امروز شنبه،8 اردیبهشت برابر با ‪ ۲۸‬آوریل ‪ ۲۰۰۷‬میلادی است. ‪ ۱۶۵‬سال پیش در چنین روزی، "سر چارلز بل" آناتومیست و فیزیولوژیست اسكاتلندی درگذشت.

وی نخستین شرح‌دهنده "فلج بل" (بلز پالسی) و كاشف كاركرد حركتی شاخ قدامی نخاع و كاركرد حسی شاخ خلفی آن است.

فلج بل عبارت است از فلج یا ضعف در یك طرف صورت. شروع این فلج ممكن است ناگهانی باشد یا اینكه پس از چندین روز اتفاق بیافتد.

دراكثر بیماران، پیش از بروز آن مشكلی مانند استرس،خستگی، سرماخوردگی، یا خشكی گردن یا شانه در طرفی كه فلج صورت قرار است صورت گیرد، دیده شده است. در این فلج، عصب هفتم جمجمه‌ای و آن دسته از عضلات صورت كه توسط آن عصب‌دهی می‌شوند، دچار مشكل شده‌اند.

فلج ناگهانی در یك طرف صورت، از جمله فلج عضلات پلك، درد در پشت گوش در طرف مبتلا، از بین رفتن خطوط طبیعی و بی‌حالت شدن یك طرف صورت، هماهنگ نبودن دوطرف صورت به هنگام خنده یا اخم كردن، سرازیر شدن آب دهان، تغییر در حس چشایی و ترشح بزاق یا اشك (گاهی) از علایم شایع این فلج است.

در چنین روزی در سال ‪ ۱۹۳۲‬واكسنی علیه تب زرد نیز توسط " ویلبرای سایر ری دی ام لوید" و "استوارت اف كیچن" ، ابداع شد.

بیماری تب زرد یك عفونت ویروسی است كه در زمان كوتاهی عارض شده و به سختی قابل درمان است. احتمال ابتلا به این بیماری هم در مناطق شهری و هم در مناطق جنگلی وجود دارد كه در هر دو صورت، از طریق ویروسی از خانواده ‪ Flaviviridar‬به انسان سرایت كرده و موجب عفونت می‌گردد.

این بیماری از طریق نیش پشه‌هایی كه در مناطق آلوده زندگی می‌كنند، به انسان سرایت می‌كند. این نوع پشه‌ها معمولا در طول روز فعال بوده و انسان را نیش می‌زنند. این بیماری در مناطق مرطوب و گرمسیری از جمله در كشورهای جنوب آمریكا و آفریقا شایع است.

‪ ۱۴۹‬سال پیش در چنین روزی، "یوهانس پیتر مولر" فیزیولوژیست‌و آناتومیست آلمانی درگذشت.

مولر كاشف یك طرفه بودن جریان انتقال پیام در اعصاب حسی ،محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha