رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به وجود ۲۶هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در سطح کشور، گفت: ۱۶هزار کودک در خانواده‌های جایگزین‌، ۱۰هزار کودک در شیرخوارگاه و بیش از ۶۵۰مرکز شبه خانواده نگهداری می‌شوند.

کشور ۲۶هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست دارد

سلامت نیوز: رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به وجود ۲۶هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در سطح کشور، گفت: ۱۶هزار کودک در خانواده‌های جایگزین‌، ۱۰هزار کودک در شیرخوارگاه و بیش از ۶۵۰مرکز شبه خانواده نگهداری می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، وحید قبادی دانا در آیین افتتاح رسمی شیرخوارگاه شبیر گفت: ماهانه مبالغی توسط دولت به خانواده‌های جایگزین تخصیص داده می‌شود که از اردیبهشت سال جاری روی کارت بانکی‌شان شارژ ‌شد.

وی افزود: ۱۰هزار نفر دیگر در ۳۴شیرخوارگاه و بیش از ۶۵۰مرکز شبه خانواده نگهداری می‌شوندو دولت از طریق بهزیستی ماهانه مبالغی به عنوان یارانه به خیریه‌هایی که در قالب شبه خانواده فعالیت می کنند پرداخت می کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان این که بیش از ۹۳درصد فعالیت های بهزیستی توسط خیریه ها و بخش غیردولتی در حال انجام است، اظهارنظر کرد: معتقدیم هرچقدر فضا برای مشارکت خیرین بازتر باشد کار بهتر و مناسب‌تر انجام خواهد شد.قبادی دانا افزود: شیرخوارگاه شبیر در سال ۱۳۳۲توسط مرحوم شبیر پایه‌گذاری شد و قدیمی‌ترین شیرخوارگاه کشور است. این ساختمان فرسوده بود و سال ۹۴کلنگ زنی آن انجام شد. شبیر، نمونه موفق کار خیرجمعی است و بیش از ۳۵۰خیّر کمک کرده‌اند و شرکت‌ها کمک نقدی و غیرنقدی کرده و خیرانی بدون ذکر نام در ساخت شبیر مشارکت داشته‌اند.

وی ادامه داد: یک هفته است که کودکان در مرکز مستقر شده‌اند. شبیر، مجهزترین و بزرگترین شیرخوارگاه کشور است. به لحاظ گرمایش و سرمایش سیستم مناسبی دارد و استانداردهای مورد نیاز در آن رعایت شده است. امیدوارم افتتاح ساختمان جدید شیرخوارگاه شبیر شروعی برای فعالیت سیستماتیک جامعه خیرین و ورود آنها به سایر فعالیت‌های بهزیستی از جمله استانداردسازی شیرخوارگاه‌های سطح کشور، نهضت مسکن سازی برای خانوار دارای معلول و اشتغال جامعه زیر پوشش ما باشد.

وی تاکید کرد که هدف ما افزایش مراکز شبه خانواده و شیرخوارگاه‌ها نیست، بلکه حضور کودکان بی‌سرپرست در خانواده‌هاست.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، بیش از ۱۹میلیارد تومان هزینه ساخت شیرخوارگاه شبیر شده است.

حناچی شهردارتهران هم در این مراسم گفت: شهرداری هم به سهم خود در زمینه مسئولیت اجتماعی، اقدام‌هایی را انجام داده است و از تمامی شهرداران مناطق درخواست دارد که توجه ویژه‌ای به مراکز نگهداری کودکان داشته باشند.

وی افزود: مساله آسیب‌های اجتماعی فقط در کلانشهری مثل تهران نیست و سایر کلانشهر‌ها هم با آن روبرو هستند و باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت دستگاه ها، سازمان‌ها و خیران این آسیب‌ها را کاهش دهیم.

حناچی گفت: یکی از عارضه‌های شهر‌های بزرگ، حاشیه نشینی است؛ وقتی جمعیتی در حدود ۱۳میلیون نفر در محدوده‌ای کوچک نسبت به مقیاس کشور جمع می‌شوند، بسیاری از مشکلات هم در آنجا متمرکز می‌شود که به طبع بالاتر از سایر نقاط کشور است.وی افزود: آلودگی هوا، ترافیک و حاشیه نشینی اجتناب ناپذیر است، اما باید تلاش کنیم آثار وارد شده از این معضلات را کمتر کنیم.شهردار تهران گفت: یکی از اقدامات، جلوگیری از توسعه فقر است و باید بتوانیم با کار‌های موثر و علمی، فقر را در جامعه کاهش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: از همه افرادی که بخشی از منابع و زندگی خود را صرف این موضوع می‌کنند، تشکر می‌کنم.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم در این مراسم خاطرنشان کرد: برخی گروه‌ها از فرصت‌های برابر در اجتماع بهره‌مند نیستند و باید به آنها کمک شود.وی گفت: سازمان بهزیستی کشور به گروهی که نیازمند هستند کمک می‌کند تا فرصت‌هایی برابر برای رشد و برگشت پذیری به جامعه داشته باشند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید فیاض بخش، سازمان بهزیستی کشور را تاسیس و با هدف جامعه محوری شروع به فعالیت کرد.

محسنی بندپی افزود: نخستین اقدام سازمان بهزیستی ، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌هاست که بتواند با آزمایش‌های مختلف از تولد فرزند معلول در جامعه جلوگیری کند.از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی ، توانبخشی و فراهم کردن بستر و زمینه برای مشارکت‌های مردمی و ورود سازمان‌های مردمی است که با نیت‌های قلبی کمک کنند و سازمان بهزیستی به حضور این خیران افتخار می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha