معاون اول رئیس جمهور گفت: بیش از 14 درصد سهم بودجه سال 99به بخش بهداشت و درمان اختصاص یافته است که تقریباً از سایر بخش‌ها بالاتر است.

اختصاص 14 درصد بودجه سال آینده به بهداشت و درمان

سلامت نیوز: معاون اول رئیس جمهور گفت: بیش از 14 درصد سهم بودجه سال 99به بخش بهداشت و درمان اختصاص یافته است که تقریباً از سایر بخش‌ها بالاتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت روز پرستار با اشاره به اینکه پرستاران همچون مرحمی بر زخم و درد بیماران هستند، تصریح کرد: پرستاران سنگ صبور و گوش شنوای بیماران و رنج دیدگان هستند و همه این تلاشگران زحمتکش از نظر آحاد ملت ایران، مسئولین کشور و مهم تر از همه نزد خداوند متعال جایگاه بسیار والایی دارند.

معاون اول رییس جمهور افزود: همه آحاد جامعه عملکرد پرستاران را از جنس فداکاری، عبادت و دیگرخواهی می دانند و فداکاری و از خودگذشتگی که در مجموعه پرستاران کشور وجود دارد از ویژگی های انسان های شایسته است.

جهانگیری با یادآوری ایثار و از خودگذشتگی جامعه بهداشت و درمان و به ویژه پرستاران کشور در حوادثی نظیر زلزله و سیل های اخیر کشور،گفت: آگاه هستیم که بار مسئولیتی که بر دوش پرستاران کشور قرار دارد بیش از وظایف و تکالیف مشخص شده بر اساس استانداردهای بین المللی و داخلی است.

وی با اشاره به دغدغه ها و مطالبات مطرح شده از سوی مسئولین جامعه پرستاری، خاطرنشان کرد: همه مطالبی که در این مراسم مطرح شد و همچنین دغدغه هایی که جامعه پرستاران روز گذشته در دیدار با مقام معظم رهبری مطرح کردند، همه این مطالبات مورد قبول دولت است و تلاش خواهیم کرد این دغدغه ها برطرف شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه برای هر نظام حاکمیتی و هر دولتی مهم است که ذینفعان اصلی هر حوزه مسئولیتی رضایت کامل داشته باشند، اظهار داشت: اگر رسیدگی به بیماران برای ما مهم است باید به کسانی که در بخش درمان فعالیت می کنند توجه کنیم زیرا اگر به هر دلیلی رضایت آنها تأمین نشود، تأمین رضایت آحاد مردم نیز میسر نخواهد شد.

جهانگیری افزود: ذینفعان هر حوزه مسئولیتی باید از رضایت کافی هم به جهت مادی و هم به جهت معنوی برخوردار باشند که اگر این اتفاق مهم محقق شود، شاهد رضایت تک تک آحاد جامعه خواهیم بود.

وی ادامه داد: البته این موضوع به بخش بهداشت و درمان محدود نمی شود و این نگاه باید در همه بخش های خدمات عمومی که دولت ارائه می دهد نیز تسری پیدا کند و توجه ویژه ای به کسب رضایت ذینفعان و مردم داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور با تبریک میلاد حضرت زینب (س)، این بانوی بزرگوار را سرمشقی هم در مسئولیت های اجتماعی و هم در مسائل انسانی و عاطفی توصیف کرد و افزود: حضرت زینب کبری توانست قدرت و ظرفیت انسانی را در سختی ها، فشارها و مصیبت ها به نمایش بگذارد و پیام یک نهضت عدالتخواهی و آزادی طلبی را علاوه بر عصر خود به عصرهای آینده نیز منتقل کنند.

 جهانگیری ابراز داشت: این افتخار بزرگی برای ملت ایران و جامعه پرستاری است که میلاد این بانوی بزرگوار به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه همه دولت ها با مسائل پیش بینی شده و پیش بینی نشده روبرو هستند، تصریح کرد: وقتی دولت بودجه سالانه و برنامه پنج ساله برای کشور تصویب می کند یعنی مجموعه ای از برنامه ها و مسائل را پیش بینی کرده تا در طول مدت برنامه اقداماتی متناسب با این پیش بینی ها انجام شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: هیچکس فکر نمی کرد که زلزله بزرگی در کرمانشاه رخ دهد و کسی تصور نمی کرد در پی دوران طولانی خشکسالی، سیل بزرگی در چند استان کشور جاری شود و شاید کسی انتظار نداشت که در کشورهای اطراف ما نظیر افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لبنان و در کل خاورمیانه مسائل متعددی روی دهد که همه این مسائل بر کشورهای دیگر تأثیر بگذارد.

جهانگیری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از ابتدای کار در سال 92 مسائل اصلی کشور را شناسایی و بر آنها تمرکز کرد،بیان داشت: اصلی ترین مشکلات را تعامل با دنیا، حل مسئله هسته ای، کنترل تورم و توجه به بخش سلامت و درمان تشخیص داد و با تمرکز بر هر یک از این بخش ها توانست به سرعت به نتایج مطلوبی دست پیدا کند.

وی اظهار کرد: وقتی جمهوری اسلامی ایران با شش کشور دنیا توافق جامعی منعقد کرد مطابق قاعده و عرف های بین المللی نباید یک کشور از موضع قدرت توافق را بر هم می زد که با این اتفاق همه پیش بینی ها برهم خورد.

معاون اول رییس جمهور افزود: آمریکایی ها خودخواهانه از برجام خارج شدند، بر ملت ایران فشار وارد کردند و منابع کشور را تحت تأثیر قرار دادند. مهمترین منبع درآمدی ایران که نفت بود تحت تحریم قرار گرفت و طبیعی است که بودجه کشور نیز از این اتفاق تأثیر پذیرفت.

جهانگیری با بیان اینکه اقتصاد ایران جزو بیست اقتصاد بزرگ دنیاست، خاطرنشان کرد: با وجود شرایط تحریم در 9 ماهه سال جاری حجم مبادلات ما با دنیا بیش از 70 میلیارد دلار بوده که این رقم تا پایان سال به بالای 100 میلیارد دلار می رسد.

وی از جامعه پزشکی و پرستاری کشور که اجازه ندادند تحریم ها باعث شود مهمترین نیاز مردم یعنی بهداشت و درمان تحت تاثیر قرار گیرد، قدردانی کرد و افزود: آمریکایی ها دروغ می گویند که بخش دارو و درمان تحریم نیست. وقتی نفت و درآمدهای آن تحت تحریم قرار می گیرند چگونه می توان دارو و تجهیزات درمانی تهیه کرد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: حتی اگر منابع مالی نیز داشته باشیم با تحریم سیستم بانکی مسیر تهیه و واردات دارو و تجهیزات پزشکی را مسدود می کنند.

جهانگیری اضافه کرد: اما با وجود همه این مشکلات با تلاش های جامعه پزشکی کشور و مدیران بخش بهداشت و درمان، تا این لحظه تنگنای جدی نداشته ایم؛ البته محدودیت های کوتاه مدت ایجاد شده که نسبت به برطرف کردن آنها اقدام شده است.

وی طرح تحول سلامت را یکی از مهمترین برنامه های دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: مهمترین پیام این طرح استقرار عدالت در بخش بهداشت و درمان است تا کسی برای سلامت و درمان خود دغدغه نداشته باشد.

معاون اول رییس جمهور افزود: یکی از اصلی ترین آرمان های انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری نیز استقرار عدالت بوده است و به همین دلیل پوشش عمومی خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر در صدر اولویت دولت قرار گرفت و گام های خوبی برداشته شد و این طرح با همین جهت گیری ادامه خواهد داد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در بودجه سال 99 کل کشور با وجود تنگناها و محدودیت ها، بیش از 14 درصد سهم بودجه به بخش بهداشت و درمان اختصاص یافته که تقریباً از سایر بخش ها بالاتر است.

وی با اشاره به طرح پوشش همگانی بیمه از سوی دولت، اظهار داشت: تلاش دولت این است که هیچکس دغدغه بیمه نداشته باشد و در این زمینه تنگناها و محدودیت ها را برطرف خواهیم کرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه آمریکایی ها در هر جای منطقه حضور یافتند ناامنی و خشونت ایجاد کردند گفت: آمریکایی ها سال ها در افغانستان و عراق حضور داشتند اما مردم این کشورها هنوز یک روز خوش ندیدند چرا که آمریکایی ها خود عامل ناامنی هستند و نمی توانند برای استقرار امنیت و آرامش کمک کنند.

جهانگیری با اشاره به بمباران اخیر عراق از سوی آمریکا و کشته شدن تعدادی از عراقی ها افزود: حالا آمریکایی ها می گویند کسانی که به این بمباران اعتراض کرده اند عوامل ایران هستند و رئیس جمهور آمریکا نیز با تهمت و نسبت های نادرست ایران را تهدید می کند.

معاون اول رییس جمهور ابراز کرد: در نخستین روزهای سال 2020 اعلام می کنم که در تاریخ ایران و دنیا ملتی صلح طلب تر از ملت ایران وجود ندارد و ایرانی ها در هیچ نقطه ای از دنیا هیچ جنگی علیه ملتی آغاز نکرده اند و همواره به دنبال صلح و آرامش بوده اند.

وی افزود: البته هر متجاوزی که به ایران حمله کرده است با مشت آهنین ملت ایران روبرو شده و امیدوارم سال 2020 سالی سرشار از صلح و امنیت برای همه جهانیان باشد و ملت ایران نیز قطعاً همانند گذشته به استقرار صلح و آرامش در جهان کمک خواهند کرد.

جهانگیری  با اشاره به توانمندی و ظرفیت های گسترده زنان و دختران کشور، گفت: زنان نیمی از جامعه هستند و در ایفای مسئولیت ها همواره خوش درخشیده اند و باید تلاش کنیم تا زنان جامعه ایران به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha