دی اکسید گوگرد در برخی مناطق تهران خصوصا شهر ری در روز 23 آذر بین 35 تا 40 برابر طی یک ساعت افزایش یافته است.همچنان که قصه ی روزهای آلوده تهران ادامه دارد، حالا بوی نامطبوعی هم مشام تهرانی ها را می آزارد و حق دارند که این روزها بیشتر نگران به خطر افتادن سلامتیشان باشند.

آیا بوی نامطبوع منتشره در تهران بیماری زاست؟

سلامت نیوز:دی اکسید گوگرد در برخی مناطق تهران خصوصا شهر ری در روز 23 آذر بین 35 تا 40 برابر طی یک ساعت افزایش یافته است.همچنان که قصه ی روزهای آلوده تهران ادامه دارد، حالا بوی نامطبوعی هم مشام تهرانی ها را می آزارد و حق دارند که این روزها بیشتر نگران به خطر افتادن سلامتیشان باشند. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهداشت نیوز، به این بهانه گفتگویی اختصاصی با دکتر عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده و آخرین پیگیری ها در خصوص بوی نامطبوع منتشره در شهر تهران را جویا شده است؛


افزایش دی اکسید گوگرد در برخی مناطق
او با بیان اینکه منشا بوی نامطبوعی که برخی روزها در تهران استشمام می شود هنوز به طور دقیق مشخص نشده گفت: نتایج سنجش ایستگاه ها نشان می دهد در برخی زمان ها غلظت دی اکسید گوگرد خیلی افزایش یافته و قاعدتا منبع گوگردی باعث افزایش این غلظت است.
وی افزود: گوگرد در جاهایی که سوخت های فسیلی استفاده می شود وجود دارد، مانند کارخانه سیمان یا نیروگاه شهر ری که به دلیل افت فشار گاز، به جای استفاده از گاز مدتی است از سوخت مازوت استفاده می کنند.
دکتر شاهسونی ادامه داد: کارخانه کوچک ذوب مس در منطقه شهر ری  را هم داریم که به میزان زیادی  گوگرد تولید می کند و در کنار آن پالایشگاه جنوب شهر تهران نیز می تواند ترکیبات گوگردی را در هوا منتشر کند.
او گفت: آمار و ایستگاه های سنجش هم نشان می دهد دی اکسید گوگرد در برخی مناطق تهران خصوصا شهر ری در  روز 23 آذر بین 35 تا 40 برابر طی یک ساعت افزایش یافته است.


فاضلاب کهریزک دلیل این بوی نامطبوع است؟
شاهسونی در رابطه با اینکه در برخی منابع گفته می شود چند بوی متفاوت در تهران استشمام  می شود هم اظهار داشت: نمی توان در اینباره نظر قطعی داد و این مسأله بیشتر به نسبت بویایی متفاوت در افراد بر می گردد.
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در حاضر باید دنبال منابع جدید تولید این بوی نامطبوع باشیم چون سابق بر این فاضلاب کهریزک در جنوب تهران را دلیل این بوی بد می دانستند در حالیکه الان این بوی نامطبوع در مناطق شمالی هم استشمام شده است، بنابراین تنها علت آن بوی فاضلاب نیست.


اضافه کرد: این بوی نامطبوع بیشتر در جنوب، مرکز و جنوب شرق تهران چون شهرری، انقلاب، پیروزی، محلاتی و شادآباد منتشر شده اما گزارشاتی از استشمام این بوی نامطبوع در غرب تهران مانند منطقه 2 هم داشته ایم.


در چه شرایطی بوی نامطبوع بیماری زاست؟
وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار بهداشت نیوز که آیا این بوی نامطبوع باعث بیماری و حساسیت خاصی هم می شود گفت: اگر  این بوها ایجاد بیماری و حساسیت هم نکند، باعث آزردگی خاطر مردم می شود و از لحاظ روانی آن ها را دچار تشویش و نگرانی می کند.
همچنین عباس شاهسونی بیان کرد: هنوز گزارشی مبنی بر اینکه این بوی نامطبوع باعث مراجعه مردم به مراکز درمانی شده یا سرفه و بیماری های تنفسی ایجاد کرده دریافت نکرده ایم.
این مسئول وزارت بهداشت در ادامه  اشاره کرد: اگر  رطوبت بالا، وارونگی، پایداری و غلظت دی اکسید گوگرد و ذرات معلق را  به طور همزمان داشته باشیم و کنترل نشود، قطعا برای سلامت مردم مشکل ایجاد خواهد کرد.
او اضافه کرد: یکی از اثرات مخرب دی اکسید گوگرد این است که جذب ذرات معلق می شود و به قسمت های عمیق ریه نفوذ پیدا کرده و صد درصد برای سلامت مردم  و کسانی که مشکلات تنفسی دارند خطرساز خواهد بود.


بوی نامطبوع به مرز هشدار نرسیده!
شاهسونی از تلاش های وزارت بهداشت در رابطه با این موضوع هم گفت: با استانداری و شهرداری تهران مکاتباتی را برای پیگیری منبع و کاهش این بوی نامطبوع در شهر داشته ایم و کارشناسان حوزه بهداشت محیط دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی هم در حال بررسی هستند که انشاالله نتایج خود را به زودی اعلام می کنند.


وی تأکید کرد: همانطور که در بحث آلودگی هوا اطلاع رسانی و هشدارهای  لازم را به مردم و مسئولین ارائه دادیم، در بحث بوی نامطبوع هم اگر به حدی برسد که نیاز به هشدار باشد حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد اما غلظت و پایداری این بوی نامطبوع الان به حدی نرسیده که بخواهیم توصیه ی خاصی داشته باشیم.


نهادهای متولی پیگیری بوی نامطبوع در شهر تهران
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخر به بهداشت نیوز گفت: وزارت بهداشت بحث سلامت مردم را پایش می کند اما سازمان محیط زیست، شهرداری، شرکت آب و فاضلاب و شرکت گاز متولی اصلی پیگیری و کنترل این بوی نامطبوع هستند و باید پاسخگو باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha