چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 289172

بعد از بارش‌های سیل‌آسای باران و جاری شدن سیل در استان‌های مختلف كشور، طی یكی- دو روز گذشته بارش‌های برف در 16 استان كشور، به بحرانی برای شهروندان برخی از این استان‌ها بدل شد. بارش برف این‌بار به گونه‌ای بود كه حتی خطه‌های جنوبی كشور كه كمتر شاهد بارش برف هستند را نیز تحت تاثیر قرار داد و همچنین خلخال و رشت را تا آستانه بحران پیش برد.

برف باز هم غافلگیرمان كرد

سلامت نیوز:بعد از بارش‌های سیل‌آسای باران و جاری شدن سیل در استان‌های مختلف كشور، طی یكی- دو روز گذشته بارش‌های برف در 16 استان كشور، به بحرانی برای شهروندان برخی از این استان‌ها بدل شد. بارش برف این‌بار به گونه‌ای بود كه حتی خطه‌های جنوبی كشور كه كمتر شاهد بارش برف هستند را نیز تحت تاثیر قرار داد و همچنین خلخال و رشت را تا آستانه بحران پیش برد.
 
شهرهای مدفون شده
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،در این بین بارش برف در گیلان و به خصوص رشت و همچنین خلخال آنچنان بود كه ارتفاع برف در برخی از مناطق آن به چندین متر می‌رسید و باعث حبس شدن شهروندان در خانه‌هایشان شده بود. با اینكه درباره بارش‌های برف آمارهای متفاوتی از یك متر تا چهار متر در ارتفاعات و بیش از نیم متر در مناطق دیگر گزارش می‌شود، آمارهای هواشناسی حكایت از بارش حدود 80 سانتیمتر برف در خلخال دارد.

براساس این گزارش‌ها با توجه به وزش باد و كولاك ارتفاع آن در برخی مناطق این شهرستان بیش از یك متر نیز گزارش شده است. همچنین بارش برف سنگین كه ارتفاع آن در برخی مناطق كوهستانی حتی به چهار متر نیز رسیده بیش از 360 روستا در استان اردبیل را در محاصره خود قرار داده است.
دركنار این آمارها برف سنگین و كولاك در شهرستان خلخال موجب قطع برق ده‌ها روستا و نیز شهر هشجین شده و تا عصر دیروز تلاش ماموران اداره برق برای رفع مشكل به خاطر كولاك به نتیجه نرسیده است.


از سویی برف و كولاك دیشب موجب مسدود شدن جاده نیر - سراب، اردبیل - آستارا در گردنه حیران، اردبیل - سرچم و خلخال - اسالم شده و ده‌ها خودرو نیز در این مسیرها گرفتار توفان برف شده و ساعت‌های سختی را سپری كردند.
همچنین مسیرهای استان گیلان و آذربایجان شرقی به سمت اردبیل در شهرهای آستارا و سراب مسدود شده و ده‌ها مسافر مجبور به گذراندن شب در مساجد و اقامتگاه‌های این شهرها شدند.


بر اساس آخرین اخبار تا لحظه تهیه این گزارش در عصرگاه روز سه‌شنبه، جاده خلخال - اسالم همچنان مسدود بوده و در دیگر گردنه‌های برفگیر و جاده‌های كوهستانی نیز به خاطر تداوم بارش برف و كولاك تردد به ندرت و به سختی انجام می‌شود.


این وضعیت موجب شد تا ستاد مدیریت بحران خلخال ظهر دیروز با تشكیل جلسه‌ای در محل فرمانداری آخرین وضعیت این شهرستان از جمله قطع برق روستاهای در محاصره برف و تردد شهری را مورد بررسی قرار دهد.


فریدون بابایی فرماندار خلخال نیز دیروز خبر از مسدود شدن راه ۱۴۲ روستا در بخش‌های مختلف این استان داد، ضمن اینكه به گفته شهردار خلخال بیش از هزار و ۵۰۰ خیابان و كوچه در سطح شهر نیز به خاطر انباشت برف غیرقابل تردد شده و به نوعی شهروندان در خانه‌های خود محبوس شده‌اند.


اما به نظر می‌رسد با وجود هشدارهای هواشناسی باز هم مثل همیشه، مسوولان استان‌های مذكور غافلگیر شده باشند. خلخال یكی از همین شهرهاست كه شهردار آن اعلام كرده، به خاطر كمبود ماشین آلات امكان برفروبی گذرگاه‌های شهری را ندارد و پاكسازی معابر به چندین روز زمان نیاز دارد.
همچنین به گفته فرماندار خلخال برق 6 روستا و شهر هشجین مركز بخش خوروش رستم با 15 هزار نفر جمعیت قطع شده است و هنوز مشكل قطع برق رفع نشده است.


علی رحمتی مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: ۲۸۶ دستگاه ماشین‌آلات راهداری استان با ۴۳۵ نیرو در قالب ۱۱۰ گروه در آماده‌باش كامل بوده و در ۱۳ راهدارخانه سیار و ثابت استان برای خدمات‌رسانی در مواقع نیاز مستقر هستند.


فرهاد عبدالعلی‌پور مدیركل مدیریت بحران استانداری اردبیل نیز با اعلام آمادگی لازم برای امدادرسانی در جاده‌های استان بیان كرد: با تلاش اكیپ‌های راهداری، هلال احمر، اورژا نس، پلیس راه و فرمانداران شهرستان‌های نمین، نیر و كوثر دوشنبه شب مسافران در راه مانده ۸۰ نفر در شهرستان نیر و ۱۷۲ نفر در شهرستان نمین اسكان داده شدند.
 
جنوب، از گرما تا یخ‌زدگی
شهرستان‌های استان‌های جنوبی كشور كه به عنوان یكی ازگرم‌ترین شهرهای كشور شناخته می‌شوند و در برخی از روزهای تابستان دمای آنها حتی از ۵۰ درجه سانتیگراد نیز فراتر می‌رود، دیروز در یكی از معدود تجارب شگفت‌انگیز طبیعی، بارش برف زمستانی را تجربه كردند؛ بارش‌هایی كه شاید اوج آن در شهرستان شوش باشد.


رییس اداره هواشناسی شوش درگفت‌وگو با ایرنا در تشریح وضعیت بارش برف در این منطقه گفت: دمای زیر صفر درجه شهرستان شوش و فراهم بودن شرایط برای بارش برف یا باران یخ‌زده موجب شد تا در برخی نقاط این شهرستان به علت سامانه بارشی بسیار ضعیف و پراكنده بارش برف مشاهده شود اما بارش برف در محدوده ایستگاه هواشناسی شوش ثبت نشده است.


حمزه شفی‌خدایی گفت دوشنبه شب دمای شوش منفی یك درجه و در سطح زمین منفی هفت درجه بوده است.همچنین به گفته وی، این شرایط تا روز پنجشنبه برقرار است و از روز جمعه شرایط به حالت عادی برخواهد گشت.اما علاوه بر شوش بارش برف روز گذشته، در برخی نقاط دزفول نظیر روستای ماهور برنجی بخش سردشت و روستاهای بخش الوار گرمسیری اندیمشك نیز گزارش شده است.

این وضعیت ولی در جاده‌های برون‌شهری استان خوزستان بیشتر به چشم می‌خورد. جاده اندیكا – شهركرد یكی از محورهای میانبر، استان خوزستان به چهار محال و بختیاری است كه در برخی نقاط بارش برف باعث اختلال جدی در ترددهای این مناطق شده بود. در همین خصوص رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اندیكا خبر از نجات سرنشینان ۱۵۰ خودروی گرفتار در برف با تلاش راهداران داد و گفت: این خودروها به دلیل بارش سنگین برف و همراه نداشتن زنجیر چرخ در منطقه سركول و تاراز گرفتار شده بودند.


كوروش دهنو ادامه داد: بیش از یك متر برف در كنار جاده به زمین نشسته و هفت تیم راهداری با مصرف ۱۸ تن شن و نمك مسیر را برای تردد بازگشایی كرده‌اند.
با این وجود به گفته دهنو تردد در كلیه راه‌های اصلی و فرعی این شهرستان جریان دارد اما در محورهای روستایی تردد به كندی انجام می‌شود.
 
باز هم بحران برف در گیلان
گیلان، طی دو دهه گذشته دو بار به خاطر شدت بارش برف با وضعیت بحرانی روبه رو بوده است. یك‌بار در سال 83 و بار دیگردر سال 95. با این حال این بحران‌ها نتوانستند زمینه‌ساز آمادگی مسوولان برای رویارویی با سومین بحران طبیعی ناشی از برف باشند و بارش‌های روزهای اخیر باعث شد تا این استان برای سومین بار در مرز شرایط بحرانی قرار گیرد! دیروز استاندار گیلان با اشاره به اینكه ۵۰ شهر این استان درگیر بارش برف هستند، گفت: ۲۵۴ اكیپ عملیاتی و اجرایی برق منطقه‌ای و توزیع برق برای رفع خاموشی‌ها در تلاش هستند.


ارسلان زارع عصر سه‌شنبه در گفت‌وگویی با اشاره به بارش برف شدید در استان گیلان كه از عصر یكشنبه آغاز شده بود، گفت: ارتفاع برف در ارتفاعات و مناطق كوهستانی حدود ۲ متر و در مناطق جلگه‌ای همانند رشت بین ۲۰ سانت تا یك متر است.
زارع با بیان اینكه بارش شدید برف سبب انسداد برخی محورها همانند اسالم به خلخال، پونل به خلخال، آستارا به اردبیل شده بود كه با تلاش راهداران بازگشایی شد، گفت: عدم رعایت توصیه‌های پلیس راه و راهداری سبب انسداد و ترافیك سنگین در مسیر امامزاده هاشم به رشت و گرفتار شدن ۵۰۰ نفر از هموطنان در این مسیر شده است.
 
امدادرسانی به ۶۴۱۱ نفر
ابعاد بارش‌ها در كل كشور ولی بسیار بیشتر از این چند استان بود به‌طوری كه حامد سجادی معاون عملیات سازمان امداد و نجات از امدادرسانی به ۶ هزار و ۴۱۱ نفر در برف و كولاك در ۱۶ استان خبر داد.


وی با ذكر اینكه استان‌‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، سمنان، كردستان، گیلان، لرستان، مازندران و همدان تحت تاثیر بارش‌های اخیر قرارگرفتند، از نجات از اسكان اضطراری هزار و ۳۴۹ نفر خبر داد و گفت: ۳۸ نفر به مناطق امن انتقال پیدا كردند.
به گفته وی ۵۱۶ نفر امداد‌گر در قالب ۱۰۳ تیم امدادی كار امدادرسانی را انجام دادند.
 
پدیده‌ای نادر یا طبیعی؟
بارش‌های برف آن هم در این حجم زیاد و در هر دو ضلع شمالی و جنوبی كشور باعث شده تا این فرضیه در فضای مجازی قوت بگیرد كه بارش برف اخیر پدیده‌ای نادر و بی‌سابقه است. اما احد وظیفه، رییس مركز ملی خشكسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با رد این فرضیه، بارش‌های اخیر را كاملا علمی و مطابق با الگوهای هواشناسی می‌داند و می‌گوید:

وجود دریای خزر و همچنین خلیج فارس باعث می‌شود تا هر گاه كه موج سرد و پرقدرتی وارد كشور شود، منجر به بارش برف در این مناطق گردد چرا كه رطوبت ناشی از دریا می‌تواند باعث تبدیل بارش‌ها به برف ‌شود. به خصوص در مورد گیلان و مازندران كه به البرز متكی هستند این پدیده ملموس‌تر است.


وی می‌افزاید: در این دو استان وقتی كه رطوبت هوا از شمال به جنوب جریان پیدا می‌كند به سد البرز برمی‌خورد و به سمت بالا و طبقات سرد هوا حركت می‌كند و در نهایت به برف تبدیل می‌شود. بنابراین این‌بارش‌ها پدیده عجیبی نیست.


وظیفه در پاسخ به این سوال كه آیا تا پایان سال باز هم شاهد بارش‌های برف در كشور خواهیم بود یا خیر نیز گفت: با توجه به الگوها و مدل‌های هواشناسی به نظر می‌رسد كه در باقی مانده سال نیز بارش برف، دور از انتظار نخواهد بود.
 
ادامه بارش‌ها...
با تمام این تفاصیل به نظر می‌رسد بارش‌ها همچنان ادامه خواهد داشت به خصوص در نوار شمالی كشور. «فریبا گودرزی» كارشناس سازمان هواشناسی با تایید این مطلب و اعلام اینكه فعالیت سامانه بارشی در سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق كشور ادامه دارد كه بیشتر به صورت بارش برف و وزش باد خواهد بود، گفت: بارش‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی هرمزگان، جنوب كرمان و خراسان جنوبی به صورت رگباری همراه با رعد و برق خواهد بود.


گودرزی گفت: برای استان‌های مركزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری و شمال خوزستان بارش‌های پراكنده همراه با وزش باد پیش‌بینی شده است.براساس اعلام وی، چهارشنبه علاوه برافت محسوس دما در نیمه شرقی كشور، در بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان انتظار بارش‌های پراكنده و وزش باد شدید و گردو غبار وجود دارد كه به تدریج از بعد از ظهر امروز چهارشنبه از ناپایداری هوا در این مناطق كاسته خواهد شد. همچنین برای پنجشنبه و جمعه هوای اكثر مناطق كشور آرام، همراه با افزایش تدریجی دما پیش‌‌بینی می‌شود.


احد وظیفه: وجود دریای خزر و همچنین خلیج فارس باعث می‌شود تا هر گاه كه موج سرد و پرقدرتی وارد كشور شود، منجر به بارش برف در این مناطق گردد. چرا كه رطوبت ناشی از دریا می‌تواند باعث تبدیل بارش‌ها به برف ‌شود. به خصوص در مورد گیلان و مازندران كه به البرز متكی هستند این پدیده ملموس‌تر است.

در مازندران و گیلان وقتی كه رطوبت هوا از شمال به جنوب جریان پیدا می‌كند به سد البرز برمی‌خورد و به سمت بالا و طبقات سرد هوا حركت می‌كند و در نهایت به برف تبدیل می‌شود. بنابراین این‌بارش‌ها پدیده عجیبی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha