لودرها این‌بار برای نجات وارد ساحل شدند. دو روز پس از انتشار تصاویری مبنی بر ورود لودرها به منطقه بكر ساحل مكسر، این ‌بار تصاویر از ورود لودر به نفع این ساحل می‌گویند، خانه بتنی كه خارج از حریم قانونی ساخته شده بود، صبح روز چهارشنبه، 17 دی 1398 با حضور دادستان كل استان هرمزگان، دادستان بندرلنگه، فرماندار بندرلنگه و دیگر مسوولان و فعالان محیط‌زیستی تخریب شد.

لودرها به نفع كلوت‌های ماسه‌ای

سلامت نیوز:لودرها این‌بار برای نجات وارد ساحل شدند. دو روز پس از انتشار تصاویری مبنی بر ورود لودرها به منطقه بكر ساحل مكسر، این ‌بار تصاویر از ورود لودر به نفع این ساحل می‌گویند، خانه بتنی كه خارج از حریم قانونی ساخته شده بود، صبح روز چهارشنبه، 17 دی 1398 با حضور دادستان كل استان هرمزگان، دادستان بندرلنگه، فرماندار بندرلنگه و دیگر مسوولان و فعالان محیط‌زیستی تخریب شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،«فواد مراد‌زاده»، بخشدار شیبكوه شهرستان بندرلنگه با اشاره به توقف كامل عملیات عمرانی در سایت تكثیر میگو می‌گوید: «این كارگاه مجوزهای محیط‌زیستی و میراث‌فرهنگی را اخذ كرده بود، اگر تخلفی صورت گرفته است، این دو نهاد باید پاسخگو باشند.»

متولیان محیط‌زیست استان هرمزگان همچنان اصرار بر این دارند كه این منطقه به شهادت مستندات چند سال اخیر محل تخم‌ریزی لاك‌پشت‌های پوزه‌عقابی نیست، اما «فاروق خلیلی»، فعال اجتماعی بندر مقام  می‌گوید كه حتی زمان حضور مسوولان در این ساحل استخوان‌های لاك‌پشت‌ها زیر پا و قابل رویت بود.

علاوه بر تهدید محل‌زیست و محل تخم‌گذاری لاك‌پشت‌های پوزه‌عقابی، این نسل رو به انقراض، تهدید حریم منظر بكر این ساحل از نگرانی‌های دیگر فعالان محیط‌زیستی و گردشگری است زیرا میلیون‌ها سال طول می‌كشد تا كلوت‌های ماسه‌ای خلیج‌فارس، مثل كلوت‌های شهداد شكل بگیرند و در صورت تخریب، دیگر قابل جایگزین ‌شدن نخواهند بود.


پیگیری‌های فعالان محیط‌زیست، گردشگری و رسانه‌ها پیش از این منجر شده بود تا «علی نیكویی» فرماندار شهرستان بندرلنگه دستور توقف احداث مجتمع پرورش لارو میگو را بدهد.

میثم قاسمی، معاون فنی محیط‌زیست استان هرمزگان روز گذشته  اشاره كرده بود كه این مجموعه تمام مجوزهای لازم را از سازمان محیط‌زیست استان اخذ كرده است، علاوه بر آن رضا برومند نیز  اشاره كرده بود كه این منطقه، منطقه‌ای حفاظت ‌شده است و گردشگری اجازه ورود و محافظت از آن را ندارد.

با اینكه گفت‌وگوهای روز گذشته نشان می‌داد از منظر قانونی احداث این مجتمع پرورش لارو مشكلی ندارد اما بازدید دادستان كل استان، دادستان بندرمقام، امام جمعه بندر مقام، متولیان محیط‌زیست استان، فرماندار بندر لنگه و دیگر فعالان محیط‌زیست و اجتماعی بخش منجر به تخریب خانه‌ای بتنی شد. «فواد مرادزاده» بخشدار شیبكوه شهرستان بندرلنگه  با اشاره به این بازدید می‌گوید: «امروز صبح محدوده واگذاری‌ شده را مورد بازبینی قرار دادیم و سازه‌ای خارج از محدوده واگذاری شده احداث شده بود كه با حكم دادستان این سازه تخریب شد.»

مرادزاده اشاره می‌كند كه محدوده واگذاری شده بار دیگری مورد بازبینی قرار گرفت و سرمایه‌گذار بعد از این بازدید باید در جلسات تصمیم‌گیری شركت كند و تا اخد نهایی تصمیم، فعالیت عمرانی پروژه متوقف است. بخشدار شیبكوه در پاسخ به این سوال كه آیا این منطقه حفاظت‌ شده است یا خیر، می‌گوید: «این منطقه از لحاظ میراث ‌فرهنگی و طبیعی ثبت نشده است؛ میراث فرهنگی متولی این كار است و قطعا اگر این منطقه ثبت‌ شده بود، مجوز نمی‌داد. درمورد بحث‌های محیط‌زیستی و گردشگری متولیان باید پاسخگو باشند.» مرادزاده اشاره می‌كند كه حریم واگذار شده و فاصله طرح تا دریا باید دوباره مورد بررسی قرار بگیرد و اداره كل مناطق طبیعی این حریم را از نو بررسی كند.


«فاروق خلیلی»، فعال محیط‌زیست و اجتماعی بندرلنگه كه صبح دوشنبه از محل سایت تكثیر لارو میگو بازدید داشته است با انتقاد از متولیان محیط‌زیست می‌گوید: «امروز حریم و محدوده دوباره متر شد و در فاصله آن با دریا اشكالاتی وجود داشت؛ علاوه بر آن فاصله این محدوده با كوه‌های كاسه‌ای نیز كم است. با اینكه می‌گویند این طرح تمام مجوزهایش را گرفته و درست هم می‌گویند، اما این مجوزها با چنین متر و معیاری داده شده است.»

خلیلی معتقد است كه حتی زمان حضور مسوولان در این ساحل استخوان‌های لاك‌پشت‌ها زیر پا و قابل رویت بود و اگر گردشگری سراغ این لاك‌پشت‌ها و محل تخم‌گذاری را از محلی‌ها بگیرد، نقطه‌ای را جز نقطه مورد نظر تصاویر منتشر شده نشان نخواهند داد.


خلیلی با طرح احتمال شكایت از منابع ‌طبیعی می‌گوید كه فعلا نتایج نهایی اعلام نشده اما می‌توان پیش‌بینی كرد كه محل این فعالیت ممكن است تغییر پیدا كند و از ساحل فاصله بیشتری بگیرد. اما نگرانی خلیلی و دیگر فعالان محیط‌زیستی و گردشگری صرفا چند متر فاصله با دریا نیست، بلكه احتمال آسیب به محیط‌زیست این منطقه و تخریب منظر بكر این ساحل در اولویت قرار دارد.


میلیون‌ها سال طول می‌كشد تا كلوت‌های ماسه‌ای نظیر كلوت‌های ساحل مكسر شكل بگیرند و این كلوت‌ها در حاشیه خلیج‌فارس بسیار كم‌نظیر هستند و در منطقه پارسیان شاید چند كیلومتر از این كلوت‌ها به چشم بخورد. اما چرا چنین شاهكار طبیعی هنوز در زمره میراث ‌طبیعی و ملی ثبت نشده است؟ پاسخ این سوال را خلیلی چنین می‌دهد: «تا سه ماه پیش جز گردشگران طبیعی، گردشگران دیگر چندان خبری از این منطقه نداشتند.

ما نمی‌خواستیم هم این اتفاق بیفتد و به همین دلیل مانع ثبت آن می‌شدیم. عهد بسته بودیم با چند فعال دیگر كه این منطقه را جز به گردشگران طبیعی كه به محیط‌زیست صدمه نمی‌زنند، معرفی نكنیم تا اینكه سه ماه پیش گردشگری به این محل آمد و عكس‌هایش باعث تبلیغات شد.»

این فعال اجتماعی با ابراز تاسف از اینكه تمام این دغدغه‌ها به چنین اتفاقی ختم شد می‌گوید كه پس از انتشار اخبار، با دیگر فعالان درصدد ثبت ملی این عرصه هستند و پیش‌بینی می‌كنند كه گسترش اخبار این منطقه منجر به ورود حجم بالایی از گردشگران نوروزی شود.

گر چه ورود گردشگران به این منطقه می‌تواند راه‌حل‌های پایداری را بر سر ساكنان بگذارد اما خلیلی معتقد است تا زمانی كه زیرساخت‌ها تامین نشده‌اند، حضور بیشتر گردشگر در این منطقه به نفع این اثر طبیعی نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha