ناهید خداكرمی، عضو شورای شهر تهران در این نشست كه به عنوان یكی از سخنران‌های آن ابتدا اشاره‌ای به تلاش‌های شورای شهر پنجم برای ساماندهی وضعیت نابسامان دكل‌های مخابراتی تهران داشت، گفت: زمانی كه ما در شورای پنجم كارمان را آغاز كردیم، شاهد آشفتگی و نابسامانی‌های بسیاری در حوزه دكل‌ها و آنتن‌های مخابراتی بودیم به‌طوری كه از 3 هزار دكل بدون مجوزی كه تاكنون شناسایی شده‌اند، 700 دكل به دلایل فنی و مسائل مختلف باید جمع‌آوری شوند و برای بقیه نیز مجوزهای لازم در حال صدور است .

3هزار دكل مخابراتیِ فعالِ بدون مجوز در پایتخت /700دكل باید از تهران جمع شود

سلامت نیوز:موضوع تاثیر فعالیت دكل‌ها و آنتن‌های مخابراتی بر سلامت شهروندان یكی از آن ‌دسته موضوعاتی است كه بارها گزارش‌های متعددی در مورد آن منتشر شده است؛ گزارش‌هایی كه تقریبا هر یك به نوعی بر آثار مخرب این تجهیزات تاكید داشته‌اند. با این وجود هنوز هم سازمان‌های متولی مدعی‌اند كه این تجهیزات، تاثیری بر سلامت روحی و جسمی شهروندان ندارد، به همین بهانه دیروز نشستی با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های متولی صدور مجوز برای دكل‌های مخابراتی برگزار شد؛ نشستی كه در آن باز هم تاكید شد كه دكل‌ها و آنتن‌های نصب شده در تهران تاثیری روی كیفیت زندگی شهروندان ندارد. ناهید خداكرمی، عضو شورای شهر تهران در این نشست كه به عنوان یكی از سخنران‌های آن ابتدا اشاره‌ای به تلاش‌های شورای شهر پنجم برای ساماندهی وضعیت نابسامان دكل‌های مخابراتی تهران داشت، گفت: زمانی كه ما در شورای پنجم كارمان را آغاز كردیم، شاهد آشفتگی و نابسامانی‌های بسیاری در حوزه دكل‌ها و آنتن‌های مخابراتی بودیم به‌طوری كه از 3 هزار دكل بدون مجوزی كه تاكنون شناسایی شده‌اند، 700 دكل به دلایل فنی و مسائل مختلف باید جمع‌آوری شوند و برای بقیه نیز مجوزهای لازم در حال صدور است .

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به تشكیل كارگروه نظارت و پایش دكل‌ها و مرجع صدور مجوز برای این دكل‌ها گفت: این كارگروه تلاش می‌كند تا معیارهای علمی و فنی تعیین شده به درستی در جانمایی و نصب دكل‌ها اعمال كند، چرا كه واقعیت این است كه بسیاری از اپراتورها بدون اطلاع دادن، دكل‌هایی را در سطح شهر نصب كرده و می‌كنند؛ برای همین در این كارگروه از منظر سلامتی پایش‌های دقیق انجام می‌شود و آنچه به‌طور كلی در دست شورای شهر تهران است، سنجش معیارهای نصب این دكل‌ها از بعد منظر و همچنین رعایت فاصله‌های قانونی آنهاست.

او سپس به برخی مخاطرات استفاده از موبایل‌ها اشاره كرد كه می‌تواند خطرات بالقوه بیشتری از دكل‌ها را برای سلامت شهروندان به دنبال داشته باشد و در همین زمینه گفت: در دنیای امروز ما به قدری به موبایل‌های‌مان متكی شده‌ایم كه با دور شدن موبایل از خودمان دچار استرس می‌شویم و در حقیقت به ‌شدت به گوشی‌های همراه وابسته شده‌ایم. دكل‌ها نیز سازوكار این تكنولوژی هستند و در تمام دنیا وجود دارند. اگر این مطالب به درستی به مردم منتقل شود، مردم متوجه می‌شوند كه وجود این دكل‌ها یك ضرورت است، اما مهم این است كه این دكل‌ها به چه شكلی و چگونه در سطح شهر نصب شوند .

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود به شایعاتی كه در مورد زیان‌های احتمالی دكل‌ها برای سلامت شهروندان زنان باردار و... اشاره و رسما اعلام كرد كه هیچ مرجع علمی مستندی اعلام نكرده كه این دكل‌ها، روی بدن انسان‌ها تاثیرات منفی دارند. او در این زمینه گفت: واقعیت این است كه هنوز هیچ مقاله‌ای كه به صورت مستند ثابت كند كه این آنتن‌ها و دكل‌ها به صورت مستقیم به تغییر DNA سلولی موثر باشند، منتشر نشده است. به همان نسبت مقاله‌ای هم در خصوص سقط جنین، تولد كم وزن و انواع سرطان‌ها و ارتباط آنها با این دكل‌ها منتشر نشده یا اگر مقاله‌ای هم وجود دارد مورد تایید سازمان جهانی بهداشت نیست.

خداكرمی همچنین در ادامه به نصب بیش از ۴ هزار میلیارد دكل در جهان به نشانه اهمیت آنها اشاره كرد و گفت: كاهش تعداد شكایت از دكل‌ها و آنتن‌ها نشان می‌دهد كه مردم آن را به صورت ضرورت می‌بینند اما باید استانداردها رعایت شود.

 

وزارت بهداشت: تاثیر دارد!

«علی گورانی»، مسوول پرتوهای وزارت بهداشت نیز یكی دیگر از سخنران‌های این نشست بود كه در سخنانش تلاش كرد تا با ذكر اینكه دكل‌ها و آنتن‌های مخابراتی هیچ تهدیدی برای شهروندان محسوب نمی‌شوند، خیال مردم پایتخت را از این بابت راحت كند. به اعتقاد او حساسیت جامعه در مورد دكل‌ها و آنتن‌های مخابراتی بیشتر ناشی از یك جو روانی است تا واقعیت علمی. او ترس ایجاد شده در این زمینه را بسیار بیشتر از واقعیت فیزیكی تجهیزات مخابراتی دانسته و افزود: مشكل اصلی شهروندان در حوزه دكل‌های مخابراتی فوبیای بیماری‌های شهروندان است.

بر اساس گزارش‌های موجود هیچ موردی در دنیا وجود ندارد كه در حوزه ارتباطات الكترونیكی، انرژی بیشتر از استاندارد جهانی ثبت شده باشد. در كشور ما هم همین است و تاكنون در مورد هیچ دستگاه الكترونیكی انرژی‌های تولید شده به نصف ظرفیت استاندارد هم نرسیده؛ با این وجود به مردم به صورت افراط و تفریط اطلاعات ارایه می‌شود و برخی روی آن موج‌سواری و فضا را ملتهب می‌كنند.‌

گورانی با بیان اینكه استقرار دكل‌ها دچار به‌هم ‌ریختگی است، گفت: در استقرار دكل‌ها به‌هم ریختگی گسترده‌ای داریم و باید آنها را سامان دهیم. باید به این شرایط به صورت جدی فكر كنیم، چرا كه مردم آسیب می‌بینند. به نظر ما یكی از بهترین گزینه‌ها استتار و تجمیع آنتن‌هاست كه باید مورد توجه قرار گیرد. ضمن آنكه باید به وضوح مشكلات را به مردم گفت. او اما برخلاف خداكرمی معتقد است كه نمی‌توان آثار ناشی از فعالیت آنتن‌ها و دكل‌ها را كاملا رد كرد.

گورانی در همین زمینه تاكید كرد: البته نمی‌توان به‌طور قاطع اعلام كرد كه این دكل‌ها هیچ آسیبی ندارند. ما فقط همین را می‌دانیم كه مردم آسیب‌پذیر هستند، اما به لحاظ عددی نمی‌توانیم رقم و آماری دهیم كه چقدر شهروندان در معرض انواع آسیب هستند، چراكه پاسخ به این سوال نیازمند مطالعات پیچیده فیزیكی است.

نماینده وزارت بهداشت سپس به گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی در مورد دكل‌ها اشاره كرده و گفت: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تعدادی از افراد به دكل‌ها آلرژی دارند و تحت تاثیر فیزیكی از جمله سردرد و حالت تهوع و غیره قرار می‌گیرند. مطمئن هستیم باید مداخله جدی صورت گیرد، این انرژی‌ها قدرت سقط جنین ندارند و نباید بر مبنای شنیده‌ها نظر داد و باید اطلاعات كاملی داده شود.

او با بیان اینكه باید به مبانی سازمان جهانی بهداشت مراجعه كرد، گفت: یك متخصص حوزه الكترومغناطیس ضمن توصیه به شهروندان در خصوص كاهش استفاده از موبایل گفت كه ۶۰ درصد تشعشعات موبایل در بدن انسان جذب می‌شود.

6 هزار دكل

مدیرعامل شركت ارتباطات شهر تهران نیز یكی دیگر از سخنران‌های این جلسه بود كه ابتدا با ارایه نمایی از سطح برخورداری شهروندان تهرانی از خدمات شركت ارتباطات به مقایسه تهران با چند كشور جهان پرداخت و گفت: سطح برخورداری شهروندان تهران به دكل‌های مخابراتی نشان می‌دهد در حوزه ارتباط سیار تعداد سایت رادیویی برای هر هزار نفر بالاتر از یك است، در حالی كه این آمار در شهر تهران عددی در حدود ۵۲صدم است كه نشان می‌دهد این سطح دسترسی پایین‌تر از میزان استاندارد است كه تعداد آن به ۴ هزار و ۵۰۰ عدد می‌رسد.

اما نكته جالب در سخنان كاظمی گزارشی بود كه از وضعیت دكل‌های تهران داد. او با ذكر اینكه در تهران دكل‌های اضافی ارتباطی وجود دارد، گفت: در تهران به دلیل ضعف ارتباطات ثابت شهری پایتخت دكل‌های اضافی داریم.

به بیانی تهران به دلیل فقدان زیرساخت لازم پهن‌باند در حدود ۲۵۰۰ دكل از نوع ارتباطات ثابت پهن‌باند ماكرویو دارد كه نشان می‌دهد توسعه به صورت ناپایدار اتفاق افتاده است.

به همین دلیل ترافیك تقاضای اینترنت بر دوش اینترنت همراه گذاشته می‌شود و درخواست بیش از ظرفیت در حوزه اینترنت همراه به وجود می‌آید. مدیرعامل شركت ارتباط مشترك شهر با اشاره به اینكه افزایش دكل‌های مخابراتی ناشی از ضعف ارتباطات اینترنتی ثابت از جمله فیبر نوری است، راه‌حل رفع آن را احداث خیابان كامل در پایتخت عنوان كرد و گفت: خیابان كامل سطح تاب‌آوری خیابان را بالا برده و تردد كامل و ایمن در آن فراهم می‌كند.

در شرایط فعلی مشاهده می‌كنیم كه زیرساخت‌های لازم در خیابان‌ها وجود ندارد و اگر بخواهیم خیابان كامل را نیز به همین شكل احداث كنیم در بازه زمانی متفاوت دوباره باید حفاری‌هایی در آن انجام شود.

 

مقصر دكل‌های بی‌مجوز

اما یكی از اصلی‌ترین مرجع‌های رسیدگی به وضعیت اشعه‌های تولید شده در تهران سازمان انرژی هسته‌ای است. عباس رحیمی‌خوش‌مكانی، مدیركل دفتر ایمنی تشعشع سازمان انرژی هسته‌ای از سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات رادیویی به عنوان دو نهاد رگولاتوری كه بیشترین وظیفه را در مورد كنترل انتشار امواج برعهده دارند یاد كرد و گفت: تقریبا تمام اپراتورهای كشور تحت لیسانس ما هستند و انتهای تمامی شكایات مردم در این زمینه به ما می‌رسد.

او با بیان اینكه موضوع تكنولوژی از پایه‌های اقتصاد، سیاست، امنیت و... است، گفت: بنابراین ایجاد زیرساخت‌های تكنولوژی در كشور اهمیت بالایی دارد. ما به‌‌رغم توجه به استانداردها حتی‌الامكان اجازه افزایش پرتوگیری را در كشور نمی‌دهیم؛ اما در عمل، در هیچ جای دنیا به دلیل ریسك احتمالی پرتوها استفاده از تكنولوژی‌های ارتباطی یا نیروگاه‌های هسته‌ای متوقف نشده‌اند و تلاش بر این است كه پرتوگیری‌ها كاهش یابد كه دلیل این امر همان احتمالات است. مدیركل دفتر ایمنی تشعشع سازمان انرژی اتمی با تاكید بر اینكه مشكلات حوزه زیرساخت را یك سازمان نمی‌تواند حل كند، اظهار داشت: همه سازمان‌های ذی‌ربط باید در این راستا تلاش كنند.

در بسیاری از موارد در مجاورت آنتن، ساخت و ساز صورت می‌گیرد و ما مجبور می‌شویم آنتن را در آنجا حذف ‌كنیم، اما همین مساله باعث می‌شود تا اینترنت و موبایل در این نقاط مختل ‌شود. در هر صورت امواج ترس ناخودآگاهی را در مردم ایجاد می‌كند و به همین علت با شكایاتی در زمینه سقط یا نظایر آن مواجه هستیم. اما شاید یكی از اصلی‌ترین ابهامات در مورد پرونده دكل‌ها و آنتن‌های مخابراتی، نبود آمار قابل استنادی در مورد آنها باشد.

به‌طوری كه با وجود آمارهای مختلف ارایه شده هنوز گزارش رسمی مشخصی در این مورد وجود ندارد. با این وجود دیروز مسعود نفیسی، معاون فنی شركت ارتباط شهر در مقابل اصرار پی در پی خبرنگاران برای ارایه آماری در مورد تعداد دكل‌ها و آنتن‌های موجود در شهر تهران بالاخره به ذكر آماری كلی اكتفا كرد و گفت: بر اساس آمار موجود در پایتخت حدود 7 هزار سایت، 7- 6 هزار دكل و بین 30 تا 40 هزار آنتن مخابراتی داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha