چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 28816

دفتر برنامه مقابله با ایدز سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام كرد حدود 6/6 میلیون نفر تا پایان سال 2010 میلادی در كشورهای فقیر و كم درآمد داروهای ضد بازگشت ویروس ایدز را دریافت كرده‌اند كه این رقم نسبت به سال 2001 میلادی تقریبا 22 برابر افزایش داشته است.

سلامت نیوز : دفتر برنامه مقابله با ایدز سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام كرد حدود 6/6 میلیون نفر تا پایان سال 2010 میلادی در كشورهای فقیر و كم درآمد داروهای ضد بازگشت ویروس ایدز را دریافت كرده‌اند كه این رقم نسبت به سال 2001 میلادی تقریبا 22 برابر افزایش داشته است.

در این گزارش جدید تحت عنوان «ایدز 30 ساله شد: ملت‌ها به سوی نقطه عطف» همچنین آمده است در سال 2010 میلادی 4/1 میلیون نفر روند درمان خود را آغاز كرده‌اند كه این تعداد بیشتر از هر سال دیگری در گذشته بوده است.

این گزارش می‌افزاید حداقل 420 هزار كودك تا پایان سال 2010 درمان‌های ضد بازگشت ویروسی ایدز را دریافت كردند كه این رقم بیش از 50 درصد در مقایسه با سال 2008 میلادی افزایش یافته است چون بر همین اساس در سال 2008 تعداد كودكانی كه تحت درمان ایدز قرار گرفتند 275 هزار نفر بود.

میشل سیدیب، مدیر اجرایی دفتر برنامه ایدز سازمان ملل در این گزارش افزود: ما باید در زمینه افزایش دسترسی و شناسایی گزینه‌های درمانی جدید روی این بیماری سرمایه‌گذاری كنیم. درمان ضد بازگشت ویروس ایدز از هر زمانی در گذشته بیشتر تغییر كرده است. چون نه تنها از مرگ و میر بیماران جلوگیری می‌كند بلكه همچنین مانع از انتقال ویروس به زنان، مردان و كودكان سالم می‌شود.

بنا بر گزارش سایت مركز اطلاعات سازمان ملل متحد، این مقام رسمی سازمان ملل تاكید كرد اگر فردی تحت این روش درمانی قرار بگیرد، احتمال انتقال ویروس از وی به افراد سالم در صورت تماس جنسی تا 96 درصد كاهش پیدا می‌كند.

وی افزود: هدف ما به سوی دسترسی جهانی به روش‌های درمانی، پیشگیری، مراقبت‌ و حمایت از بیماران ایدزی باید تا سال 2015 میلادی تحقق پیدا كند.

در این گزارش همچنین آمده است: نرخ جهانی موارد جدید ابتلا به عفونت ایدز بین سالهای 2001 تا 2009 میلادی 25 درصد كاهش یافته است. همچنین در هند نرخ موارد جدید ابتلا به این عفونت بیش از 50 درصد و در آفریقای جنوبی بیش از 35 درصد كاهش یافته است. هر دوی این كشورها بالاترین آمار افراد آلوده به ویروس ایدز را در قاره‌هایشان دارند.

بنا بر آخرین آمار ارائه شده از سوی دفتر برنامه ایدز سازمان ملل، در پایان سال 2010 میلادی 34 میلیون نفر آلوده به ویروس ایدز بوده‌اند و از زمان ظهور این بیماری برای اولین بار در حدود 30 سال پیش تا پایان سال 2010 نزدیك به 30 میلیون نفر بر اثر ابتلا به این عفونت جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین این گزارش می‌افزاید سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه واكنش به ایدز در كشورهای كم درآمد و فقیر بین سالهای 2001 تا 2009 میلادی نزدیك به 10 برابر افزایش یافته است اما در سال 2010 منابع بین‌المللی برای مقابله با ایدز كاهش یافت است. بسیاری از كشورهای با درآمد متوسط هنوز به شدت وابسته به كمك‌های مالی خارجی هستند. در 56 كشور جهان كمك‌های بین‌المللی حداقل 70 درصد از منابع مقابله با ایدز را تشكیل می‌دهند.

سازمان ملل همچنین در گزارش مشترك جدیدی با بانك جهانی تخمین زده است كه هر روز 2500 جوان به تازگی به ویروس اچ ‌آی‌ وی آلوده می‌شوند و در بین این افراد زنان و دختران نوجوان به طور نامتناسبی خیلی بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

میشل سیدیب در این گزارش نیز تاكید كرد: اگر جوانان با قدرت و توان بیشتری در برابر بیماری ایدز محافظت شوند، می‌توانیم به سوی نسلی عاری از ایدز پیش برویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha