نماینده سازمان محیط زیست در مناطره‌ای درباره آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا یک مسئله اصلی و دغدغه مهم کشور است که باعث کشته شدن ۴ تا ۵ هزار نفر در تهران ۱۲ تا ۱۴ هزار نفر در کل کشور کشته می‌شود.

پیش بینی وحشتناک از آمار تلفات آلودگی هوا

سلامت نیوز:  نماینده سازمان محیط زیست در مناطره‌ای درباره آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا یک مسئله اصلی و دغدغه مهم کشور است که باعث کشته شدن ۴ تا ۵ هزار نفر در تهران ۱۲ تا ۱۴ هزار نفر در کل کشور کشته می‌شود.

مناظره ششم دی ماه با موضوع تکالیف قانونی مسئولین برای بهبود کیفیت هوا برگزار شد که ۵۴ درصد مردم به صحبتهای میرزایی قمی و شهید زاده، مدافعان اقدامات و مسائل مربوطه رأی دادند. سازمان برنامه و بودجه و شهرداری پایین‌ترین نمره را در اجرای اقدامات لازم برای بهبود کیفیت هوا گرفتند.

با وجود قوانین و مقررات تصویب شده برای جلوگیری از آلودگی هوا، برخی از شهرهای کشور همچنان از این معضل رنج می‌برند؛ به گفته کارشناسان عوامل مختلفی از جمله عدم التزام دستگاه‌ها به قوانین مصوب مجلس، تعدد قوانین و عدم تخصیص منابع لازم، بار گذاری بیش از حد جمعیت، صنعت و.. را می‌توان از جمله عوامل تشدید آلودگی هوا نام برد.

بر این اساس مناظره با حضور محمد مهدی میزایی قمی نماینده سازمان محیط زیست و حسین رضا شهیدزاده نماینده شهرداری به عنوان مدافعان سازمانهای ذی ربط، احد افتخار اردبیلی پژوهشگر محیط زیست و یوسف رشیدی عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مخالفان و با اهدافی از جمله عوامل مؤثر بر آلودگی هوا، راهکارها و شناخت قوانین موجود برای جلوگیری و … به بحث و بررسی در این رابطه پرداخت. بر اساس اظهارات میهمانان برنامه سازمان برنامه و بودجه، وزرات صنایع و شهرداری نهادهایی بودند که در بهبود کیفیت هوا به درستی عمل نکردند.

میرزایی قمی: تکلیف سازمان محیط زیست تنها نظارت است

میرزایی قمی با بررسی کلی موضوع آلودگی هوا و اشاره به اقدامات و وظایف محیط زیست گفت: آلودگی هوا یک مسئله اصلی و و دغدغه مهم کشور است که باعث کشته شدن ۴ تا ۵ هزار نفر در تهران ۱۲ تا ۱۴ هزار نفر در کل کشور کشته می‌شود؛ مضاف بر بحث سلامتی ۶/۲ میلیارد دلار هزینه بر شهروندان تهرانی تحمیل می‌شود. ۷ درصد آلودگی مربوط به منابع متحرک در کل کشور است. به نظر می‌رسد عمده مشکل مربوط به خودرو هاست. سازمان محیط زیست دستگاه اجرایی نیست و تنها تکلیف آن نظارت بردستگاهای اجرایی است.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست پیگیر ارتقای استاندارد خودروها بوده است که قرار بود خودروهایی با استانداردهای یور و۵ تولید شوند اما متأسفانه این امر یکسال به تعویق افتاد و به سال ۹۹ موکل شد. در پی این اتفاق، متأسفانه شرکت ایران خودرو با وجود تذکرهای سازمان حفاظت محیط زیست پیش فروش خودروهایی با استاندارد یورو ۴ را آغاز کرده و همچنان به تخلف خود ادامه می‌دهد.

نماینده سازمان محیط زیست تاکید کرد: اکثر مردم به نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی تاکید کردند. بازسازی این ناوگان‌ها در جهان بسیار مفید واقع شده اما در ایران تنها ۵۰ دستگاه به dpf مجهز شده اند که بر اساس بررسی سازمان محیط زیست کمترین هزینه با بیشترین نتیجه را دارد.

افتخار اردبیلی: تحمیل هزینه ۱۷ هزار میلیاردی آلودگی هوا به کشور

احد افتخار اردبیلی با بررسی آمار و ارقام مربوط به آلاینده‌های هوا و اثرات آنها بیان کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۲/۴ میلیون مرگ زودرس بر اثر بیماری‌های قلبی، تنفسی و عفونت‌های حاد تنفسی در کودکان اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در ایران در سال ۹۷، ۳۴۴۷ مورد مرگ منتسب به آلودگی هوا با هزینه ایی برابر با ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور و مردم داشته است. سوال اینجاست که سازمان محیط زیست چه اقداماتی انجام داده است؟ چرا همه تلاش‌ها باید از سوی مردم باشد؟

شهیدزاده: شهرداری برای رفع آلودگی هوا به کمک دولت احتیاج دارد

شهید زاده به عنوان نماینده شهرداری بیان کرد: قوانین زیادی از جمله هوای پاک مصوب شده است که اجرای آن نتایج بسیار خوبی داشته است. انواع دستگاه‌ها نیز ملزم به رفع معضل یاد شده هستند اما باید دید که هر دستگاهی چقدر سهم دارد؛ بر همین اساس شرکت کنترل کیفیت هوا به تولید فیلتر هوا برای خودروها بالاخص خودروهای گازوئیلی و حمل و نقل‌های عمومی پرداخت.

وی یادآور شد: از سال ۹۲ بر روی برخی خودروها نصب شد و مشکلی وجود نداشت. اما شهرداری برای تأمین بودجه آن دچار مشکل است شورای شهر شهر تهران برای آن بودجه‌ای اختصاص نمی‌دهند. همچنین شهرداری ۲ میلیارد برای حمل و نقل عمومی هزینه کرده است؛ بخشی از هزینه‌ها باید از سوی دولت تأمین گردد و اگر کمک‌های دولت نباشد، کنترل حمل و نقل عمومی ممکن نخواهد بود.

رشیدی: آلودگی هوا با بروکراسی امروز قابل حل نیست

رشیدی گفت: اولین نکته این است که در کاهش آلودگی هوا اقدامات صورت گرفته و نتایج مثبتی نیز به همراه داشته است مثل کاهش سرب موجود در هوا و سایر آلاینده‌های دیگر، نکته دوم تخصیص بودجه، صرفه جویی در مصرف سوخت و نوسازی وسایل نقلیه است.

وی ادامه داد: نکته دیگر سوالی است که در ذهن همگان وجود دارد و آن این است که آیا آلودگی هوا قابل حل است؟ پاسخ این است که بله می‌تواند با برنامه ریزی و اقداماتی قابل حل باشد اما با بروکراسی و سیاست‌های امروزه قابل حل نیست. در این رابطه تنها مسائل فنی دخیل نیستند بلکه دولت و سایر سازمانها از جمله سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت و همچنین وزارت کشور باید در کنترل کیفیت هوا اقدامات و همکاری‌های لازم را انجام دهد تا هر چه زودتر این مسئله حل و فصل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha