جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 287219

سنگ کیسه صفرا رسوبات سفت شده مایع گوارشی است که در کیسه صفرا شکل می‌گیرد.

فاکتورهای خطرزا در بروز سنگ کیسه صفرا

سلامت نیوز: سنگ کیسه صفرا رسوبات سفت شده مایع گوارشی است که در کیسه صفرا شکل می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، کیسه صفرا عضوی کوچک و گلابی شکل است که در سمت راست شکم و پایین کبد قرار دارد. کیسه صفرا حاوی مایع گوارشی موسوم به صفراست که به روده کوچک ریخته می‌شود. امکان تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا در سایزهای مختلف وجود دارد که در بدن برخی افراد یک عدد و در افرادی دیگر همزمان چندین سنگ شکل می‌گیرد.

افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا می‌شوند اغلب تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، اما زمانیکه این سنگ‌ها با علائمی همراه نباشد نیازی به درمان نیست.

سنگ کیسه صفرا علائم و نشانه‌ای به همراه ندارد؛ اما درصورتیکه انسداد ایجاد کند با علائمی همچون درد ناگهانی و زیاد در سمت راست شکم، احساس درد در ناحیه کمر، درد در شانه راست و حالت تهوع یا استفراغ خود را نشان می‌دهد. درد ناشی از سنگ کیسه صفرا ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت ادامه پیدا کند.

به گفته متخصصان در صورتیکه بیمار با علائمی از قبیل درد بسیار شدید در قسمت شکم مواجه شود به گونه‌ای که قادر به نشستن نباشد یا پوست و سفیدی چشم به رنگ زرد دیده شود یا دچار تب همراه با لرز شود، لازم است به پزشک مراجعه کند.

تاکنون در مورد دلایل تشکیل سنگ کیسه صفرا نتیجه‌گیری قطعی بدست نیامده است، اما پزشکان بر این باورند وجود کلسترول و بیلی‌روبین بالا در صفرا و تخلیه کامل کیسه صفرا می‌تواند از عوامل موثر در تشکیل آن باشد.

زنان، افراد بالای ۴۰ سال، داشتن اضافه وزن، بی‌تحرکی، بارداری، داشتن رژیم‌های غذایی پرچرب، مصرف غذاهای سرشار از کلسترول، سابقه خانوادگی ابتلا به سنگ کیسه صفرا، ابتلا به دیابت، ابتلا به برخی اختلالات خونی از قبیل لوسمی، مصرف برخی از انواع داروهای حاوی استروژن و ابتلا به بیماری‌های کبدی از فاکتورهای خطرزا در بروز این عارضه به حساب می‌آیند.

پزشکان به افراد توصیه می‌کنند با رعایت نکاتی همچون خودداری از حذف وعده‌های غذایی، کاهش تدریجی وزن و مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر می‌توانند از بروز این بیماری پیشگیری کنند.

به گزارش سایت مایو کلینیک، همچنین برای درمان سنگ کیسه صفرا پزشکان انجام عمل جراحی یا مصرف داروهای خوراکی که باعث از بین رفتن سنگ می‌شود را توصیه می‌کنند. هرچند در روش مصرف دارو ممکن است سنگ‌ها طی چند ماه یا چند سال از بین بروند و با قطع دارو احتمال تشکیل مجدد آن وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha