نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی کم‌چرب سطح سرمی تستوسترون را در مردان کاهش داده و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

رژیم غذایی کم‌چرب و کاهش سطح تستوسترون در مردان

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی کم‌چرب سطح سرمی تستوسترون را در مردان کاهش داده و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، برای بسیاری از مردانی که به کمبود تستوسترون دچارند، کاهش وزن می‌تواند راهگشا باشد. اما نتایج مطالعات جدید پژوهشگران از آن حکایت دارد که برخی رژیم‌های غذایی خاص – به ویژه رژیم غذایی کم چرب- ممکن است با کاهش اندک اما قابل توجه سطح هورمون تستوسترون در مردان همراه باشد.


به گزارش پایگاه اینترنتی «مدیکال نیوز»،جیک فانتوس از بخش اورولوژی و جراحی دانشگاه شیکاگو در این باره می‌گوید: نتایج مطالعات ما نشان داد سطح سرمی تستوسترون در مردانی که از رژیم‌های کم چرب پیروی می‌کنند، در مقایسه با دیگر مردان پایین‌تر است.


فانتوس و همکارانش برای آزمایش فرضیه خود داده‌های مربوط به بیش از سه هزار و ۱۰۰ مرد آمریکایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در میان این داده‌ها اطلاعات لازم در مورد رژیم غذایی و سطح سرمی تستوسترون این مردان نیز ثبت شده بود.


براساس استانداردهای انجمن قلب آمریکا AHA) ۱۴.۶) درصد از این مردان از یک رژیم غذایی کم‌چرب پیروی می‌کردند. ۲۴.۴ درصد دیگر از آن‌ها نیز رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشتند که حاوی مقادیر بالایی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار و مقادیر پایینی از پروتئین و لبنیات حیوانات است. در این میان تعدادی محدودی از این مردان رژیم کم کربوهیدرات داشتند که از آزمایش‌ها کنار گذاشته شدند.  


نتایج این پژوهش با در نظر گرفتن دیگر عوامل موثر بر سطح تستوسترون در مردان از جمله سن، شاخص توده بدنی، فعالیت بدنی و شرایط پزشکی، نشان داد پیروی از رژیم کم چرب سطح سرمی تستوسترون را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد، چیزی که در مورد مردانی که رژیم مدیترانه‌ای داشتند صدق نمی‌کرد.  
کمبود تستوسترون می‌تواند به بروز مشکلات مختلفی از قبیل کاهش انرژی و میل جنسی و تغییرات فیزیولوژیکی از جمله افزایش چربی بدن و کاهش تراکم مواد معدنی استخوان بیانجامد.


بنابراین چه رژیمی برای مردانی که کمبود تستوسترون دارند بهتر است؟ آن طور که مولفان این پژوهش می‌گویند هنوز جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد. در مردانی که به چاقی و اضافه وزن دچارند، فواید پیروی از یک رژیم کم‌چرب از کاهش کوچکی که در سطح تستوسترون آن‌ها اتفاق می‌افتد، بیشتر است. در مقابل برای مردانی که اضافه وزن ندارند، خودداری از رژیم‌های کم‌چرب می‌تواند جزئی از یک رویکرد چندوجهی برای افزایش سطح سرمی تستوسترون باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha