عنوان مثال دولت ترکیه در ظرف مدت ۱۵ سال با استفاده از این ابزار در وزارت خانواده توانسته است جمعیت زیر خط فقر ملی را از ۱۵ درصد به ۵ درصد کاهش دهد.

در این کشور بیش از ۹۰۰ دستگاه حمایتی و رفاهی وجود دارد که همه آنها با پنجره خدمات رفاهی متصل و هماهنگ می شوند.

از آنجا که خدمات رفاهی عبارت است از یارانه ای که دولت به افراد و خانوارها می دهد این خدمات در کشور ما شامل چه مواردی است؟

بودجه کمیته امداد (۶هزار میلیاردتومان)، بودجه سازمان بهزیستی(۳هزار میلیاردتومان)، یارانه نان و گندم (۱۰ هزار میلیاردتومان)،یارانه بخش درمان، سلامت و بیمه(۵۰ هزار میلیاردتومان)، یارانه بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی(۴۵ هزار میلیاردتومان)،بودجه سازمان هلال احمر(۱.۵ میلیاردتومان)،بودجه بنیاد شهید(۱۳ هزار میلیاردتومان)، یارانه نقدی و یارانه های آب، برق و سایر حامل های انرژی به اضافه سهم دولت که در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می گیرد.

اما سوال این است که چرا در ایران با توجه به صرف این همه منبع عمومی و مردمی تعداد فقر از ۱۸ درصد در سال ۸۴ به ۳۲ درصد در سال ۹۲ و ۳۰ درصد در سال ۹۴ رسیده است؟

چرا با وجود کمکهای دولتی آمار صعودی فقر ادامه دارد؟

 
هزینه های بالای اداری ، ناکارآمدی در تشخیص نیازمندان، همپوشانی میان دستگاه ها ، عدم هماهنگی میان منابع عمومی و مردمی از علل مهم ناکارآمدی بخش رفاه اجتماعی است.


اما تاکنون درباره پنجره واحد خدمات چه کارهایی صورت گرفته است؟
 پنجره واحد سه رکن مهم دارد که خوشبختانه هر سه رکن ایجاد شده است: سامانه ثبت نام واحد الکترونیکی، شناسنامه خدمات رفاهی و پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان برای ۹۵ درصد مردم، ۲۳ میلیون خانوار از ۲۴ میلیون و ۱۶۰ هزار خانوار ایرانی و شناسنامه خدمات رفاهی یا همان پرونده الکترونیک رفاهی به کمک پنجره خدمات رفاهی می توان برآورد وضعیت مالی و رفاهی هر خانوار را مشخص کرد.


میزان یارانه و خدمات دستگاه ها به هر فرد را اندازه گیری کند.

مستحقان و جامعه هدف هر خدمت حمایتی را تعیین کند و مردم را از مراجعه مستقیم به ادارات مختلف خلاصی بخشد.

ابزار و هماهنگی را میان دستگاه های دولتی ، حکومتی و مردمی ایجاد کند.

 از میان سه رکن فوق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اهمیت ویژه ای دارد. ضرورتی که قانون آن در سال ۱۳۸۳ وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی را موظف به ایجاد یک پایگاه اطلاعات رفاه کرد. اولین اقدام گسترده و عملی از سال ۱۳۹۲ به نام پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان صورت گرفت.


پایگاه اطلاعاتی رفاه توانسته با ایجاد رابطه ای دو طرفه ۶۲ پایگاه اطلاعاتی از ۲۶ دستگاه دولتی را به یکدیگر متصل کند که این خود قدمی بزرگ در ایجاد همانگی میان دستگاه های دولتی است.


تجمیع این اطلاعات می تواند تصویری واضح تر از شناسنامه اقتصادی و اجتماعی هر شهروند بدهد. شناسنامه ای که لازمه هر ملت و دولتی در قرن ۲۱ است.
معاونت رفاه با آغاز اصلاح فرایندها در قالب سامانه پنجره واحد توانست با ایجاد رضایت در مجموعه های ذینفع بدون هیچ تنش اجتماعی از اتلاف بودجه نیز جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha