گرانی مسکن را شاید بتوان امری عادی در ایران به حساب آورد اما گرانی خانه آخرت در ایران در کنار همه گرانی‌های غیرعادی دیگر، موضوعی است که این روزها بی سر و صدا جریان دارد بی آنکه حساسیت کسی را بر انگیزد.

وضعیت خانه مُردگان در تهران

سلامت نیوز:گرانی مسکن را شاید بتوان امری عادی در ایران به حساب آورد اما گرانی خانه آخرت در ایران در کنار همه گرانی‌های غیرعادی دیگر، موضوعی است که این روزها بی سر و صدا جریان دارد بی آنکه حساسیت کسی را بر انگیزد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،سخن از گرانی قبر در نقاط مطلوب بهشت‌زهرا تهران است. خبرنگار آفتاب یزد در گفتگو با یک فروشنده قبر در تهران آخرین جزئیات قیمت قبر را جویا شده است.خانه آخرت برای تهرانی‌ها متناسب با نرخ تورم و افزایش قیمت زمین و مسکن رشد کرده است. سالانه نزدیک به 60 هزار تهرانی راهی جهان آخرت شده و به دیار باقی کوچ می‌کنند. البته این میانگین آمارهای چند سال اخیر است.

بزرگترین گورستان پایتخت نیز همچنان بهشت زهرا در جنوب تهران است و سایر گورستان‌ها یا پر شده و قدیمی هستند و یا اگر هم جایی برای دفن شدن داشته باشند قیمت آنها گرانتر از خانه در زعفرانیه تهران است.

به نظر می‌رسد که بهشت زهرا نیز در سال‌های اخیر و با تغییر الگوهای رفتاری در زندگی شهروندان به سبک و سیاق جدید بالا شهر و پایین شهر دارد و برخی ترجیح می‌دهند تا به هر نحو شده قبرهایی با موقعیت بهتر برای خود یا عزیزان شان در نظر بگیرند. قیمت‌های نجومی برای قبر در چند سال گذشته بیشتر در گزارش‌هایی مربوط به مرقد امامزاده‌ها بود ولی جدیداً در بهشت زهرا صحبت از قبرهایی با قیمت‌های نجومی می‌شود.

> 800 میلیون بدهید هدیه بگیرید!

قطعه 10 بهشت زهرا نقطه مطلوبی است که درختکاری شده و حالت قدیمی خود را هم حفظ کرده است. با این حال شاید باور کردنی نباشد که قبر 2 متری که بین 70 سانتی متر عرض و 5/2 متر عمق دارد در برخی گورستان‌های تهران معادل قیمت خانه در کلانشهر است.آقای ش به عنوان فروشنده در تماس خبرنگار آفتاب یزد گفت: 3 قبر سه طبقه در کنار هم در قطعه 10 در اختیار دارد که مایل به فروش آن به قیمت آن به قیمت 800 میلیون تومان است.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ ما برای فروش قبور دچار مشکل شدیم چون آگهی خرید و فروش آن ممنوع است و در نتیجه مجبوریم خیلی جاها بسپاریم تا یک مشتری خوب پیدا کنیم.این صاحب قبر در پاسخ به این سوال که فروش قبر در کدام دفتر انجام می‌شود، گفت:

خرید و فروش در بهشت زهرا ممنوع است اما ما با خریدار قرار دفترخانه می‌گذاریم ابتدا در یک دفتر عادی توافقات اولیه قیمت را انجام می‌دهیم وقتی توافق انجام شد فروشنده در دفترخانه قبور فروخته شده را به مشتری هبه یا وقف می‌کند تا مشکلی از لحاظ شرعی ایجاد نشود!آقای ش در ادامه این در خصوص سایر هزینه‌های این خرید و فروش خاطر نشان کرد:

هیچ هزینه خاصی ندارد نگران نباشید فقط یک هزینه نقل و انتقال یک میلیون و 600 هزار تومانی در انتها باید به بهشت زهرا بدهیم.مسئولان بهشت زهرا پیشتر بارها گفته بودند که هیچ گونه خرید و فروش گزافی از نظر آنها قانونی نیست. آنها می‌گویند قیمت قبر بالای 15 میلیون تومان در بهشت زهرا مستند نیست اما به نظر می‌رسد در همین قبرستان‌ها پول‌های نجومی برای قبر رد و بدل می‌شود.

فروشنده قبر نیز در گفتگو با آفتاب یزد هم به این موضوع اشاره کرد که ظاهرا خرید و فروش قبر با قیمت‌های نجومی صورت قانونی ندارد و به صورت زیر زمینی انجام می‌شود.

> چه فرقی می‌کند کجا دفن شویم؟

بررسی آفتاب یزد از ثواب دفن شدن در مکان‌های خاص نتایج جالبی را نشان می‌دهد. بر اساس این بررسی، دفن شدن در گورستان‌های قدیمی و لاکچری نه تنها هیچ صوابی ندارد بلکه ممکن است به خاطر اشرافیت گرایی و ریخت و پاش برای مرحوم و خانواده او صورت خوشایندی نداشته باشد.

دفن شدن در گورستان‌های خاص به لحاظ معنوی هیچ خاصیت و صوابی ندارد و اینکه کسی فکر کند اگر در بهترین نقطه یک گورستان به خاک سپرده شود از عذاب او کاسته شده یا صواب خاصی نصیب او می‌شود مطلقا درست به نظر نمی‌رسد.

> بازار زیرزمینی فروش قبر

تا دو سال قبل آگهی فروش قبر در فضای مجازی مجاز بود و در مقطعی تعداد آگهی‌ها به قدری زیاد بود که خبر از رونق خرید و فروش در گورستان جنوبی تهران را می‌داد؛ بازاری که بیشتر به بازار سیاه شبیه بود که خرید و فروش در آن به صورت زیرزمینی و قاچاقی انجام می‌شود.

در این میان البته دلال‌ها نیز تکاپوی زیادی داشتند و در رساندن مشتری‌های خاص به فروشندگان قبر کوشا بودند. مسئولان بهشت زهرا قبلا گفته بودند در طول تاریخ 48 ساله بهشت زهرا تا کنون گران ترین قیمت قبر در بهشت زهرا 15 میلیون تومان آن هم در قطعات یک تا110 بوده که قدمت آنها بیش از 30 سال است.

بعدها همین مسئولان اعلام کردند که هرگونه خرید و فروش قبر در بهشت زهرا ممنوع است، اما برخی می‌گفتند که ما قبر 500 میلیونی داریم که مسئولان این گورستان می‌گفتند «اصلاً اینطور نیست و از اساس این موضوع کذب است و هر کس یک قبر نجومی در بهشت زهرا معرفی می‌کند 4 برابر قیمت آن جایزه می‌گیرد.»با این وجود گفتگوی آفتاب یزد با یک فروشنده قبر نشان داد که خرید و فروشها به صورت پنهانی در حال انجام است بدون آنکه آب از آب تکان بخورد.

> افزایش 100 درصدی قیمت ملک و تاثیر آن بر قیمت قبر

اصلا عادی نیست که بخواهیم قیمت ملک و مسکن در تهران و رشد نزدیک به 100 درصدی آن طی یک سال و نیم از سال 97 تا امروز را به گران شدن قیمت قبر ارتباط دهیم اما بدبختانه این تورم در بخش مسکن زندگان به خانه مُردگان هم سرایت داشته است.بر همین اساس بررسی قیمت یک قبر در قطعه 10 بهشت زهرا و آن هم در طبقه سوم، نشان می‌دهد که در آن زمان قیمت چنین قبری 13میلیون تومان بوده است اما اکنون این قیمت به نزدیک به 250 میلیون تومان رسیده است.

شیوه معاملاتی در خرید و فروش قبر هم چنانچه اشاره شد منحصر بفرد است یعنی نقل و انتقال در بهشت زهرا ممنوع است و تنها اتفاقی که رخ می‌دهد زیر عنوان شرعی هدیه یا هبه در دفترخانه‌هاست که البته از کنار همین هدیه‌دادن پول کلانی رد و بدل می‌شود.

> طبقات محروم جامعه چه کنند؟

اختلاف قیمت قبر در قطعات قدیم و جاری بهشت زهرا(س) سرسام آور است.قطعات قدیمی که خوش آب و هواتر هستند و سایه درختان کهنسال بر سر آنها سایه افکنده و دسترسی به آن آسان است، قیمت‌های سرسام آوری دارند. به طوری که بهای یک متر زمین در این قطعات از شمالی‌ترین و مرفه‌ترین مناطق تهران بیشتر است.مدیران شهری سال قبل درباره قیمت قبر و هزینه‌های دفن اموات در تنها آرامستان پایتخت گفته بودند تمهیداتی اندیشیده تا طبقات پایین جامعه برای دفن اموات خود دچار مشکل نشوند.

به این ترتیب دفن اموات در طبقه اول قبور قطعات جاری رایگان است و فقط بابت هزینه‌های خدمات کفن و دفن مبلغی از خانواده متوفی دریافت می‌شود. همچنین در صورتی که خانواده متوفی درخواست رزرو دو طبقه بالایی آن قبر را داشته باشند، سازمان با دریافت مبلغی آن دو قبر را هم به آنها واگذار می‌کند و حتی به خانواده متوفی مهلتی چندماهه برای پرداخت این مبلغ می‌دهد.

> لب گذر یکجا 500 میلیون!

فروشندگان مسکن آخرت ضابطه خاصی در قیمت گذاری آن ندارند. بررسی آفتاب یزد نشان می‌دهد یک طبقه کامل قبر شامل سه قبر با هم قیمت آن گرانتر از تک فروشی است مثلا فروشنده‌ای در همین باره گفته: « سه طبقه لب گذر را یکجا تا 500 میلیون هم می‌دهد!فروشنده شرط دیگری هم می‌گذارد:

برای آنکه همه کارها خوب پیش برود، خریدار در دفترخانه باید خود را از قوم و خویش‌های فروشنده جا بزند تا مشکلی ایجاد نشود چون طبق قانون واگذاری قبور به بستگان از نظر بهشت زهرا مشکلی ندارد و مطابق قانون بستگان می‌توانند بهره‌مند شوند اما اتفاقی که در این بین رخ می‌دهد جابجایی پول‌های کلان است که ظاهرا بازار جذابی را برای دلالان ایجاد کرده است.

کار به جایی رسیده که حتی برای فروش قبور مرغوب از اصطلاح قطعات ویلایی استفاده می‌کنند مثلا یک فروشنده می‌گفت: «یک قطعه قبر ویلایی دارم در قطعه یک بهشت‌زهرا که از قطعات قدیمی است، قبلاً به این قطعه‌های مرغوب بلوک می‌گفتند، قبرها همه یک طبقه است البته شهرداری اجازه دفن سه طبقه می‌دهد.»

> یک قبر بخرید 3 مرده خاک کنید!

یکی بخر سه تا ببر در خرید فروش قبر نیز حاکم است.فروشنده‌ها می‌گویند شما یک قبر می‌خرید ولی سه مرده آنجا دفن می‌کنید، ما خودمان در حضور شما هزینه‌های جانبی را می‌پردازیم و تحویل تضمینی می‌دهیم که مشکلی برای شما ایجاد نشود.

یکی از فروشنده‌ها که خانم نسبتا جوانی است در قطعه 75 بهشت زهرا از 23 سال قبل چندین قبر را خریداری کرده است و حالا می‌گوید اگر مشتری خوب باشد حاضر است به قیمت خوب آن را بدهد.فاطمه ج می‌گوید: وقتی پدرم در سال 70 فوت کرد همان موقع در قطعه‌ای که پدرم را خاک کردیم چند قبر دیگر را هم خریداری کردم. برادران من هم تعدادی را خریدند و گذاشته‌اند الان این قطعه خیلی زیبا و آباد است، دم راه است و اگر کسی بخرد بُرد کرده است.

وی در باره قیمت آن می‌گوید: طبعا گران است و هرکسی نمی‌تواند بخرد حالا اگر خریداری باشد یک جوری با هم توافق می‌کنیم.

> نورگیر، دسترسی عالی!

برخی دلالان خانه آخرت توصیفاتی مشابه آنچه در خرید و فروش عادی مسکن به کار می‌رود برای فروش قبور به کار می‌برند. مثلا یک فروشنده وقتی می‌خواست در باره جزئیات قبر فروشی صحبت کند، می‌گفت:

40 سال به بالا قدمت دارد، دسترسی‌اش عالیست، نورگیر و کم تردد است و آخر هفته‌ها می‌توانید کنار روح تازه درگذشته اطراق کنید چون منظره خوبی با سایه سار درختان دارد و ملال آور و پر از تردد نیست.طبق بررسی‌های صورت گرفته دفاتر خرید و فروش قبر در سطح شهر تهران فعال هستند. البته بررسی‌های آفتاب‌یزد نشان می‌دهد این دفاتر چند منظوره هستند و در کنار سایر معاملات خرید و فروش قبر را نیز انجام می‌دهند.

> قبر میلیاردی می‌خواهی بیا اینجا!

رقم فروش در قطعه‌های پائین‌تر مثل قطعات یک تا 10 نجومی‌تر است و حتی در این قطعات قیمت‌های یک و نیم میلیاردی هم مطرح شده که البته به گفته یک دلال تا یک میلیارد و 250معامله شده است.

یکی دیگر از دلالان در همین رابطه به خبرنگار آفتاب می‌گوید: تا چند سال دیگر قطعات 60به بالا هم میلیاردی می‌شوند چون ظرفیت بهشت زهرا پر می‌شود و همه مجبورند مردگان خود را به مکان‌های پرت‌تر مثل خاوران ببرند در حالیکه الان بهشت زهرا در بورس است، جمعه‌ها صبح جمعیت زیادی به این نقطه سرازیر می‌شوند و مردم تفریح در کنار اموات خود را دوست دارند.

وی در باره خرید یک قبر در قطعات 1 تا 10 بدون خرید یکجای سه طبقه می‌گوید:‌ تک فروشی هم داریم بین 150 تا 170 قیمت تک فروشی است و اگر دو قبر دیگر را هم بخواهند بدون انتقال سند برایشان انجام می‌دهیم ولی خودشان باید برای استفاده از دو قبر دیگر 15 میلیون به بهشت زهرا بدهند.

او می‌افزاید: اگر نزدیک خیابان اصلی یا مترو هم قبری بخواهید کیس مناسب هست و قیمت تک طبقه آن 60 تا 80 میلیون است، شسته رُفته با انتقال سند و بدون موانع قانونی! ( تضمینی)

> قبرهای 30 ساله ملی می‌شوند!

حسن ن از دیگر شهروندان تهرانی است که پدرش در قطعه‌های قدیمی خاک است.

او هم دست بکار شده تا یکی از قبور خود را بفروشد. طبق مصوبه شورای شهر، بخش‌هایی از آرامستان بزرگ تهران یا همان بهشت زهرا که بیش از 30سال از آغاز د‌فن اموات د‌ر آنجا می‌گذرد‌ باید‌ به آرامستان جد‌ید‌ی تبد‌یل شود‌ به این معنی که مثلا قبر یک طبقه در قطعه قدیمی می‌تواند به 3 طبقه تبدیل شود یعنی بهشت زهرا می‌تواند مردگان دیگر را بر روی قبور قدیمی‌ها خاک کند.

می‌گوید: اگر مشتری باشد یکی از سه قبر را می‌فروشم چرا نفروشم؟ اگر این کار را نکنم مجانی مصادره‌اش می‌کنند.منظور وی این بود که طبق قانون جدید هر قبر می‌تواند 3 طبقه شود. طبق این قاعده و بر اساس فتوای مراجع عظام واگذاری قبور بالای 30 سال در بهشت زهرا از چند ماه قبل آغاز شده و قرار است نیمی از این قبور که تعداد آنها 650 هزار قبر است و بالای 30 سال قدمت دارند، واگذار شوند.

مسئولان مدیریت شهری می‌گویند به علت کمبود مساحت گورستان بزرگ پایتخت و تراکم اموات تصمیمات تازه‌ای اتخاذ شده که سه طبقه کردن تمامی قبور گورستان که مراحل اجرایی آن آغاز شده از جمله این تصمیمات است.

مطابق آمارها در حال حاضر نزدیک به یک و نیم میلیون متوفی در گورستان بهشت زهرا(س) دفن شده‌اند اما با اجرای طرح سه طبقه کردن قبور و واگذاری قبور بالای 30سال ظرفیت پذیرش اموات در گورستان بزرگ پایتخت افزایش می‌یابد گرچه مسئولان مدیریت شهری می‌گویند باز هم به مکانی غیر از بهشت زهرا(س) برای دفن اموات تهرانی در آینده نیاز است.

نا به اعلام رسمی مسئولان مدیریت شهری سالانه 50 هزار متوفی در گورستان بزرگ شهر تهران پذیرش می‌شوند هر چند با سه طبقه کردن قبور مشکل دفن اموات تا چند سال آینده برطرف می‌شود ولی مشکلاتی اعم از افزایش بارترافیکی، تراکم جمعیت در شبهای جمعه و مناسبتها، مشکلات بهداشتی و محیط زیست و همچنین امنیت اجتماعی تا 5 برابر افزایش می‌یابد.

مطابق قانون قبوری که بیش از 30 سال از دفن آن‌ها گذشته باشد و بخشی از قبور یک طبقه با در نظر گرفتن اصول شرعی و با اولویت خانواده درجه یک متوفی به مرور زمان در طرح افزایش طبقاتی سازمان بهشت زهرا (س) طراحی شده بود که اکنون این موضوع عملیاتی شده است.

> در تدارک گورستان جدید

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا پیشتر  با بیان اینکه قیمت قبرها در این سازمان حداکثر ۱۶ میلیون تومان و حداقل به صورت رایگان است، گفت: این سازمان تا 4 سال آینده برای تدفین متوفیان تهرانی ظرفیت دارد.وی گفت: تنها در سازمان بهشت زهرا سالانه ۲۵ هزار قبر مصرف می‌شود و حدود ۱۵ هزار قبر نیز به عنوان ذخیره ساخته می‌شود که این حجم عظیمی از عملیات عمرانی را در این سازمان تشکیل می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر، تیم خاصی الگوهای دفن را برای آرامستان یا آرامستان‌های شهر تهران در آینده بررسی می‌کند تا بتوان با نتیجه‌گیری دقیق در این خصوص تصمیم گیری کنیم.

مدیران شهری می‌گویند در خصوص تامین زمین برای ساخت آرامستان یا آرامستان‌های آینده شهر تهران قطعا شهرداری به تنهایی نمی‌تواند این کار را بکند و نیازمند کمک دستگاه‌های دیگر و به ویژه دولت برای تامین زمین هستیم اما سازمان بهشت زهرا آمادگی احداث و ساخت آرامستان یا آرامستان‌های جدید برای شهر تهران را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha