معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: ۹۰ درصد هزینه‌های بیماران در بیمارستان‌های دولتی را بیمه‌ها و وزارت بهداشت می‌پردازند و سقف پرداختی بیماران حداكثر ۱۰ درصد و بیماران ارجاعی از بیمارستان‌های دیگر 5 درصد است.

سهم بیماران از هزینه بیمارستان‌های دولتی حداكثر ۱۰ درصد است

سلامت نیوز:معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: ۹۰ درصد هزینه‌های بیماران در بیمارستان‌های دولتی را بیمه‌ها و وزارت بهداشت می‌پردازند و سقف پرداختی بیماران حداكثر ۱۰ درصد و بیماران ارجاعی از بیمارستان‌های دیگر 5 درصد است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،قاسم جان‌بابایی در نشست خبری در محل وزارت بهداشت افزود: میزان فرانشیز و پرداختی بیماران در بیمارستان‌های دولتی از ۱۰ درصد بیشتر نمی‌شود و هیچ بیمارستانی حق فرستادن بیمار به خارج از بیمارستان برای دارو و تجهیزات پزشكی را ندارد و اگر چنین تخلفی گزارش شود با متخلف برخورد می‌شود.

 برای اینكه هزینه بیمارستان‌ها در خرید تجهیزات پزشكی كاهش پیدا كند، قرار بر این است كه این تجهیزات به صورت متمركز توسط هیات امنای ارزی وزارت بهداشت خریداری شود تا هم هزینه‌ها كاهش یابد و هم بدون اعمال نظر افراد تجهیزات با كیفیت خریداری شود.


معاون درمان وزیر بهداشت گفت: این خبر خوش را هم بدهیم كه تولید تجهیزات سرمایه‌ای بزرگ مثل سونوگرافی، اكو، سی‌تی‌‌اسكن، رادیوتراپی حتی‌ ام‌آر‌آی به دست نخبگان كشور در شركت‌های دانش‌بنیان تولید شده و با مجوز سازمان غذا و دارو بیمارستان‌های كشور از این محصولات ایرانی خریداری می‌كنند.


او ادامه داد: ‌گرچه تحریم‌های امریكا در مواردی مثل داروی بیماران «ام‌پی‌اس» كه تولید آن در انحصار شركت‌های امریكایی است مشكلاتی را به وجود آورد، اما راه‌اندازی هیچ بیمارستانی به خاطر تحریم‌ها متوقف نشده و عقب نیفتاده است و ۹۰ درصد تجهیزات بیمارستان‌ها از تولیدات داخل تامین می‌شود و ۶۶ بیمارستان جدید بدون وابستگی به خارج در حال احداث است.


جان‌بابایی گفت: هشت هزار تخت بیمارستانی در قالب ۶۶ بیمارستان در حال احداث است كه ۴۰ بیمارستان آن جدید و بقیه طرح توسعه بیمارستان‌های جایگزین بیمارستان‌های فرسوده است. در قالب این مراكز ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی در مناطق محروم و شهرهای فاقد بیمارستان استان تهران احداث می‌شود و همه این بیمارستان‌ها كه اغلب در مناطق محروم هستند حداكثر اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

او از ایجاد ۱۰۰ تخت سوختگی جدید در مراكز استان‌ها خبر داد و گفت: اكنون همه مراكز استان‌ها بخش مخصوص بیماران سوختگی دارند. سه هزار تخت مراقبت ویژه نیز از ابتدای طرح تحول سلامت ایجاد شده و توسعه تخت‌های كودكان نیز در استان‌هایی كه مرگ و میر كودكان و نوزادان بیشتر بوده، انجام شده است.


یارانه سلامت برای لوازم پزشكی
جان‌بابایی ادامه داد: برای كاهش هزینه‌های بیماران، یارانه سلامت برای خرید تجهیزات گران‌قیمت بیماران از جمله لوازم كاشتنی ارتوپدی، چشمی و قلبی اختصاص می‌یابد و پوشش هزینه این اقلام از ۶۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش یافته است.


او گفت: برای ترویج زایمان طبیعی نیز دو هزار مركز زایمان طبیعی بی‌درد اختصاصی ایجاد شده و خدمات بی‌حسی نیز در این مراكز انجام می‌شود. كاهش مرگ و میر نوزادان و مادران از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت است و ایران جزو كشورهای گروه A این شاخص در دنیاست.


جان‌بابایی ادامه داد: از ابتدای امسال بین ۱۰ تا ۴۰ درصد زایمان‌های طبیعی به روش بی‌حسی انجام می‌شود كه البته رضایت نداریم و باید حداقل ۴۰ درصد این زایمان‌ها در همه مراكز به این روش انجام شود.او از ایجاد هزار مركز زیست پزشك و توزیع سه هزار پزشك متخصص و هزار پزشك عمومی در مناطق محروم خبر داد و افزود: پزشكان مقیم در بیمارستان‌ها در همه شیفت‌ها حضور دارند و حتما برای خدمات قلب، نوزادان و زنان باید پزشك متخصص مقیم باشد.

جان‌بابایی گفت: طرح ۲۴۷ برای درمان سریع سكته‌های قلبی و طرح ۷۲۴ برای درمان سریع سكته‌های مغزی توسعه یافته و تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی نیز به این طرح پیوسته‌اند. با اجرای این طرح میزان مرگ و میر این بیماران در كشور بسیار كمتر شده، میزان ماندگاری این بیماران افزایش و اشغال تخت و فلج این بیماران نیز كاهش یافته است.


پوشش ۸۵ درصدی درمان ناباروری
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: برای بهبود خدمات درمان ناباروری نیز ۲۵ مركز جدید امسال در مناطق محروم راه‌اندازی شد و تعداد این مراكز دولتی در كشور به ۸۴ مركز رسید. خدمات این مراكز به سطح یك تا سه سطح‌بندی شده است. ۵۰ مركز از این تعداد سطح دو هستند و ۱۰ درصد خدمات گران‌قیمت سطح سه را ارایه می‌دهند.


او افزود: با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۸۵ درصد هزینه درمان ناباروری مثل IVF یا IUI تا سه نوبت پرداخت می‌شود، زیرا گاهی برای درمان موفق ناباروری این خدمات باید تكرار شود.

داروهای این درمان‌ها البته گران است و با كمك ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تا پنج میلیون تومان هزینه داروی درمان ناباروری برای هر بار درمان، در داروخانه‌های منتخب پرداخت می‌شود. این ستاد سه هزار میلیارد تومان برای این خدمات اختصاص داده است. امسال ۳۰ هزار سیكل درمان ناباروری انجام شد و سال آینده تعداد این خدمات به ۶۰ هزار می‌رسد.


جان‌بابایی گفت: اقدام دیگری كه اخیرا برای ساماندهی توزیع داروی بیماران خاص با همكاری سازمان غذا و دارو انجام شده، صدور حواله الكترونیكی داروی بیماران خاص است كه به داروخانه‌های منتخب ارسال می‌شود و دسترسی بیماران را به دارو تسریع كرده و از توزیع دارو در بازار آزاد جلوگیری می‌كند.


او افزود: اكنون در تهران با اجرای این برنامه مصرف داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج 15 درصد كاهش یافته و با كشوری شدن این برنامه مصرف بی‌رویه این داروها مدیریت می‌شود.معاون وزیر بهداشت از حمایت دولت از مراكز پیوند عضو خبر داد و گفت: با پرداخت یارانه پیوند تعرفه خدمات پیوند عضو از 1700 كا به سه هزار كا افزایش یافته و به این ترتیب دیگر این مراكز ضرر‌ده نیستند. تمام دانشگاه‌های علوم پزشكی مراكز پذیره‌نویسی پیوند دارند و افراد در لیست انتظار قرار می‌گیرند و همه این خدمات به صورت الكترونیك انجام می‌شود تا دخل و تصرف انسانی در آن به حداقل برسد.


افزایش شاخص پیوند عضو
او افزود: تاكنون 16 مورد انتقال هوایی عضو پیوندی داشتیم كه آخرین آن دیروز انتقال قلب از زنجان به تهران بود كه با موفقیت انجام شد. شاخص‌های پیوند عضو در ایران رو به رشد است و در برخی استان‌ها به بالای 14 میلیون رسیده است و در برخی استان مثل یزد هیچ ارگان از فرد مرگ مغزی نداریم كه دفن شود.


توزیع متادون فقط در مراكز ترك اعتیاد
او در پاسخ به پرسشی درباره توزیع متادون در مراكز ترك اعتیاد گفت: توزیع داروهای درمان اعتیاد و هر اقدامی برای درمان معتادان بر اساس مصوبات كمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود كه ریاست آن با وزارت بهداشت است.

درباره توزیع متادون نیز بر اساس مصوبه این كمیته قرار نیست متادون در داروخانه‌ها توزیع شود، بلكه به مراكز ترك اعتیاد داده می‌شود البته در چند دانشگاه علوم پزشكی با هماهنگی سازمان غذا و دارو در دو یا سه داروخانه توزیع می‌شود اما این داروخانه‌ها حق فروش متادون را به مردم ندارند و فقط به مراكز ترك اعتیاد می‌دهند.


جان‌بابایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره فروش مكمل در مطب پزشكان و ارجاع بیماران به یك آزمایش یا مركز تصویربرداری خاص گفت: نظارت بر كار مطب‌ها به عهده سازمان نظام پزشكی است، چون مجوز مطب‌ها را هم این سازمان صادر می‌كند.

اما در مورد زد و بند پزشكان با آزمایشگاه‌ها و مراكز رادیولوژی واقعا تشخیص آن كار سختی است، زیرا یك آزمایشگاه یا مركز رادیولوژی خاص به علت تجهیزات بهتری كه دارد مورد قبول پزشك است و پزشك برای اطمینان از تشخیص خود به آن مركز ارجاع می‌دهد اما اگر ارتباط غیرعادی وجود داشته باید حتما با گزارشی كه به وزارت بهداشت می‌شود با متخلف برخورد كنیم. او ادامه داد: هر نوع تخلف درمانی در مراكز پزشكی و بیمارستان‌ها در كمیسیون ماده 10 رسیدگی می‌شود و برخی موارد نیز به تعزیرات ارجاع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha