پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 287208

یک متخصص پوست، مو، زیبایی گفت: یکی از بیماری‌های پوستی مربوط به رنگ دانه‌ها بیماری برص یا ویتیلیگو است.

بیماری پوستی که در یک قدمی شماست

سلامت نیوز:یک متخصص پوست، مو، زیبایی گفت: یکی از بیماری‌های پوستی مربوط به رنگ دانه‌ها بیماری برص یا ویتیلیگو است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ متخصص پوست، مو، زیبایی  درباره بیماری برص در افراد گفت: بیماری لک و پیس که با نام‌های ویتیلیگو و برص شناخته شده است یکی از بیماری‌های پوستی مربوط به رنگدانه‌هاست که باعث از بین رفتن سلول‌های سازنده رنگدانه (ملانوسیت‌ها) می‌شود.


او افزود: یک مشخصه اصلی بیماری برص بروز لکه‌های مشخص به رنگ شیری یا سفید روی پوست است. بیماری لک و پیس می‌تواند از لحاظ زیبایی ظاهری به ویژه در افرادی که پوست تیره دارند مشکل بسیار بزرگی ایجاد کند.


چه عواملی باعث بروز بیماری برص در افراد می شود؟این متخصص پوست، مو، زیبایی با اشاره به عوامل بروز بیماری برص اظهار کرد: لک و پیس (برص) در اثر از بین رفتن یا تخریب ملانوسیت‌ها که سلول‌های تولید کننده رنگدانه ملانین در پوست هستند به وجود می‌آید. ملانین نقش تعیین کننده رنگ پوست، مو و چشم‌های انسان را دارد که اگر سلول‌های ملانوسیت نتوانند رنگدانه ملانین را به طور طبیعی تولید کنند یا تعداد آن‌ها در بافت پوست کاهش پیدا کند رنگ پوست به طرز پیش‌رونده‌ای به سمت سفید شدن می‌گراید.


عین اللهی تصریح کرد: دلیل اصلی بیماری لک و پیس (ویتیلیگو) هنوز به درستی شناخته نشده است، ولی در حال حاضر تصور می‌شود که این عارضه در اصل یک بیماری خودایمنی سیستمیک است که منجر به بروز یک پاسخ ایمنی درونی و غیر تنظیم شده در بدن می‌شود.


او افزود: در صورت غیرطبیعی بودن عملکرد سلول‌های رنگ دانه و آسیب به سلول‌های عصبی می‌توان شاهد بروز بیماری برص در افراد بود.
استفاده زیاد از مواد شوینده باعث بروز بیماری برص در افراد خواهد شدعین اللهی درباره اثر استرس و فشار روحی بر بروز بیماری لک و پیس در افراد گفت: استرس می‌تواند باعث بروز و تشدید بیماری‌های گوناگون از جمله بیماری لک، پیس و برص باشد، اما مهم‌ترین دلیل بروز این بیماری مشکلات خودایمنی، وراثت، تابش مستقیم آفتاب، استفاده زیاد از مواد شیمیایی و صنعتی است.


چه علائمی نمایانگر بیماری برص در افراد است؟این متخصص پوست، مو، زیبایی با اشاره به علائم بالینی بیماری لک و پیس اظهار کرد: علائم بیماری برص بیشتر در نواحی صورت، گردن، پلک‌ها، سوراخ بینی، نوک انگشتان، پنجه پا، نواحی تاشونده بدن، زیر بغل، بیخ کشاله ران، نوک پستان‌ها، ناف، لب‌ها و اندام تناسلی ظاهر می‌شود که اصطلاحا با عنوان پدیده کوبنر در بین متخصصان پوست شناخته شده است.


عین اللهی ادامه داد: لک و پیس (برص) ممکن است باعث بی‌رنگ شدن مو‌ها در قسمت پوست سر، ابروها، مژه‌ها و سطح بدن شود که در این صورت مو‌های سفیدی که در اثر این بیماری به وجود می‌آید را «لکوتریکیا» یا «پلیوزیس» می‌نامند. حتی رنگ شبکیه چشم هم ممکن است در اثر این بیماری تغییر کند، اما در رنگ عنبیه تغییری به وجود نمی‌آید.


این متخصص پوست، مو، زیبایی اظهار کرد: علائم بیماری لک و پیس (برص) در افراد مختلف متفاوت است. همچنین هیچ راهکار شناخته شده‌ای برای پیش بینی مقدار رنگدانه‌ای که در هر فرد از دست خواهد رفت و یا سرعت از بین رفتن آن وجود ندارد.


عین اللهی با اشاره به تغییر پوست افراد در خصوص بروز بیماری برص اظهار کرد: علائم لک و پیس در افرادی که رنگ پوست آن‌ها به طور طبیعی تیره است مشخص‌تر و نمایان‌تر می‌شود. ولی افرادی که رنگ پوست روشن دارند معمولاً علائم از دست رفتن رنگدانه‌های پوست خود را بیشتر در فصل تابستان مشاهده می‌کنند.
این متخصص پوست، مو، زیبایی با اشاره به طبقه بندی بیماری برص اظهار کرد: بیماری لک و پیس را می‌توان بر اساس عوامل کلینیکی، ژنتیکی، آسیب شناختی زیستی (پاتوبیولوژیکی)، شدت فراگیری (اپیدمیولوژی) و ویژگی‌های مولکولی آن طبقه بندی کرد.
عین اللهی درباره تشخیص نوع بیماری برص گفت: برای تشخیص لک و پیس به انجام هیچ آزمایشی نیاز نیست و تنها می‌توان با مشاهده لکه‌های سفید پوست آن‌ها را زیر (لامپ وود یا نور سیاه) تشخیص داد.


او افزود: در بعضی از موارد ممکن است برای تشخیص این بیماری نمونه برداری از پوست انجام شود.
چگونه می توان بیماری برص را درمان کرد؟این متخصص پوست، مو، زیبایی با اشاره به درمان بیماری برص اظهار کرد: درمان‌های قطعی و رضایت بخشی برای بیماری لک و پیس (ویتیلیگو) وجود ندارد، اما مناسب‌ترین روش برای درمان پیسی صورت یا قسمت بالاتنه بازسازی رنگ دانه‌های پوستی است؛ و این روش برای قسمت‌های دیگر بدن همانند دست‌ها، پا‌ها و قسمت‌هایی از پوست که موی آن سفید شده است کارایی چندانی ندارد.

عین اللهی درباره درمان‌های موضعی برای بهبود بیماری برص گفت: متخصصان پوست با تشخیص بیماری برص کرم‌های کورتیکواستروئید (کورتون دار) را برای پوست بالاتنه و اندام‌های تحتانی تجویز می‌کنند، اما حتما به یاد داشته باشید که از استروئید‌های قوی روی پلک ها، گردن، زیر بغل و کشاله ران استفاده نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha