اگر در زندگی روزمره روی راه‌حل‌های که منافع طرفین را دربر بگیرد تفکرو تأمل کنید، و به نوعی بازی برنده-برنده باشد از رنجش و دلخوری فاصله خواهید گرفت و می‌توانید اختلاف نظرها را به تفاهم تبدیل کنید.

چرا همسرم من را درک نمی‌کند!

سلامت نیوز-*دکتر سید فرزاد حسینی: اگر در زندگی روزمره روی راه‌حل‌های که منافع طرفین را دربر بگیرد تفکرو تأمل کنید، و به نوعی بازی برنده-برنده باشد از رنجش و دلخوری فاصله خواهید گرفت و می‌توانید اختلاف نظرها را به تفاهم تبدیل کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، امروزه شبکه‌های اجتماعی معتادهای خاص خودش راپیدا کرده است کسانی که ساعت‌ها وقت خود را دراین شبکه‌ها صرف می‌کنند و بالطبع خانواده‌ها از این امر گلایه‌مند هستندیک خاطره برایتان تعریف کنم:

دوستم رضا با وجودی که متأهل است. عاشق چت‌کردن است و ساعت‌های زیادی از وقت خودش را صرف گروه‌های اجتماعی می‌کند. واین موضوع موجب تنش خانوادگی برای او شده است و همیشه با همسرش راجع به این موضوع اختلاف نظر دارند تا جایی‌که این بحث به چالش و دل‌خوری و احیاناً قهرکشیده می‌شود. از طرفی رضا وهمسرش به شدت اهل رفت و آمد هستند و معمولاً توی خانه خودشان جاگیر نمی‌شوند به زحمت می‌شود آن‌ها را در خانه خودشان دید. زمانیکه قصد خروج از خونه را دارند همسر رضا وقت زیادی را صرف آماده شدن و پوشیدن لباس و کارهای از این قبیل می‌کند.
 همه ما می‌دانیم که:

میزان زمانی که خانم‌ها صرف آماده‌شدن می‌‌کنند با میزان زمانی که آقایان صرف این‌کار می‌کنند خیلی متفاوت است. و رضا هم از منتظر ماندن و معطل شدن برای رفتن به مهمانی یا هر جای دیگر، ناراحت بود و این دفعه نوبت گلایه رضا بود و به من می‌‌گفت: وقتی همسرم میگه من آماده‌ام تازه نیم ساعت دیگر انتظارطول می‌کشد. در خانه جنگ داشتند ومهمانی‌ها هم به اوقات تلخی منجر می‌شد هر دو نفرشان خسته شده بودند و رضا مرتب با من تماس می‌‌گرفت و راهکار می‌خواست و قبول نداشت به مشاورخانواده مراجعه کند و من هم دوست نداشتم در امور دوستان خیلی نزدیک دخالت کنم. از طرفی تبدیل اختلاف نظر آن‌ها به یک نقطه تفاهم ذهنم را مشغول کرده بود تا این‌که فکری به ذهنم رسید به رضا تلفن کردم و گفتم: یک راهکار برایت پیدا کردم. ذوق زده شد گفت: زود باش بگو. گفتم: نمیشه باید خرج کنی. گفت: باشه شام هرجا خواستی مهمان من. قبول کردم و شب رفتیم کافی شاپ. رضا باهوش بود و می‌دانست من شام نمی‌خورم. بعد از مقدمات راهکارم را به ‌او گفتم: پیشنهاد می‌‌کنم  از این به بعد موقع رفتن به مهمانی به جای اینکه غر بزنی و معطل شوی و دلخوری پیش بیاد و بقول خودت مهمانی به هردوی شما مزه ندهد مشغول کار مورد علاقه‌ات که همان چت‌کردن در گروه‌های اجتماعی است بشوی و هرمطلب یا خبر خاصی را که می‌خواهی سرچ کن اینطور اصلاً متوجه گذشت زمان نمی‌شوی مهمانی هم خراب نمی‌شود یک تیر و چند نشان است نظرت چیست؟ یک راهکار خیلی ساده بودکه به نظرش پیش پا افتاده می‌‌آمد.

 

این داستان را برایش تعریف کردم: هنگامی‌که ناسا فضانوردان رابه فضا می‌فرستاد با مشکلی روبه‌رو شد. آن‌ها متوجه شدند خودکارهایی که در زمین استفاده می‌کنیم در فضا کار نمی‌کنند. به‌دلیل نبودن جاذبه زمین جوهر خودکار به سمت پایین جریان نمی‌یابد و روی سطح کاغذ نمی‌ریزد. برای حل این مشکل آن‌ها شرکت مشاورین اندرسون را انتخاب کردند. تحقیقات بیش از یک دهه طول کشید، 12 میلیون دلار صرف شد و در نهایت آن‌ها خودکاری طراحی کردند که در محیط بدون جاذبه می‌نوشت، زیر آب کار می‌کرد، روی هر سطحی حتی کریستال می‌نوشت و از دمای زیرصفر تا 300 درجه سانتی‌گراد کار می‌کرد. اما روس‌ها راه حل ساده‌تری داشتند: آن‌ها از مداد استفاده کردند. بعد از این توضیح رضا موافقت کرد و از روز بعد این کار را انجام می‌‌داد و بعداً به من گفت: خیلی جالبه که اصلاً متوجه گذشت زمان نشدم و معطل شدن من را اذیت نکرد، وتازه همسرم می‌گفت: چه عجب  این دفعه برای معطل شدن غرنزدی؟! در واقع‌ با یک راه‌حل‌ساده  اختلاف نظر برای آن‌ها به یک نقطه تفاهمی تبدیل شد. اگر در زندگی روزمره روی راه‌حل‌های که منافع طرفین را دربر بگیرد تفکرو تأمل کنید، و به نوعی بازی برنده-برنده باشد از رنجش و دلخوری فاصله خواهید گرفت و می‌توانید اختلاف نظرها را به تفاهم تبدیل کنید.
 یک تمرین (یک قدم به پیش):

مواقعی که با طرف مقابلتان، همکارتان، همسرتان و یا دوستتان اختلاف نظر دارید، نظراتتان راروی یک کاغذ بنویسید و دنبال راه‌حلی که نظر هر دوی شما را تأمین می‌کند بگردید. امتحان کنید و از نتیجه این کار لذت ببرید. یادمان باشد راه‌حل مشکلات می‌تواند خیلی ساده باشد. مسائل را زیاد پیچیده نبینیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha