دکتر مجید ابهری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره خشونت های خانگی با اشاره به سال ها معطل ماندن لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت، گفت:« متاسفانه قوانین حمایت از زنان در مقابل خشونت هنوز بعد از سال ها بلاتکلیف در کریدور مجلس سرگردان می باشند.»

وجود خشونت های خانگی در بین زوجین تحصیلکرده!/بسیاری از خشونت ها در درون خانه ها مخفی می ماند

سلامت نیوز:دکتر مجید ابهری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره خشونت های خانگی با اشاره به سال ها معطل ماندن لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت، گفت:« متاسفانه قوانین حمایت از زنان در مقابل خشونت هنوز بعد از سال ها بلاتکلیف در کریدور مجلس سرگردان می باشند.»

وی گفت:«خشونت به عنوان یکی از فرایندهای رفتاری ، آثار و عوارض مخصوص به خود را دارد که بسیاری از آنها با سختی به فراموشی سپرده می شوند. اما خشونت های خانگی که خشونت علیه زنان و فرزندان بخشی از آن می باشد زشت ترین چهره این واکنش رفتاری می باشد. خشونت فقط ضرب و جرح و یا کبود نمودن بدن نیست بلکه فحاشی و خشونت های کلامی ، محروم نمودن زنان از روابط عاطفی همچنین عدم بهره گیری از برنامه های تفریحی مثل سفر و میهمانی رفتن و امثال آنها نمادهای اصلی خشونت می باشند.»

وی تاکید کرد:« آثار خشونت بر روی زنان بر رفتار آنها تاثیر داشته و موجب سردمزاجی ، ناراحتی های عصبی ، بیماری های روحی و جسمی، حتی ضعیف شدن نظارت و تربیت فرزندان می گردد. گاهی مشاهده می شود که بر اثر خشونت های برخی از همسران ، سقط جنین و مشکلات مشابه برای زنان بوجود می آید. محروم نمودن زنان از روابط عاطفی و زناشویی، همچنین کمرنگ شدن روابط احترام آمیز بخشی دیگری از خشونت های خانگی می باشد. »

وی درباره آمارهای خشونت خانگی علیه زنان در کشور گفت:« متاسفانه به دلایل فرهنگی و اجتماعی بسیاری از خشونت ها در درون خانه ها مخفی می ماند به همین جهت هیچ گونه آمار دقیق و حتی نسبتا درستی در این زمینه وجود ندارد چرا که بعضی از زنان به خاطر مسایل خانوادگی و اجتماعی از بیان و ابراز شکایت خودداری نموده به همین جهت هیچ وقت آمار قابل استنادی در این زمینه وجود  ندارد.»

این آسیب شناس اجتماعی خاطرنشان کرد:« تورم و گرانی، بیکاری ، اعتیاد و بالا رفتن روزانه هزینه های زندگی از پایه های اساسی ایجاد خشونت بوده و آثار ناخوشایند آن بر روی کودکان تا سال ها باقی می ماند. افت تحصیلی، فرار از خانه، ازدواج های اجباری برای فرار از خانه نتایج مستقیم خشونت های خانگی می باشند.»

ابهری تاکید کرد:« متاسفانه اینگونه واکنش های رفتاری(خشونت) تفاوتی از نظر تحصیلات یا شغل در مردان نداشته و با کمال تاسف گاهی در بین زوجین تحصیلکرده نیز خشونت های خانگی مشاهده می شود. ضعف مهارت های همسرگزینی ، اصلی ترین دلیل بروز این رفتارها می باشد. »

وی در پایان درباره خانه های امن برای زنان بدسرپرست گفت:«خانه های امن، اماکن ایستگاهی و موقت می باشند که همیشه قابل استفاده نیستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha