معاون وزیر بهداشت گفت: در حالی كه فقط 2 میلیون تومان اعتبار برای حل مشكل زباله‌های هر بیمارستان در اختیار بهداشت است برخی انتظار معجزه دارند در حالی كه تجهیز هر بیمارستان به دستگاه ضدعفونی كننده زباله 140 میلیون تومان اعتبار می‌خواهد.

رحمت‌الله حافظی، معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس افزود: از سال‌های گذشته وزارت بهداشت برای رفع مشكل زباله‌های بیمارستانی و تجهیز بیمارستان‌های دولتی به دستگاه‌های غیرسوز یا دستگاه بی‌خطر كننده زباله بیمارستانی درخواست 70 میلیارد تومان اعتبار كارشناسی شده را كرده است اما هیچ‌گاه چنین اعتباری در اختیار وزارت بهداشت قرار داده نشده است.
وی افزود: سال گذشته در لایحه بودجه 3 میلیارد تومان برای حل مشكل زباله‌های بیمارستان‌های دولتی در نظر گرفته شده بود كه 2 میلیارد و 100 میلیون تومان آن تصویب شد و در نهایت یك میلیارد و 50 میلیون تومان آن اختصاص یافت كه اگر این اعتبار را بر 500 بیمارستان فعال دولتی تقسیم كنیم سهم هر بیمارستان فقط 2 میلیون تومان می‌شود.
حافظی گفت: اعتبار 2 میلیون تومانی حتی برای تحقیق و بررسی سیستم مناسب دفع بهداشتی زباله‌های بیمارستانی هر بیمارستان نیز كافی نیست و محاسبات كارشناسی در زمان حاضر نشان می‌دهد كه سرانه 140 میلیون تومانی برای حل مشكل زباله‌های عفونی هر بیمارستان به طور متوسط لازم است.
وی افزود: امسال نیز در قانون بودجه 9 میلیارد تومان برای رفع مشكل زباله‌های بیمارستانی تصویب شده است كه البته مشخص نیست چه میزان آن تخصیص پیدا كند اما اگر همه این اعتبار نیز پرداخت شود حداكثر یك هشتم اعتبار مورد نیاز برای حل مشكل زباله‌های بیمارستانی خواهد بود.
معاون وزیر بهداشت گفت: از نظر فنی سناریوهای مختلفی برای خرید دستگاه‌های ضدعفونی كننده زباله‌های بیمارستانی مطرح است كه فعلاً وزارت بهداشت سیستم غیر‌سوز را كه طی آن زباله‌ها سوزانده نمی‌شود بلكه فقط ضدعفونی و بی‌خطر می‌شود را مناسب می‌داند البته این سیستم ممكن است برای مناطق مختلف كشور یا شهرهای مختلف تعاریف متفاوتی داشته باشد كه باید به تأیید سازمان حفاظت محیط زیست نیز برسد.
حافظی افزود: سیستم زباله‌سوز مركزی را كه شهرداری تهران برای پایتخت پیشنهاد داده است با توجه به آلوده‌زا بودن آن با توجه آلودگی بالای هوای شهر تهران از نظر وزارت بهداشت مورد تأیید نیست و به جای آن باید از سیستم غیر‌سوز در تهران استفاده شود.
وی گفت: البته در كنار این سیستم، نحوه جمع‌آوری و انتقال زباله‌های بیمارستانی نیز اهمیت بسیار بالایی دارد كه تجربه كشورهای دیگر از جمله عمان نشان می‌دهد كه زباله‌های بیمارستان‌ها در ابتدا در محل بیمارستان ضدعفونی و بی‌خطر می‌شوند و بعد به صورت پلمب شده به محل دفع بهداشتی زباله منتقل می‌شوند.
وی افزود: فرآیند انتقال زباله‌ها نیز در كشورهایی كه سیستم مناسب دارند بسیار حساب شده است به طوری كه زباله‌های پلمب شده قبل از دفع نهایی دوباره كنترل می‌شوند و در صورتی كه هنوز خطر آفرین باشند دوباره به بیمارستان مبداء برای بی‌خطر شدن زباله از نظر عفونی بودن یا وجود مواد رادیواكتیو بازگردانده می‌شوند و پس از رفع آلودگی دوباره به صورت پلمب شده به محل دفع نهایی فرستاده می‌شوند.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا اكنون بیمارستان‌هایی وجود دارند كه به صورت غیر‌بهداشتی زباله‌های بیمارستانی را بسوزانند، گفت: در گذشته چنین مشكلاتی وجود داشت اما الآن بیمارستانی را سراغ نداریم كه چنین اقدامی كند و اگر كسی اطلاعی از چنین اقدامات غیر‌بهداشتی و خطرناكی دارد به وزارت بهداشت اطلاع دهد تا با متخلفان برخورد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha