عضو پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: ایجاد جوش‌ها و آكنه‌های پوستی اغلب به‌ دلیل اختلالات هورمونی است.

سلامت نیوز:عضو پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: ایجاد جوش‌ها و آكنه‌های پوستی اغلب به‌ دلیل اختلالات هورمونی است.

سید محسن خوش نیت در گفت‌وگو با  فارس ، دلیل وجود موهای زائد در میان برخی بانوان را اختلال‌های هورمونی دانست و اظهار داشت: موهای زائد معمولاً بنا به دلیل مشكلات هورمونی پدید می‌آید البته در بعضی موارد نیز به‌دلیل استفاده از برخی داروها ممكن است موهای زائد زیاد شود.

وی رشد موهای زائد را نشانگر وجود هورمون‌های مردانه در بدن یك خانم دانست و افزود: هورمون‌های مردانه عمدتاً از غدد فوق كلیوی و تخمدان‌ها در بدن خانم‌ها مختصراً ترشح می‌شود و این طبیعی است.

عضو پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: ترشح این هورمون‌ها در بدن، به دلیل برخی بیماری‌ها، افزایش پیدا می‌كند یا در بعضی از خانم‌ها، گیرنده‌ این هورمون‌ها در سطح پوست، ممكن است باعث به این هورمون‌ها حساسیت بیش از حد نشان دهد و معمولاً زمینه ژنتیكی دارد كه باعث می‌شود موهای زائد در صورت و اندام‌ها ایجاد شود.

وی با اشاره به عمده‌ترین دلیل تولید هورمون‌های مردانه در بدن زنان، گفت: در بیماری "تخمدان پلی كیستیك " یا "pco "، تخمدان‌ها بزرگ می‌شوند و كیست‌های ریز و متعددی در تخمدان‌ها ایجاد می‌شود و این تخمدان‌ها هورمون‌های مردانه را زیاد می‌سازد و بعضی اوقات هورمون‌های زنانه را نامنظم می‌سازد به همین دلیل دوره ماهانه بانوان نامنظم شده و موهای زائد در آنها رشد می‌كند.

خوش‌نیت برخی جوش‌ها و آكنه‌های پوستی را نیز از عوارض این بیماری دانست و افزود: از عوارض دیگر این بیماری ایجاد آكنه و جوش‌های غرور جوانی در پوست، ریزش‌‌های موی مردانه در جلوی سر، اختلال در تخمك‌گذاری و حتی در مواردی عدم بارداری است.

وی در خصوص آرایشگاه‌هایی كه مدعی انجام اپیلاسیون‌های دائمی هستند نیز اظهار داشت: این حرف‌ها فقط تبلیغات است و ارزش علمی ندارد؛ با روش‌های درمانی مانند لیزر فقط موهای زائد ‌سوزانده می‌شود اما به دلیل اختلال هورمونی كه درمان نشده است، مجدداً این موهای زائد رشد می‌كند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تصریح كرد: درمان موهای زائد با اصلاح اختلال هورمونی باید توسط متخصص غدد انجام شود و موهایی كه با درمان‌های دارویی به‌دلیل ریشه‌های صفت و خشنی كه پیدا كرده از بین نمی‌رود، با استفاده لیزر از بین برده می‌شود.

وی گفت: البته پمادی با نام علمی "افلورنیتین Eflornithine " است كه با استفاده از این پماد می‌توان نسبت به درمان موضعی برای كاهش رشد موهای زائد كمك كرد و این هم باید در كنار اصلاح اختلالات هورمونی و زیرنظر پزشك باشد؛ سایر پمادها و داروهایی كه تبلیغ می‌كنند صرفاً جنبه تبلیغی دارند و استفاده از آنها به‌هیچ وجه صحیح نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha