چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 28647
 سلامت نیوز :رئیس شبكه دامپزشكی سروآباد از شیوع بیماری سیاه زخم در این شهرستان خبر داد.

به گزارش فارس ، بختیار محبوبی در جلسه مقابله با بیماری شاربن (سیاه زخم) كه با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان در سروآباد برگزار شد، اظهار داشت: این بیماری در یكی از روستاهای این شهرستان به نام دمیو شیوع پیدا كرده است.
به گفته وی، در طول چند روز اخیر تلف شدن شش رأس گاو در این روستا با دار بودن علائم همشكل، احتمال شیوع این بیماری را برای ما قطعی كرده است.
رئیس شبكه دامپزشكی سروآباد خاطرنشان كرد: با وجودی كه جواب آزمایش‌ها هنوز به صورت قطعی وجود این بیماری را مشخص نكرده است، اما ما برای جلوگیری از شیوع آن اقدامات پیشگیرانه را آغاز كرده‌ایم.
به گفته محبوبی، دفن بهداشتی دام‌های تلف شده، ضدعفونی محل و ارائه آموزش‌های لازم به روستائیان با توجه به احتمال انتقال این بیماری به انسان از جمله كارهایی است كه انجام شده است.
وی تصریح كرد: احتمال وجود و یا شیوع بیماری سیاه زخم بجز در روستای دمیو در هیچ یك از روستاهای این شهرستان دیده نشده است و به همین منظور برای جلوگیری از گسترش آن كار واكسیناسیون دام‌ها به صورت ویژه در این روستا در حال انجام است.
رئیس شبكه دامپزشكی سروآباد خاطرنشان كرد: عدم تزریق واكسن سیاه زخم به دام‌های تلف شده عامل اصلی شیوع این بیماری است.
به گفته محبوبی، بیماری سیاه زخم عموماً در بین حیوانات شیوع می‌یابد و انسان نیز در تماس با حیوان آلوده به این بیماری مبتلا می‌شود.
فرماندار سروآباد نیز در این جلسه تلاش اساسی برای ریشه‌یابی این بیماری از سوی دامپزشكی و مركز بهداشت این شهرستان را ضروری دانست و گفت: باید 2 نفر كارشناس به منظور بررسی كارشناسانه این مسئله به محل اعزام شوند.
محمدرضایی از روسای ادارات خواست با برگزاری كلاس‌ها و دوره‌های آموزشی از طریق دهیاری‌ها و شوراها آموزش‌های لازم را به مردم این روستاها ارائه دهند تا از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری شود.
بیماری سیاه زخم یك بیماری عفونی حاد است كه توسط باسیلوس آنتراسیس ایجاد می‌شود.
شیوع این بیماری در عموم حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند، بز، شتر و گوشتخواران اتفاق می‌افتد.
این بیماری به انسان‌هایی كه با حیوانات آلوده و یا بافت آلوده حیوانی سروكار دارند، سرایت می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha