سلامت نیوز : معاون وزیر بهداشت گفت: به‎جز 22 میلیون روستایی تحت پوشش پزشك خانواده امسال بین10 تا 14 میلیون شهرنشین تحت پوشش این طرح می‌روند اما هنوز نقشه شهرهای تحت پوشش این طرح در سال جاری نهایی نشده و طی یك هفته آینده نهایی می‌شود.

علیرضا مصداقی نیا در گفت‌و‌گو با فارس گفت: مهمترین برنامه وزارت بهداشت در سال جاری گسترش طرح پزشك خانواده در شهرهاست و در تلاشیم تا بین 10 تا 14 میلیون ایرانی دیگر در شهرها امسال تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود 500 هزار نفر در شهرهای زیر 50 هزار نفر 3 استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و قرار است امسال بین 10 تا 14 میلیون ایرانی شهری دیگر به افراد تحت پوشش طرح پزشك خانواده اضافه شود.

معاون وزیر بهداشت درباره اینكه چه شهرها یا استانهایی امسال تحت پوشش این طرح قرار می گیرند، گفت: آنچه مسلم است امسال بین 10 تا 14 میلیون شهرنشین تحت پوشش طرح پزشك خانواده قرار می‌گیرند. حال ممكن است یك استان پوشش كامل پیدا كند یا نشود، البته هنوز به جمع‌بندی در مورد نقشه شهرهای تحت پوشش این طرح در سال جاری نرسیده‌ایم اما برنامه این است كه شهرهای تا 100 هزار نفر در استان‌های مختلف امسال زیر پوشش این طرح بروند.

وی در پاسخ به این پرسش فارس كه آیا مشكلات اجرای طرح پزشك خانواده در روستاها و شهرهای 3 استان قبلی برطرف شده كه برنامه گسترش آغاز شده است، گفت: ببینید، هركاری در شروع خود مشكلاتی دارد اما ما تمرین خوبی كردیم و داریم كار را جلو می‌بریم، از نظر اعتباری هم با بیمه‌ها هیچ مشكلی نداریم و امیدواریم از این پس نیز مشكلی نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار فارس، طرح پزشك خانواده مبتنی بر این است كه تعداد مشخصی از افراد جامعه بین 1500 تا 2500 نفر (و البته گاهی تا 4 هزار نفر) تحت پوشش یك پزشك مشخص باشند و این پزشك و تیم تحت امر او كه شامل افراد مختلفی اعم از روانشناس، ماما، پرستار، متخصص بهداشت محیط و خانواده و . . .) است مسئولیت سلامت این افراد را از قبل از تولد تا مرگ به عهده بگیرد و در تمام این سالها علاوه بر آموزش و مشاوره به این افراد برای ارتقای سلامت افراد عوامل محیطی منجر به بیماری را نیز در محدوده جغرافیایی جمعیت تحت پوشش كنترل كند.

این پزشك و تیم سلامت وی باید برای تمام این افراد پرونده سلامت (به‎صورت الكترونیكی) تشكیل دهند و تمام اطلاعات مرتبط با سلامت آنان را در این پرونده ثبت كنند و در صورتی كه این افراد به خدمات تخصصی پزشكی نیاز داشتند آنان را به پزشك متخصص مرتبط ارجاع دهند.

این طرح كه اجرای آن از حدود 15 سال پیش جزء برنامه‌های كشور بوده است، برای اولین بار در سال 84 در روستاها آغاز شد و اعلام شد كه حدود 22 میلیون نفر روستایی كشور تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند اما مشكلات اجرایی در مسیر اجرای آن در مواردی موجب نارضایتی پزشكان و مجریان این طرح و مردم شد.

اختلاف نظر بین وزارت بهداشت و بیمه‌ها (وزارت رفاه) در نحوه اجرا، تأخیر در پرداخت حقوق پزشكان و مجریان این طرح، مشكلات زندگی كادر اجرایی این طرح در روستاها و مناطق محروم و كمبود داوطلب برای اجرای این طرح در مناطق دورافتاده، تأمین نشدن اعتبارات مورد نیاز برای اجرای حداكثری این طرح، مشكلات مرتبط با ارجاع بیماران و بازخورد اطلاعات آنها به پزشك خانواده، نگرانی پزشكان متخصص در شهرها نسبت به كم شدن بیمارانشان در آینده، مشخص نبودن وضعیت شغلی پزشكان عمومی در شهرها و آموزش ندیدن پزشكان عمومی برای فعالیت به عنوان پزشك خانواده از جمله اشكلاتی بود كه در مسیر اجرای این طرح موجب كندی و گاهی ناكارآمدی آن طی حدود 6 سال از شروع اجرای آن شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha