دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 288749

محققان چینی کِرم‌های رباتیکی ابداع کرده‌اند که می‌توانند با عبور از رگ‌های خونی به مغز بیماران برسند و به طور مستقیم تومورها را از بین ببرند، روشی که عوارض جانبی جدی درمان‌های مرسوم را ندارد.

نابودی تومورهای مغزی با کِرم‌های رباتیک

سلامت نیوز:محققان چینی کِرم‌های رباتیکی ابداع کرده‌اند که می‌توانند با عبور از رگ‌های خونی به مغز بیماران برسند و به طور مستقیم تومورها را از بین ببرند، روشی که عوارض جانبی جدی درمان‌های مرسوم را ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تومورهای مغزی بیماری‌های نادری هستند که ۲٪ از کل مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان را به خود اختصاص می‌دهند. بیماران مبتلا به تومور مغزی معمولا تحت رادیوتراپی (پرتودرمانی) یا شیمی درمانی قرار می‌گیرند که عوارض جانبی جدی به همراه دارند.

به گزارش پایگاه اینترنتی گیلمورهلث ،در بعضی از موارد گزینه جراحی نیز وجود دارد. با این حال جراح نمی‌تواند با خارج کردن بافت سالم اطراف تومور از عود احتمالی جلوگیری کند. علاوه بر این از بین بردن بیش از اندازه بافت می‌تواند عواقب عصبی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.


کار جدیدی از دانشمندان چینی ممکن است به زودی حوزه درمان تومورهای مغزی را متحول کند. این محققان موفق به ابداع کِرم‌های رباتیکی شده‌اند که می‌توانند با عبور از رگ‌های خونی به مغز بیمار رسیده و تومورها را مستقیماً هدف قرار دهند.


این "کِرم‌های رباتیک" ابعادی بین ۱ تا ۳ میلی متر دارند و بدون باتری و با استفاده از یک سیستم میدان مغناطیسی خارجی کار می‌کنند. سر این کِرم‌ها از یک آهنربای متشکل از آلیاژ نئودیمیم، آهن و بور و دُم آن‌ها از یک ماده کامپوزیت ویژه ساخته شده است. برای فعال کردن کرم رباتیک در مغز، بیمار باید در یک دستگاه رزونانس مغناطیسی بی حرکت بماند تا میدان مغناطیسی موردنیاز ایجاد شود. این کِرم به محض ورود به بدن می‌تواند داروها را به محل موردنظر برساند بدون این که عوارض جانبی معمول درمان‌های مرسوم را ایجاد کند. این کِرم پس از آن که ماموریت خود را تکمیل کرد، به طور خودکار از بدن بیمار خارج می‌شود.


اگرچه ایمپلنت‌های مغزی چیز جدیدی نیستند اما این ایمپلنت‌ها برخلاف کرم‌های رباتیک جدید به واسطه یک عمل جراحی پیچیده در مغز بیمار کاشته می‌شوند بنابراین ظرفیت محدودی برای ادغام با نورون‌ها دارند و تنها می‌توانند از پس انجام چند وظیفه ابتدایی برآیند.
گزارشی از یافته‌های این مطالعه در مجله Advanced Functional Material منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha