شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 288589

بدن ما با افزایش میزان تعریق هنگام افزایش تولید حرارت به دنبال انجام فعالیت مثل یك تمرین ورزشی به دفع حرارت مازاد و در نتیجه ثابت ماندن درجه حرارت داخلی بدن كمك می‌كند.

كوچولوهای خیس از عرق!

سلامت نیوز:بدن ما با افزایش میزان تعریق هنگام افزایش تولید حرارت به دنبال انجام فعالیت مثل یك تمرین ورزشی به دفع حرارت مازاد و در نتیجه ثابت ماندن درجه حرارت داخلی بدن كمك می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،همچنین طی تعریق، منافذ پوستی باز می‌شوند كه به دفع بیشتر توكسین‌ها و مواد زائد از طریق پوست كمك می‌كند.

كوچولوهایی كه زیاد عرق می‌كنند

به گفته دكتر اسحاقی، كودكانی كه زیاد تعریق می‌ کنند به دو گروه تقسیم می‌شوند:كودكانی كه دچار افزایش تعریق اولیه هستند كه یك تا 3 درصد كل جمعیت را تشكیل می‌دهند و تنها زیر بغل و كف دست یا پایشان دچار افزایش تعریق است. كودكانی كه دچار افزایش تعریق ثانویه هستند كه شامل بچه‌هایی است كه در همه قسمت‌های بدن دچار افزایش تعریق هستند كه عموما مبتلا به یك بیماری زمینه‌ای مثل بیماری‌های تیروئید هستند.

تعریق زیاد با چاشنی اضطراب

در بسیاری از موارد تعریق در كودكان امری طبیعی و فیزیولوژیك در پاسخ به محرك‌‌های رایج محیطی از جمله اضطراب است.این متخصص كودكان با بیان این مساله می‌افزاید: البته پوشش زیاد كودك و گرم بودن بیش از حد محیط منزل، به‌ویژه در كودكان كم‌سن‌تر در افزایش تعریق بسیار موثر است. چه بسا كودكانی به دلیل تب و تعریق نزد پزشكان كودكان مراجعه می‌كنند كه از سایر جهات كاملا سالم بوده و تنها دلیل آن پوشاندن بیش از حد كودك با لبا‌س‌های ضخیم یا گرم نگه‌داشتن محیط اتاق بیش از حد طبیعی بوده است.

وی تاكید می‌كند: افزایش تعریق به‌ویژه در كف دست‌های كودكی كه در وضعیت پراسترس قرار گرفته یا دچار بیماری تب‌داری شده نیز امری طبیعی است.  از سوی دیگر عموما بچه‌ها متعاقب انجام فعالیت فیزیكی مثل دویدن و دوچرخه‌سواری دچار تعریق كلی در همه قسمت‌های بدن می‌شوند كه عموما میزان تعریق در این موارد توسط والدین شناخته شده و طبیعی تلقی می‌شود.

 ناگفته نماند كه تعریق در بسیاری از عفونت‌های تب‌دار و حتی عفونت‌هایی كه تب واضح و برجسته‌ای دارند نیز یكی از علائم بیماری محسوب می‌شود.

بیماری‌های متابولیك تعریق را زیاد می‌كند

پركاری تیروئید یكی از علل مهم افزایش تعریق در كودكان است و حتی گاهی تنها علامت این بیماری است.دكتر اسحاقی در این باره توضیح می‌دهد:

گرچه ممكن است كودك در كنار این علامت، عوارضی مثل كاهش وزن، افزایش ضربان قلب، اضطراب و تحریك‌پذیری زیاد را نشان دهد.وی می‌افزاید: در كودكانی هم كه دچار بیماری دیابت هستند نیز ممكن است تعریق یكی از علائم بیماری باشد، به‌ویژه زمانی‌كه قند خون كودك دچار نوسانات سریع می‌شود. در كودكان دیابتیك یا علائمی مانند حجم و دفعات ادرار، افزایش تشنگی و نوشیدن آب و كاهش وزن وجود دارد.

این متخصص با اشاره به این كه بیماری‌‌های قلبی یكی دیگر از عوامل تعریق كودكان هستند، تاكید می‌كند: البته بیشتر منظور نارسایی اختصاصی قلب است كه تقریبا همواره علاوه بر تعریق، سایر علائم را نیز مانند تندی تنفس، سرفه ‌مكرر، تنگی‌نفس به‌ویژه در حالت درازكش،‌ عدم وزن‌گیری مناسب و خستگی به همراه دارد.

كمبود ویتامین Dرا بررسی كنید

یكی دیگر از بیماری‌هایی كه همراه با افزایش تعریق در كودك می‌تواند باشد، كمبود ویتامین D است.این متخصص اطفال در این باره توضیح می‌دهد:افزایش تعریق به‌ویژه تعریق ناحیه سر و گردن، در كنار سایر علائم مثل احساس خستگی و دردهای استخوانی از علائم كمبود ویتامین D هستند. نكته قابل توجه دیگر عوارض دارویی است. به عبارت دیگر ممكن است كودكی به دلیلی دیگر تحت نظر پزشك خود تحت درمان با دارویی باشد كه تعریق از عوارض آن دارو محسوب می‌شود.

بدیهی است در این موارد حتما باید با پزشك معالج مشورت كرد.وی می‌افزاید: تعریق همراه با علائمی چون كاهش وزن، تپش قلب، بی‌قراری و پرخاشگری، افزایش میزان خوراك یا نوشیدن آب و ‌خستگی نامتعارف در كودك نیاز به پیگیری پزشكی دارد.

درمان تعریق زیاد

به گفته دكتر اسحاقی، با توجه به این‌كه در مواردی تعریق از نوع ثانویه و به دنبال یك بیماری زمینه‌ای دیگر ایجاد می‌شود بهبود آن نیز به مداوای بیماری زمینه‌ای بستگی دارد.مثلا كودكی كه دچار پركاری تیروئید است تا زمانی كه با درمان مناسب زیر نظر پزشك،‌ عملكرد تیروئید مناسب پیدا نكند، تعریقش بهبود می‌یابد و همین‌طور در بیمارانی كه دچار دیابت یا بیماری قلبی زمینه‌ای هستند.وی تاكید می‌كند:

اما در مورد كودكانی كه دچار تعریق زیاد از نوع اولیه هستند و پس از ویزیت و انجام آزمایش‌های ضروری هیچ علت زمینه‌ای برای آن كشف نشد، در صورتی كه این تعریق به‌حدی باشد كه مانع فعالیت‌های روزمره یا باعث بروز اضطراب در فرد شود، با استفاده از درمان‌های موضعی ممكن است بهبود یا كاهش یابد .    

توجه به تغییر الگوی تعریق كودك

هر زمان والدین متوجه افزایش تعریق در كودك خود شوند حتما باید به پزشك متخصص كودكان مراجعه كنند. به‌ویژه اگر الگوی تعریق كودك اخیرا تغییر كرده است. مثلا كودكی كه تا به امروز فقط هنگام ورزش و فعالیت فیزیكی دچار تعریق می‌شده، مدتی است كه حتی در حالت استراحت نیز زیاد عرق می‌كند. یا كودكی كه فقط در ناحیه كف دست و پا دچار تعریق زیاد بوده مدتی است كه تمام بدن وی دچار عرق كردن زیاد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha