رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در نامه ای به رییس مجلس با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی بودجه آسیب های اجتماعی خواستار عدم تصویب بودجه پیشنهادی دولت در این زمینه شد.

بودجه پیشنهادی دولت برای آسیب های اجتماعی را تصویب نکنید

سلامت نیوز:رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در نامه ای به رییس مجلس با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی بودجه آسیب های اجتماعی خواستار عدم تصویب بودجه پیشنهادی دولت در این زمینه شد.

به گزارش سلامت نیوز، متن نامه دکتر سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر علی لاریجانی

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام،

همانگونه که استحضار دارید یکی از نگرانی‌های جدی در کشور گسترش آسیب‌های اجتماعی و تنوع آنها و کاهش سن افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و همین طور نگرانی از آسیب‌های اجتماعی نوپدید به ویژه تحت تاثیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است به‌گونه‌ای که این وضعیت موجب شده جلسات مهمی با حضور مسئولین عالی نظام از جمله جنابعالی برگزار شود و تحت تاثیر این جلسات لایحه برنامه ششم ارسالی توسط دولت در حوزه اجتماعی توسط مجلس شورای اسلامی مورد بازنگری اساسی قرار گرفته که نقطه عطف آن در این برنامه ماده 80 است. گرچه در سایر اسناد بالادستی هم به این موضوع مهم توجه شده است. در چنین شرایطی که آسیب‌های اجتماعی سرمایه انسانی کشور ما را تحت تاثیر قرار داده است انتظار می‌رفت که دولت در لایحه بودجه سال 1399 توجه بیشتری به منبع اختصاص داده شده برای برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با رویکرد سلامت اجتماعی و روانی اختصاص می‌داد. تاملی بر گزارش تهیه شده در خصوص بودجه آسیب‌های اجتماعی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که نه تنها توجه به این موضوع اساسی بیشتر نشده است بلکه شاهد کاهش حدود 10 درصدی بودجه پیشنهادی در این حوزه هم هستیم.

طبق جداول لایحه بودجه سال 1399 کاهش 17 درصدی در بخش کودکان آسیب پذیر، 12 درصدی آسیب‌های اجتماعی، کاهش 76 درصدی برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، کاهش 45 درصدی برنامه حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل مناطق محروم، کاهش 15 درصدی برنامه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان بهزیستی کشور، کاهش حدود 19 درصدی ساماندهی کودکان خیابانی، کاهش بیش از 18 درصدی حمایت از کودکان کار، با توجه به وضعیت ایران در کنار دو کشور بزرگ تولید کننده مواد مخدر کاهش بیش از 47 درصدی برنامه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کاهش حدود 23 درصدی خدمات درمان و کاهش آسیب، و .... هستیم گر چه در برخی برنامه‌ها رشد مثبت کمی هم داریم که امیدوارم منتی بر سر این مردم گذاشته نشود که بعضی برنامه‌ها افزایش کمی داشتیم، همین طور کاهش حدود 17 درصدی برنامه‌های مرتبط با کودکان را نیز شاهد هستیم .ضمن این که افزایش حدود 20 درصدی برای مستمری بگیران تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هم با توجه به شرایط اقتصادی کشور که دوست و دشمن بر مناسب نبودن حال اقتصاد کشور صحه می‌گذارند هم گره‌ای از زندگی این افراد باز نخواهد کرد بلکه بار گرانی‌ها و تورم بیش از همه کمر خمیده همین افراد را بیشتر خم خواهد کرد که بدون شک تبعات این وضعیت می‌‌تواند در مجموع افزایش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال داشته باشد و انتظاراتی که فقط در برنامه ششم توسعه برای کاهش 25 درصدی آسیب‌های اجتماعی مصوب شده است تحقق پیدا نخواهد کرد و ویژگی‌های قابل انتظار برای ایران 1404 طبق سند چشم انداز بیست ساله ایران مبنی برجامعه برخوردار از نهاد مستحکم خانواده، رفاه و ... هم تحقق پیدا نخواهد کرد.

از جنابعالی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که در تصویب بودجه، همین بودجه بسیار ناچیز مربوط به کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را با کاهش پیش‌بینی شده توسط دولت تصویب نکنید و برای افزایش بودجه این بخش تدابیر لازم اتخاذ شود. به نظر می‌رسد با این نوع نگاه به موضوع آسیب‌های اجتماعی در نظام بودجه‌ریزی کشور، نیازی به دشمن برای برنده شدن در جنگ نرم که از جمله مصادیق آن گسترش آسیب‌های اجتماعی و از دست دادن نیروی انسانی( به عنوان یکی از دو سرمایه اصلی در کنار سرمایه اجتماعی برای توسعه کشور )نداریم.

توفیق، عزت و سربلندی شما را ازخداوند منان مسئلت می‌نمایم.

دکتر سید حسن موسوی چلک

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha