هم‌اكنون پرتو درمانی با استفاده از اشعه ایكس یا گاما برای از بین بردن تومورهای بدخیم سرطان موثر است.

دكتر مهرداد سلیمی، آنكولوژیست در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران گفت: این بیماری اسم كلی تمام بیماری هایی است كه در آنها رشد و تقسیم سلولی از كنترل طبیعی خارج شده اند كه علائم آن برحسب عضو یا اندامی كه این روش و تقسیم سلولی بی رویه در آن صورت می گیرد متفاوت است.
وی ادامه داد: در اغلب سرطان ها با مواردی مانند خونریزی غیرعادی از دهان، بینی، ادرار یا مدفوع، هرنوع برجستگی  غیرعادی در نقاط مختلف بدن، سرفه‌های طولانی، گرفتگی صدا بیش از دو هفته، كاهش وزن غیرعادی، تغییر ناگهانی در عادت همیشگی، بی اشتهایی غیرعادی و طولانی، احساس ضعیف شدید و زردی چشم و پوست بدن بوجود می آید.
وی گفت: در جوامع صنعتی پیشرفته سرطان دومین علت مرگ و میر  انسان به شمار می آید كه برخی از آنها علل وراثتی و محیطی داشته و در مواردی ممكن است هیچكدام از این عوامل در بروز سرطان دخیل نداشته باشد.
همچنین دكتر سلیمی گفت: خودداری اكید از مصرف دخانیات به هر شكل و اندازه، خودداری از مصرف مواد شیمیایی غیر مجاز، كاهش مصرف چربی و گوشت قرمز در رژیم غذایی، انجام  معاینات و آزمایش های سالانه، افزایش مصرف میوه و سبزی ها، انجام  ورزش های مستمر روزانه از عوامل پیشگیری كننده این بیماری است.
وی درمورد درمان این بیماری افزود: درمان سرطان به سه روش كلی  جراحی، شیمی درمانی و سایر داروهای ضد سرطان و پرتو درمانی  كه جراحی از اولیه ترین درمان این بیماری بوده و هنوز  هم در بسیاری از سرطان ها مهمترین درمان محسوب می‌شود.
وی تأكید كرد: شیمی درمانی با استفاده از داروهای شیمایی برای نابود كردن سلول‌های سرطان بوده و پرتودرمانی نیز با استفاده از اشعه ایكس یا گاما برای از بین بردن تومورهای بدخیم است.
دكتر سلیمی ادامه داد: درمان های دارویی سرطان فقط به داروهای شیمی درمانی نیست بلكه داروهای دیگری نیز مانند مواد بیولوژیك یا هورمونی نیز در درمان بعضی از سرطان ها نقش موثری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha