حمایت از صنعت دارویی و تجهیزات پزشکی کشور، یکی از سیاست ها و اولویت های وزیر بهداشت است که در همه محافل و سخنرانی ها، بر آن تاکید دارد.

بررسی بازار انسولین در کشور/ ضرورت حمایت از محصول ایرانی

سلامت نیوز:حمایت از صنعت دارویی و تجهیزات پزشکی کشور، یکی از سیاست ها و اولویت های وزیر بهداشت است که در همه محافل و سخنرانی ها، بر آن تاکید دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، در واکنش به سهمیه بندی انسولین در مشهد، اعلام کرده که سهمیه بندی انسولین برای بنده بی‌معنا است. اقدام وزارت بهداشت توزیع کنترل شده بوده است که ویژه شهر مشهد هم نیست.

به گفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، توزیع کنترل شده تصمیمی برای حمایت از بیماران است. برای اینکه بیمار اطمینان داشته باشد داروی مورد نیازش را دریافت خواهد کرد. دارویی که ارز دولتی می‌گیرد و وارد می‌شود باید به مصرف کننده ایرانی برسد. نباید این داروها از زنجیره دارویی کشور نشت پیدا کنند، قاچاق شوند و در کشورهای هم‌جوار به قیمت چند برابر فروخته شوند.

اما نکته نهفته در این بحث این است که اگر این نوع از انسولین‌ها تولید داخل شده بود، الان با این معضلات روبرو نبودیم. باید پیش از این، در رابطه با ظرفیت سازی برای تولید داخل انسولین‌های مختلف، برنامه ریزی می‌شد و از سرمایه گذاری ها در این حوزه حمایت جدی و عملی صورت می‌گرفت.

این موضوع در خصوص دستگاه‌ها و نوارهای تست قند خون نیز صادق است. به طوری که یک شرکت ایرانی توانسته ضمن اخذ تاییدیه های کیفی از مراجع مختلف کشور، با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب، ظرفیت تولید سالیانه حدود ۵۰۰ هزار دستگاه و ۱.۵ میلیون بسته نوار تست قند خون در داخل کشور را فراهم کند. اما این دستاورد، تنها به شرط اینکه حمایت‌های مناسب از آن صورت بگیرد، قابل استمرار است.

مهرداد میراسماعیلی مدیرعامل شرکت تولیدکننده دستگاه تست قند خون ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: پس از سه سال تلاش مستمر، توانسته‌ایم به این نقطه برسیم که دستگاه‌های تست قند خون ایرانی، در بازار مورد استقبال پزشکان و بیماران قرار گیرد.

وی ادامه داد: نمونه اولیه دستگاه تست قند خون را حدود یک سال و نیم پیش تولید کردیم و حدود یک سال و نیم نیز صرف سپری کردن تست‌ها و بررسی‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کردیم

میراسماعیلی اضافه کرد: مباحث کیفی و دریافت تاییدیه های مختلف از اداره کل تجهیزات پزشکی و انجمن‌های مختلف، نشان از آن داشت که مسیری که در پیش گرفته‌ایم درست و منطقی است و خوشبختانه شاهد بودیم که این دستگاه به همراه ۲۲ قلم تجهیزات پزشکی دیگر، در نمایشگاه ایران هلث با حضور وزیر بهداشت، رونمایی شد.

به گفته وی، اغلب متخصصین و کارشناسان حوزه دیابت، کیفیت و رقابت پذیری آن با نمونه‌های خارجی را تأیید کرده‌اند و این موضوع موجب مباهات ما است. ظرفیت تولید ما در حال حاضر به صورت سالیانه حدود ۵۰۰ هزار دستگاه و ۱.۵ میلیون بسته نوار تست قند خون است که تقریباً می‌تواند نیمی از بازار مصرف داخل کشور را تحت پوشش قرار دهد.

میر اسماعیلی افزود: به منظور حمایت از بیماران، سیاستگذاران حوزه سلامت اقدام به تخصیص ارز دولتی به دستگاه‌ها و نوارهای آن کرده‌اند که تا زمانی که دستگاه در داخل کشور تولید نمی‌شد، کار کاملاً درست و منطقی بود ولی امروز که توانمندی جوانان ایرانی به نقطه‌ای رسیده که بتواند حدود ۵۰ درصد بازار مصرف را پوشش دهد، باید در این خصوص تجدید نظر شود

وی توضیح داد: به دلیل تعلق ارز دولتی به دستگاه‌های خارجی، اختلاف قیمت دستگاه‌های ایرانی و خارجی، چندان زیاد نیست و این در حالی است که قریب به ۵۰ درصد قطعات، ملزومات و مواد اولیه ای که برای تولید دستگاه در داخل کشور تأمین می‌شود، شامل ارز آزاد است.

بر اساس اعلام اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، واردات دستگاه و نوارهای تست قندخون، سالیانه بالغ بر ۲۴ میلیون یورو، ارز دولتی هزینه دارد که اگر از تولید این دستگاه در داخل کشور حمایت شود، حداقل می‌توانیم تا ۵۰ درصد بازار را پوشش دهیم. اگر از تولید داخل حمایت شود، نه تنها صرفه جویی ارزی مناسبی اتفاق خواهد افتاد، بلکه شاهد صادرات این محصول به کشورهای منطقه نیز خواهیم بود که به نوع خود ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha