سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 287106

می‌توان گفت امروزه کافئین به یک خوراکی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره افراد بدل شده است، اما چه میزان مصرف روزانه آن معقول است؟

چقدر کافئین بنوشیم؟

سلامت نیوز: می‌توان گفت امروزه کافئین به یک خوراکی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره افراد بدل شده است، اما چه میزان مصرف روزانه آن معقول است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، صبح زود بیدار شدن از خواب می‌تواند بسیار دشوار باشد و تلاش برای تمرکز روی کارها بدون نوشیدن قهوه برای بسیاری از افراد دشوارتر هم هست.

هنگامی که یک فرد، بالغ و مستقل می‌شود، نمی‌تواند به راحتی برای همه چیز در زندگی خود وقت بگذارد. مدیریت فرزندان، زندگی اجتماعی، کار و تمام کارهای دیگر یک آشفتگی بزرگ است. بنابراین به قهوه و در واقع کافئین نیاز پیدا می‌کند، زیرا با کمتر خوابیدن می‌تواند زمان بیشتری برای سر و سامان دادن به کارها داشته باشد.

اما قهوه بهترین دوست شما نیست. با اینکه مصرف معقول و به اندازه آن می‌تواند هوشیاری به همراه داشته باشد و سالم باشد، اما مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به عوارضی برای سلامتی شود.

محققان می‌گویند حداکثر ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز برای بزرگسالان بی‌خطر است. این میزان از کافئین تقریباً برابر با چهار فنجان قهوه دم کرده، ۱۰ قوطی کولا یا دو فنجان نوشابه انرژی‌زا است.

در حالی که نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه در روز می‌تواند باعث میگرن، بی‌خوابی، عصبی شدن، بی‌قراری و موارد مضر دیگر شود.

مطالعه‌ای با عنوان "الگوی عملکرد یکپارچه برای پیش‌بینی اثرات خواب و کافئین" که اولین مدل ریاضی را برای پیش‌بینی عملکرد زمان واکنش انسان در طیف گسترده‌ای از برنامه خواب و دوزهای کافئین در هر دو شرایط آزمایشگاهی و میدانی ارائه می‌دهد، به این موضوع پرداخته است.

دکتر "ژاک ریفمن" از بخش تحقیقات پزشکی ارتش آمریکا و فرماندهی می‌گوید: این مدل حاصل ۱۰ سال تحقیق روی محرومیت از خواب به واسطه مصرف بیش از حد کافئین است. انسان‌ها چگونه به محرومیت از خواب مداوم ۶۰ ساعته واکنش نشان می‌دهند و با سه ساعت خواب شبانه طی ۱۰ روز چه تفاوتی دارد؟ آنچه ما انجام می‌دهیم، ساخت معادلات ریاضی است که این پدیده را توصیف کند.

در این مطالعه، ۱۴ ترکیب متمایز از کمبود خواب و مصرف دوزهای متفاوت کافئین برای پیش‌بینی عملکرد متوسط مورد استفاده قرار گرفت.

در این مطالعه، افراد به مقدارهای متفاوت کافئین مصرف می‌کردند، در حالی که هر کدام به میزان متفاوتی کسری خواب داشتند.

در نهایت طبق این تحقیقات مشخص شد:

اگر شما یک شب پنج ساعت می‌خوابید، هنگام بیدار شدن باید دو فنجان قهوه ملایم و دو فنجان دیگر بعد از گذشت چهار ساعت بنوشید.

اگر به اندازه کافی خوابیده باشید، اما در شیفت شب کار می‌کنید، دو فنجان قهوه ملایم درست قبل از شروع کار بنوشید.

اگر فرصت کافی برای خوابیدن طی یک یا دو روز پشت سر هم ندارید نیز باید ۲ فنجان قهوه در نیمه شب، ۲ فنجان ۴ صبح و ۲ فنجان نیز ۸ صبح بنوشید.

"ریفمن" می‌گوید شما باید از عدم مصرف کافئین بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم در آن واحد مطمئن باشید و هدف باید این باشد که از کافئین حداکثر بهره را ببرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha