در حالی‌ که شهرها و روستاهای استان سیستان‌و بلوچستان همچنان با سیلاب دست و پنجه نرم می‌کنند و راه‌های ارتباطی بیش از ۳۰ روستا نیز هنوز بازگشایی نشده است، برآوردهای اولیه وزارت راه حکایت از خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌ها و زیرساخت‌های استان دارد.

آسیب ۹۰۰میلیارد تومانی زیرساخت‌های هرمزگان

سلامت نیوز: در حالی‌ که شهرها و روستاهای استان سیستان‌و بلوچستان همچنان با سیلاب دست و پنجه نرم می‌کنند و راه‌های ارتباطی بیش از ۳۰ روستا نیز هنوز بازگشایی نشده است، برآوردهای اولیه وزارت راه حکایت از خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌ها و زیرساخت‌های استان دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،همچنین وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که در جریان سیل اخیر، سه استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و کرمان، ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی متضرر شده‌اند.

در عین حال مسئولان تاکید کرده‌اند که هنوز نمی‌توان رقم دقیقی از میزان خسارات را ارائه داد و نیاز است تا پس از فروکش‌کردن سیلاب صبر کرد. از سوی دیگر، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از کمک ۱۴۰ میلیارد تومانی این نهاد به سیل‌زدگان خبر داده و وزارت صنعت نیز اعلام کرده است که اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان استان بر اساس آمار جمعیتی توسط ستاد بحران اعلام شده و سپس وزارتخانه آن را تهیه و به مناطق سیل‌زده ارسال می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان، از خسارت بیش از 600 میلیارد تومانی سیل به کشاورزی این استان خبر داده و گفته است: بارندگی شدید اخیر در استان باعث طغیان رودخانه‌های محلی و وقوع سیلاب شده و حجم بالای خسارت به مزارع، باغ‌ها، قنوات، جاده‌های دسترسی به مزارع، تاسیسات آبی و خاکی، دام و دامپروری، انهار سنتی و کانال‌های آبیاری، بندهای آبخیزداری و استخرهای پرورش ماهی و تاسیسات شیلاتی را در پی داشته است.

غلام حیدرزورقی عمده خسارت به بخش کشاورزی را در شهرستان‌های چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند، دلگان، مهرستان، سرباز، بمپور، فنوج، سیب و سوران و خاش اعلام کرده که براساس برآورد اولیه میزان خسارت به بخش کشاورزی 613 میلیارد تومان تعیین شده است. وزیر بهداشت نیز هفته گذشته ضمن تشریح اقدامات انجام‌شده جهت جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده و همچنین ارائه خدمات لازم به سیل‌زدگان، از خسارت حدود هفت میلیارد تومانی به زیرساخت‌های سلامت خبر داد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز ضمن بازدید از روستاهای سیل‌زده شهرستان چابهار از جمله دشتیاری و عورکی تاکید کرد: با توجه به اینکه اغلب مردم این مناطق خانه، دام و شغل خود را از دست داده‌اند، ما تصمیم گرفته‌ایم پس از عادی‌شدن وضعیت زندگی مردم و تخلیه خانه‌ها و زمین‌ها از سیلاب، اقدام به اهدای دام سبک و بسته‌های لوازم‌خانگی به مردم آسیب‌دیده کنیم. همچنین 3000 طرح اشتغالزایی هم به‌زودی در این مناطق اجرا می‌شود.


بازسازی خانه‌ها در دستور کار بنیاد مسکن
وزیر راه‌وشهرسازی میزان خسارات اولیه سیل به راه‌ها، پل‌ها، آبروها و ابنیه فنی راه‌های این استان را بالغ بر 700 میلیارد تومان اعلام کرده است. محمد اسلامی با اشاره به وضعیت راه‌های استان گفت: بیش از 800 راه روستایی دچار آسیب یا انسداد شده بود که با همت راهداران و بسیج امکانات و استفاده از 375 دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین بازگشایی شده است.

او افزود: اولویت ما این است که راه‌های اصلی مسدود نباشند؛ اکنون راه‌های اصلی تماما باز و بسیاری از راه‌های فرعی نیز ترمیم شده‌اند. اسلامی تصریح کرد: رسیدگی به وضعیت مسکن و خانه‌های آسیب‌دیده نیز در برنامه‌های وزارت راه قرار دارد؛ اکنون بنیاد مسکن در استان مستقر شده و در حال شناسایی، ارزیابی و انجام اقدامات اجرایی هستند تا هم اقلام مورد نیاز مردم در اختیارشان گذاشته شود و هم کار بازسازی خانه‌ها آغاز شود.


وزارتخانه‌های صنعت و جهاد کشاورزی چه کردند؟
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی اظهار کرد: توزیع 510 تن علوفه، جابه‌جایی 21هزار راس دام، دفن بهداشتی 700 راس دام، تخلیه آب 600 هکتار اراضی کشاورزی، تامین 10 کیلومتر لوله پلی‌اتیلن برای انتقال آب اضطراری اراضی کشاورزی، مرمت 20 کیلومتر جاده‌های بین مزارع از جمله اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از زمان وقوع سیل در سه استان جنوبی بوده است.

سیدمحمد موسوی افزود: طرح تامین منابع جبران خسارات و بازسازی زیرساخت‌ها برای ارائه در هیات دولت تهیه و به وزارت کشور و سازمان برنامه‌وبودجه ارسال شده است. در همین حال، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان اعلام کرد: بیش از 900میلیارد تومان به زیرساخت‌های جاده، برق و آب در مناطق سیل‌زده بشاگرد و جاسک خسارت وارد شده و خسارات بخش مسکونی نیز در حال ارزیابی ا‌ست. رضا مدرس افزود:‌

اوضاع مناطق سیل‌زده تا روز شنبه عادی و کار بازسازی آغاز می‌شود. نماینده قائم‌مقام وزیر صنعت در رفع مشکلات و تامین ارزاق عمومی سیل‌زدگان ابراز کرد: اقلامی مانند برنج، شکر، روغن، آرد، گوشت و حتی چند دستگاه مکانیزه سیار پخت نان به مناطق آسیب‌دیده استان سیستان‌و‌بلوچستان ارسال شده است. ایرج حسن‌پور به فارس گفت: اقلامی از جمله ذرت، جو، کنجاله و سویا برای خوراک دام و طیور تهیه و به منطقه ارسال شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha