دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 287017

تا همین چند سال قبل تصور می‌كردیم دیابت نوع 2 كه به دلیل پرخوری و چاقی در افراد مستعد ایجاد می‌شود مختص سنین 40 به بالاست، اما با كمال تاسف من و همكارانم در سال‌های اخیر همه روزه نوجوانان و جوانانی را ویزیت می‌كنیم كه پرخوری، ورزش نكردن و چاقی در سن كمتر از 20 سال آنان را دچار دیابت كرده است.

دیابت سرنوشت نوجوانان چاق

سلامت نیوز: تا همین چند سال قبل تصور می‌كردیم دیابت نوع 2 كه به دلیل پرخوری و چاقی در افراد مستعد ایجاد می‌شود مختص سنین 40 به بالاست، اما با كمال تاسف من و همكارانم در سال‌های اخیر همه روزه نوجوانان و جوانانی را ویزیت می‌كنیم كه پرخوری، ورزش نكردن و چاقی در سن كمتر از 20 سال آنان را دچار دیابت كرده است.

به گزار سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، در واقع دیابت شیرین نوع 2 در كودكان و نوجوانان تبدیل به مشكل سلامتی عمومی در سراسر جهان شده است. دیابت نوع 2 دیگر بیماری انحصاری بزرگسالان نیست. تا 20سال قبل دیابت نوع 2 عامل كمتر از 3 درصد از همه موارد دیابت تازه شروع شده در كودكان و نوجوانان بود در حالی كه امروزه این رقم به 45‌درصد موارد رسیده است و در حقیقت طی یك دهه گذشته میزان بروز آن در كودكان ده تا 18 ساله ده برابر شده است.

با توجه به این‌كه این نوع دیابت اخیرا در كودكان و نوجوانان تشخیص داده می‌شود، بسیاری از كودكانی كه به‌تازگی دچار دیابت نوع 2 شده‌اند به اشتباه دیابت نوع 1 تشخیص داده می‌شوند. در مقابل با توجه به شیوع ابتلای کودکان و نوجوانان به چاقی، نوجوانان چاق مبتلا به دیابت خود ایمن (دیابت نوع 1) ممكن است به اشتباه مبتلا به دیابت شیرین نوع 2 تشخیص داده شوند.

بهتر است به جای نگرانی بیش از حد در مورد این بیماری به راه‌های مبارزه با آن بپردازیم:باید راه دیابت را در مرحله اول سد كنیم. مرحله اول دیابت زمانی است كه یك نوجوان مرتب غذا می‌خورد، متحمل استرس روحی است و به دلایل زیادی از فعالیت بدنی فرار می‌كند.دلایل این كار خیلی آشناست: سال‌های آخر دبیرستان باید خوب درس بخوانیم و بهتر است از هرگونه فعالیتی كه وقتمان را تلف می‌كند اجتناب كنیم.

خوردن انواع غذاها و میان‌وعده‌های مقوی هم خوب است تا بهتر درس‌ها را بفهمیم. وقتی به والدین می‌گویم این نوع زندگی برای فرزندتان خطرناك است، باور نمی‌كنند. سلامت جسم و روح یك نوجوان برای رسیدن به یك آینده با نشاط و سالم نیازمند تغذیه مناسب و اجتناب از پرخوری، ورزش منظم و داشتن وزن مناسب و همین‌طور تفریحات سالم است. داشتن روزانه دو تا سه ساعت فعالیت بدنی در روز و حداقل 45 تا 90 دقیقه ورزش متوسط تا سنگین به دفعات سه تا چهار بار در هفته برای رسیدن به تناسب اندام لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha