یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 288692

قیمت دام زنده از ابتدای‌ سال‌جاری ٤٠‌درصد کاهش یافته و گوساله زنده از٤٠‌هزار تومان به ٢٥‌هزار تومان کاهش یافته است که در این شرایط قیمت گوشت قرمز نیز باید ٤٠‌درصد کاهش یابد اما متناسب با آن قیمت گوشت در بازار کاهش نیافته است.

توزیع گوشت ارزان در تعاونی‌ها آغاز شد

سلامت نیوز:قیمت دام زنده از ابتدای‌ سال‌جاری ٤٠‌درصد کاهش یافته و گوساله زنده از٤٠‌هزار تومان به ٢٥‌هزار تومان کاهش یافته است که در این شرایط قیمت گوشت قرمز نیز باید ٤٠‌درصد کاهش یابد اما متناسب با آن قیمت گوشت در بازار کاهش نیافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،براساس این کاهش ٤٠‌درصدی قیمت دام زنده گوشت گوساله نیز از هر کیلوگرم ١٠٠‌هزار تومان باید به ٦٠‌هزار تومان کاهش می‌یافت اما این اتفاق روی نداده است گوشت ارزان با قیمت ٦٠‌هزار تومان در تعاونی‌های روستایی توزیع می‌شود.

این موضوع را سعید سلطانی، رئیس اتحادیه دامداران اعلام کرده و به نظر می‌رسد که انباشت دام در دامداری‌ها کار خود را کرده و حالا دامداران ناچار شده‌اند که گوشت را بدون واسطه در تعاونی‌ها بفروشند. هرچند رئیس اتحادیه دامداران این قیمت را برای گوشت گوساله اعلام کرده اما کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایر ایران هم دیروز در یک نشست خبری گفته است که حداکثر قیمت گوشت گوسفند ٧٠‌هزار تومان است.

او توضیح داده است که قیمت هر کیلوگرم دام زنده براساس هزینه‌های تولید ۳۵‌هزار تومان و قیمت منطقی فروش گوشت به صورت لاشه برای مصرف‌کننده ۷۰‌هزار تومان است. این درشرایطی است که گوشت گوسفند در بازار ایران درحال حاضر بین ١١٠ تا ١١٥‌هزار تومان فروخته می‌شود و گوشت گوساله تفاوت قیمت چندانی با نرخ اعلام‌شده در تعاونی‌ها ندارد.


عرضه مستقیم گوشت در تعاونی‌های روستایی

حدود یک‌سال‌ونیم گذشته که نرخ گوشت قرمز یک‌شبه سر به فلک گذاشت و تا مدتی در جایی از نمودار قیمت‌‌ها جا خوش کرد دست خیلی‌ها از آن کوتاه شد و با این حال این روزها گوشت گرچه به دست‌انداز قیمت افتاده است اما هیچ‌گاه به قیمت قبل از آن جهش‌ها نرسیده است. با این‌همه اما حالا چندماهی می‌‌شود که خبرها درخصوص گوشت قرمز، از کاهش قیمت آن در بازار خبر می‌دهد. درهمین ارتباط مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور روز گذشته گفت:

«عرضه مستقیم گوشت گوساله گرم به قیمت هر کیلوگرم ۶۰‌هزار تومان برای مصرف‌کننده به صورت بسته‌بندی در فروشگاه‌های سازمان تعاون روستایی برخی از استان‌ها آغاز شد.»هرچند که این مقام مسئول از اینکه عرضه این گوشت در کدام استان‌ها و با چه سازوکاری است، خبر نداده اما با این‌همه سیر نزولی قیمت این ماده غذایی ضروری، این امید را ایجاد کرده که شاید گوشت خارج‌شده از سبد غذایی بسیاری از مصرف‌کنندگان، جای خود را دوباره پیدا کند.

سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران البته در اظهاراتش با تأیید این موضوع که قیمت‌ها در بازار به نسبت ماه‌های گذشته روند کاهشی نسبی داشته است همچنان به نقش‌آفرینی دلالان در بازار اشاره می‌کند و می‌گوید:«اختلاف قیمت میان فروش توسط دامداران و مصرف‌کننده بسیار بالاست و یک عده بازار را مدیریت کرده و اجازه کاهش قیمت این محصول را برای مصرف‌کننده نهایی نمی‌دهند، می‌افزاید:

«دام زنده از دامدار به قیمت پایینی خریداری شده و به قیمت بالایی در بازار عرضه می‌شود. فاصله و حلقه‌های زیادی میان مصرف‌کننده و تولید‌کننده است که این چرخه‌ها به سود ٢٠ تا ٣٠‌درصدی نیز راضی نیستند.»او همچنین در ادامه با اشاره به روند کاهشی قیمت‌ها در بازار گوشت گرم می‌گوید: «قیمت دام زنده از ابتدای‌ سال‌جاری ٤٠‌درصد کاهش یافته و گوساله زنده از٤٠‌هزار تومان به ٢٥‌هزار تومان کاهش یافته است که در این شرایط قیمت گوشت قرمز نیز باید ٤٠‌درصد کاهش یابد اما متناسب با آن قیمت گوشت در بازار کاهش نیافته است.

براساس این کاهش ٤٠‌درصدی قیمت دام زنده، گوشت گوساله نیز از هر کیلوگرم ١٠٠‌هزار تومان باید به ٦٠‌هزار تومان کاهش می‌یافت اما این اتفاق روی نداده است.»سلطانی قیمت واقعی گوشت گرم گوساله برای مصرف‌کننده را کمتر از آن چیزی می‌داند که درحال حاضر در بازار این محصول است و می‌افزاید:

«برای اینکه ثابت شود قیمت گوشت گوساله تازه ٦٠‌هزار تومان است، سازمان تعاون روستایی از هفته پیش در چند استان کشور شروع به عرضه مستقیم گوشت گوساله به این قیمت کرده است.

گوشت قرمز به‌طور معمول قبل از اینکه به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، در سه تا چهار مرحله رد و بدل می‌شود.»صحبت‌های مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور مبنی بر عرضه گوشت گرم گوساله با قیمت کمتر از آنچه امروز هست، درشرایطی گفته می‌شود که حداقل قیمت برای هر کیلوگرم گوشت گوساله گرم در بازار براساس مشاهدات میدانی تا ٧٥‌هزار تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ایمان نحوی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
    0 0
    متاسفانه ستاد پشتیبانی از امور دام چندان حمایتی از دامداران و فعالان عرصه تولیدات دامی نداشته و بیشتر اوقات بجای اینکه فنی عمل کند سیاسی عمل میکنه