حاشیه‌نشینی پدیده‌ای اجتماعی است و پیش‌بینی‌ کارشناسان حاکی از آن است که تا سال 1400 حاشیه نشینی به دو برابر افزایش می‌یابد و کلانشهر تهران در صدر استان‌هایی است که با بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین مواجه است.

2 استان رکوددار حاشیه‌نشینی در کشور

سلامت نیوز:  حاشیه‌نشینی پدیده‌ای اجتماعی است و پیش‌بینی‌ کارشناسان حاکی از آن است که تا سال 1400 حاشیه نشینی به دو برابر افزایش می‌یابد و کلانشهر تهران در صدر استان‌هایی است که با بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین مواجه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، مهم‌ترین دلایل گسترش ابعاد حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرهای کشور به ویژه تهران، به ترتیب اهمیت، ضعف ساختارهای اقتصادی، ضعف نظام برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، نبود حمایت دولتی، حوادث سیاسی، بلایای طبیعی و حوادث اجتماعی است. فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی در اطراف تهران به دلیل مهاجرت‌ها رو به افزایش است، به پانا گفت: «گسترش حاشیه‌نشینی موجب رشد آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی می‌شود. در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از حاشیه‌نشینی، اجرای برنامه بازآفرینی شهری در برنامه ششم توسعه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. در این طرح موضوع توان‌افزایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان درون محلات ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی مطرح است.»

این نماینده مجلس گفت: «رشد حاشیه‌نشینی عمدتا به دلیل مشکلات اقتصادی است، نکته حائز اهمیت در برنامه‌هایی که برای سکونتگاه‌های غیررسمی اتخاذ شده، مشارکت مردم است که می‌تواند در پیشبرد اهداف برنامه موثر واقع شود. رفع مشکلات مربوط به حاشیه‌نشینی نباید یکسویه باشد بلکه باید آسیب شناسی شیوع این معضل را در حاشیه شهرهای بزرگ که عمدتا برخواسته از مشکلات اقتصادی است، عملیاتی کرد.»

ذوالقدر اضافه کرد: «نتیجه افزایش فشار اقتصادی بر بسیاری از خانواده‌ها به ویژه روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک که در آن اشتغال و کارآفرینی شرایط سختی دارد، مهاجرت به شهرهای بزرگ است که برای دستیابی به شغل و حداقل‌های معیشتی صورت می‌گیرد.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکثر افرادی که به تهران مهاجرت می‌کنند، نمی‌توانند در مناطق شهری ساکن شوند و به حاشیه شهر رانده می‌شوند، گفت: « اعتیاد، فقدان دسترسی به آموزش و بهداشت از آسیب‌های اجتماعی حاشیه‌نشینی است و وجود این آسیب‌ها ناشی از سومدیریت در برنامه‌ریزی است چون حاشیه‌نشینی بستری برای گسترش آسیب‌های اجتماعی فراهم کرده است.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه حاشیه‌نشینی فقط مربوط به پایتخت نیست، اظهار کرد: «بسیاری از شهرهای کشور با این معضل اجتماعی مواجه هستند، کما اینکه حاشیه‌نشینی علاوه بر تهران در استان خراسان رضوی نیز رو به افزایش است. در استان تهران نیز مناطق پاکدشت، احمدآباد و قیامدشت، دارای بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha