یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 287659

بیماری یا سندرم تونل مچ، بیماری‌ای است كه در اثر تحت فشار قرار گرفتن عصبی كه از ناحیه مچ به كف دست می‌رود، ایجاد می‌شود. این عصب كه مدین نام دارد از داخل كانالی عبور می‌كند كه مانند بند ساعت در ناحیه مچ قرار گرفته است و پس از گذشتن از مچ به انگشت شست، اشاره، انگشت میانی و نیمی از انگشت حلقه عصب می‌دهد.

انگشت‌هایی كه گزگز می‌كند

سلامت نیوز: بیماری یا سندرم تونل مچ، بیماری‌ای است كه در اثر تحت فشار قرار گرفتن عصبی كه از ناحیه مچ به كف دست می‌رود، ایجاد می‌شود. این عصب كه مدین نام دارد از داخل كانالی عبور می‌كند كه مانند بند ساعت در ناحیه مچ قرار گرفته است و پس از گذشتن از مچ به انگشت شست، اشاره، انگشت میانی و نیمی از انگشت حلقه عصب می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، ورم یا التهاب در محل مچ دست باعث فشردگی این عصب می‌شود و بیماری تونل كارپال را ایجاد می‌كند. این فشردگی می‌تواند به حس گز‌گز، ضعف و بی‌حسی در انگشتان دست منجر شود.این بیماری، سندرمی نسبتا شایع است و خانم‌ها را دو برابر بیشتر از آقایان درگیر می‌كند. بیشتر افراد درگیر ،میانگین سنی ۵۴ سال را دارند. درد و بی‌حسی هنگام شب هم از علائم شایع آن است.

درد‌های شبانه عموما به‌خاطر خم بودن یا باز بودن طولانی‌مدت مچ دست در زیر سر یا بالشت فرد اتفاق می‌افتد. كارهای معمول روزانه مثل رانندگی، نگه داشتن فنجان و تایپ كردن هم ممكن است درد را بدتر كند. درد و بی‌حسی گاهی اوقات با ماساژ دادن دست یا تكان دادن آن بهتر می‌شود. این بیماری از نظر شدت به سه درجه تقسیم‌بندی می‌شود.

خفیف: در این حالت، علائم گاهی ظاهر شده و گاهی احساس نمی‌شود و حس لامسه هم كاهش پیدا كرده است.

متوسط: علائم اغلب دیده شده و عضلات شست ضعیف شده‌اند.

شدید: علائم همیشه دیده می‌شود، حس كاهش یافته است و عضلات شست به نظر لاغرتر شده‌اند.

عوامل مستعد‌كننده: دیالیز، بارداری و استفاده از قرص‌های جلوگیری ممكن است فرد را مستعد این سندرم كند. دیابت، كم‌كاری تیروئید و مصرف الكل می‌تواند سبب تشدید علائم شود.

تشخیص دقیق در كلینیك درد با معاینه دقیق و در صورت نیاز انجام نوار عصب صورت می‌گیرد و درمان با راهكارهای ساده‌ای همچون درمان دارویی و استفاده از مچ‌بند طبی انجام می‌شود. استفاده از لیزرهای با قدرت بالا در كلینیك‌های درد روش درمانی مناسبی در موارد مقاوم است.

تزریق استرویید یا ازن راهكار درمانی موثر و بی‌خطری است كه در افرادی كه به درمان‌های اولیه پاسخ ندادند توصیه می‌شود. عمل جراحی در معدودی از بیماران كه به هیچ درمانی پاسخ نداده‌اند یا شدت درگیری عصب زیاد است توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha